Jeg sitter og funderer på et fremtidig ev prosjekt. Jeg bor på en grusås, og har et sted som av flere forskjellige grunner ville egne seg for å lage en garasje under bakkenivå. Det skal ikke bare være garasje, men også teknikkrom (varmepumpe, hydrofor osv). Målene ville være ca 7 meter dypt og 8 meter bredt. Garasjen skulle havne helt under bakkenivå, foruten portene som skulle være til den ene siden, samt omkringliggende mur på samme vegg, de resterende veggene samt taket altså under bakkenivå.

Konstruksjonen skulle se ut som følger. Først en støpt plate, med isolasjon under, en murt vegg på ca 3 meter av leca, med isolasjon utenpå. Så et støpt tak på toppen, noen form for isolasjon. Oppå det blir det et lag gårdsgrus, og "uteplass" av grus som man skal gå, samt eventuelt kunne kjøre med en bil en enkelt gang.

Nå til det vanskelige:

1: Hvordan ser det støpte taket ut? Kan jeg bygge en form, armere og støpe? Hvordan ser den konstruksjonen ut på et omtrent? Jeg antar at jeg kan kjøpe prefab takseksjoner og legge oppå, hva kan de tenkes å koste mellom tommel og pekefinger, mye dyrere enn å støpe selv?

2: Hvordan får jeg til det med isolasjonen, hva kan være fornuftig, det skal som sagt på grus oppå, som man skal kunne gå og kjøre på.

3: Hvordan får jeg taket vanntett? Selv om det skal være en garasje, vil jeg at det skal være så nært et beboelig klima der inne som mulig. Jeg mistenker at det kommer til å bli brukt som lager også, av litt mer sensitive ting, type møbler osv. noen ganger.

Så hva tror dere, gjennomførbart eller bør idéene bli værende på drømmestadiet?

Alt er mulig, men kanskje ikke billig eller enkelt.

At du skal ha et støpt hvelv med 8 m spennvidde vil kreve litt av din betong, kanskje forspente bjelker? Tyngden av denne kan kanskje ikke med sikkerhet lastes ned på en enklere leca-vegg uten at også ytterveggene burde være riktig dimensjonert betong, så også grunnmuren. Disse lastberegningene bør du ta med en konstruktør.

Vanntett ovenfra? Din konstruksjon blir jo lik mange flate grusfylte tak. Du bør ha en helling, alternativt et hvælvet spenn, slik at vannet renner av. Og på dette en klassisk asfaltbasert taktekking. Den holder ganske lenge men ikke for evig, og man må kunne legge om den om 20-30 år eller så.

Utvendig isolering, type Isodrän og/eller rikelig med drenering rundt bygget slik at du får et tørt klima inne.

Jo, en konstruktør, blir nok kontaktet før prosjektet starter, men nå er det mest på stadiet om det går å gjennomføre med fornuftig budsjett eller ikke.

Hva menes med forspente bjelker, hvordan fungerer de, og hva koster det? Hvordan bør veggene se ut for å tåle taket, om en lecavegg blir for svak?

Helling på taket hadde jeg tenkt, og å legge om det etter 30 år er ikke noe problem. Man kan kanskje bestille en gummiduk, en slik type man har til dammer og legge på, bør jo være holdbar og vanntett.

Kult konsept, men har de laget garasjene i Gull? Ikke mye man får for prisen. Dog praktisk å bare kjøpe og sette dit. Men frakten var jo svindyr.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.