Jeg lurer på et garasje med målene 5x10m, med saltak med hellingen 14-16 grader der jeg på gavlsiden vil ha en ganske stor port, gjerne 4m høy og 3m bred.

Når man tegner i diverse standardprogrammer så må man velge en ganske høy veggside for å "få lov" til å sette inn en 4m høy port. 4.5m vegghøyde kreves for eksempel på et sted jeg har tegnet på.

Jeg vil gjerne ha så lavt garasje som mulig gitt 4m porthøyde og ovennevnte.

Vet noen om et verktøy for å tegne bjelker med limtrenebber (eller noe annet) hvor man kan få en byggesøknadstegning.

Jeg kommer stadig tilbake til lignende spørsmål og det må jo finnes overdimensjoneringsregler for hvordan man kan bygge. Ofte får man svaret at man skal be noen regne på det, men det burde jo finnes hvor mange eksempler som helst på hva som fungerer. Hvis man bare velger en konstruksjon som er større, bruker de samme dimensjonene så er man jo trygg.

Slik typ må bjelkene se ut for å få inn en 3m bred og 4m høy port. Det føles unødvendig å måtte heve hele veggsiden til 4.5m for å få inn porten.

Tegning av et sadeltak på 5 meter bredt, med en åpning på 3 meter, som brukes for å planlegge en stor port i et garasjeprosjekt.

En liten mer seriøs skisse.... tegn inn 195or men det jeg er ute etter er hva som garantert holder. Om det så er noen monster limtrebjelke så må det jo gå uten å detaljberegne noen optimal løsning

Byggskisse med mål på en takstruktur, inkludert høyde, bredde og sperrevinkel i millimeter.

B
Har du kikket på träguiden? Jeg pleier å kikke på de eksemplene, som referanse.

https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/

Derimot har jeg for meg at man nå for tiden må bruke ce-merkede takstoler, så jeg mistenker at du må få en konstruktør til å gjøre beregninger og en firma som produserer dem. Da burde de kunne tilby tegningen du trenger.

CE-merking er bare om man driver virksomhet, dvs produserer og selger takstoler. Kan umulig være aktuelt for egen produksjon.

Den typen takstol som vises er en teknisk dårlig takstol. Dermed ikke sagt at det ikke går an å konstruere den så den holder, men jeg tviler på at akkurat den modellen noensinne vil bli beskrevet generelt for hjemmebyggere noe sted.
Se på saxtakstoler i stedet. Det er nok så nær det går an å komme, selv om de også blir plagsomme ved lav takvinkel. Hm, ved nærmere ettertanke er de nok også plagsomme å dimensjonere generelt for hjemmebyggere...
Ellers er det leddet takstol/stamme i limtre (bøy) eller stål som gjelder, men sannsynligvis spesiallaget og dyrt.

Kan du ofre litt på bredden oppe så kan de skisserte takstolene kompletteres med skråstivere nedenfra sokkelen opp til hanebjelken. Da blir det en sterk og god løsning. Typ så her:
Takstolkonstruksjon med snedstøtter fra sokkel til hanebjelke, eksempel på teknisk utfordrende design for hjemmebyggere.
Men det hjelper kanskje ikke da dimensjoner mangler...
Har den typen av takstoler i vår låve. Er vel sånn cirka 5x5" taksperrer, og skråstiverne er doble kanskje tilsvarende 3x4". Låvens bredde ca 5,5 m og høyde 5,5 - 6 m, 45 graders takvinkel.

Dyrt kan jeg nok ta innen rimelige grenser. Synes jo at det burde gå å bygge en stamme som holder med limtre iallfall? vi snakker jo bare 5m spennvidde. Gavlen kan ha stående pilar ved siden av porten.

En takås/nokk i limtre da? eller blir den helt urimelig?

Akkurat en slik konstruksjon har jeg også tenkt på. Det er jo så gamle låver ofte er bygget men det tar jo av rommet.

A Arne999 skrev:
En takås/nock i limtre da? eller blir den helt urimelig?
Tenkte først å foreslå det, men kom så på at en 10 m lang takås som skal bære et flatt tak (inkl snølast) antakelig blir ganske kraftig.
Om ikke hele garasjens lengde trenger å holde 3x4 m så kanskje det kan være et rimelig alternativ?

Det finnes takstolsleverandører som kan lage slike takstoler du leter etter. Det er kanskje tross alt en raskere, enklere og billigere løsning?

sendte min skisse til et takstolsted og fikk det korte svaret at "det går ikke"

Og at det dessuten blir for stor belastning på veggene.

Tydeligvis feil leverandør, eller så tjener de godt med penger og synes ikke de trenger dine penger også...
Takstol med målinger i millimeter, inkludert vinkler og lengder, vist i en skjematisk tegning.
Tegning av A-takstol fra Midskogs Takstolar o Bygg AB, viser sprosser og dimensjoner.
Diagram av A-takstol med mål for høyde, vinkel og støttestruktur fra Nässjö Takstolsfabrik.
Takstolsdiagram med dimensioner, gul trekantig ram.
Byggetegning av takstol med målen 5,0-9,0 m, reklame for å laste ned beskrivelse, med teksten "Bygg Takstolar Själv" og Youtube-logo.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.