Milkshaken
Noen som kan beregne litt.. Scenario: nå er det et skråtak, plåt liten vinkel. Han vil ha vanlige takstoler (Svenska) Som det er nå så har han langs med rommet streken ved 4,75, en trebjelke, ikke så kraftig dimensjonert, den svikter.... Den hviler på trestolper som er forankret i støpte fundamenter (De 3 prikkene dere ser på linjen.. avstandene mellom fundamentene er ca 4,75 , og de er plassert 3,57 inn fra sentrum yttervegg.... Så resterende avstand mot andre yttervegg blir ca 2,85 sentrum...
Ytterveggene er i sementstein som han vil beholde samt mure opp til riktig nivå der det trengs..

Nåvel.. Dimensjoner.. Vi har snakket om HEA bjelke i det minste 2 stk vil han ha i kraftigere dimensjon så han kan utnytte taljer i det.... Stolper synes jeg en vanlig firkantbjelke, med sveiseplate nedborret og kjemisk forankret i fundamentene, deretter overkant stolpe, sveiseplate og hull for HEA bjelkene som skjøtes ved hver pelar disse boltes med type dia12 bolt skiver og mutter.... 2 stk ved hver HEABALK-ende...
Oppå Hean har vi tenkt å sveise på "Ører" for takstolenes hanebjelker som må skjøtes over Hea,n.

Jeg har montert flere slike konstruksjoner tidligere, men jeg er ikke så god på å beregne dimensjoner, hva gjelder tak og snølaster. belastninger altså....

Yttertaket skal bestå av 45X70 som spikerslag for Plåttak....

han vil selvfølgelig ha det isolert og da spikres spikerslaget direkte i hanebjelkene c/c 30.....
han vil gjerne ha et loft også, men det tror jeg er vanskelig å få til med den spennvidden som er på takstolene....

Takk for hjelp med beregninger for både bjelker og takstoler.....
Obs skissen er laget i PAINT..:)

Tillegg: I Enden av HEA-bjelkene skal det stå en pelar, pluss at Hea,n skal ligge på murt yttervegg.

Sist redigert:
tenkte høre hva det er dere vil ha hjelp med og hva er egentlig målene på alt da jeg synes det er litt tvetydig på tegningen din

skal dere sette opp to HEA på tvers eller på langs for jeg tolker tegningen din som at det er 20m langt og 4,75m bredt eller går jeg glipp av noe nå?

og så er jo spørsmålet om dere skal lage egne takstoler som dere skal sette oppå stålbjelkene eller kjøpe ferdige eller bruke stålbjelkene som takbjelker og legge taket oppå det?

Men som jeg tolker det så er det en garasje som er 20m lang og 4,75m bred og har akkurat nå skråtak som ikke har holdt og han vil endre og få et saltak og kunne bruke et loft der også, og på det så skal han kunne henge opp taljer og løfte ting i taket men ingenting om hva han vil henge opp der hvis det er noe lett eller henge griser eller okser for hengemørning eller kunne lufte en bilmotor eller til og med kunne løfte en hel bil der?

normalt så holder et flatt tak med 45x220 C24 virke med cc60 om man er under 540cm og er det platetak og skråning så skal det holde bra spesielt der nede men nå ville han kunne henge opp noe tungt antar jeg og da er jo spørsmålet om han skal gjøre det når det er 2m snø på taket eller når det ikke er så mye snø på taket eller om han skal bygge en ramme av stål som han setter taket på for da ville jeg nok synes at han setter en HEA på sidene og en i mønet og stiver opp mønet med støtter fra sidene på jevne avstander og legger taket mellom de og deretter legger gulvet på HEA og tar en mindre profil enten firkant eller HEA og setter på tvers med hjul på og kanskje også en slede på den så den er flyttbar i hele garasjen og i alle retningene som en ekte travers og blir den bare 4,5m mellom opplagene så trenger den ikke være så stor for å klare bra mye last og da spiller det ingen rolle hvordan det ser ut på taket da takkraften går ned på støttene og fordeles ned i platen

eneste problemet med dette er at det blir en del stål og å løfte opp den som skal ligge i mønet blir litt jobbigt hvis den er tung og lang så tror jeg at det skulle holde med HEA 200 med god margin da det skulle gå an å få det til å holde med trebjelker men da blir det mye tettere mellom støttene men jeg ble ikke sikker på om jeg forsto deg rett her nå

Milkshaken
Hei. Nei, jeg uttrykte meg nok feil.
Bredden er 3,57 +2,85.

4,75 er det mellom hver plint men det er 4 plinter og ikke 3 stk.
Han skal ikke ha noen industri direkte, men kunne losse tunge ting fra tilhenger, motorer mm.
Ser det som litt overkurs å bygge opp bjelken i møne.

Det er billigere å kjøpe solide stålbjelker enn å la en konstruktør regne :D

Jeg bruker en HEA240 på spennvidde 5m i midten på et gulvbjelkelag (over 30kvm). Det er overkill, men den kostet meg ikke mer enn 2.000:- og den fikk plass i bjelkelaget.

(Nå får jeg vel juling av frimurerne...)

Milkshaken
Tja, jeg funderte på HEA240 ved akkurat de der han vil ha taljan.... Men ellers lurer jeg på om det går med HEA 200...
Så takstolene. Holder det med 45X165 som hanebjelke og åsbjelke.... Så 120 som stolper? han har tenkt å bruke spikerplate og ankerspiker også....b

Jeg pleier noen ganger å stille spørsmål ved en del, og nå føles det sånn, dropp solpar og jernbjelker, bygg vanlige takstoler og skaff deg en motorløft/verkstedkran (Biltema). Jernbjelke og talje vil bare være opp og ned. En V-kran blir mer 3-dimensjonal, og man slipper 4 stolper i garasjen. V-kranen kan også brukes på garasjeinnkjørselen.

Eller har jeg gått glipp av noe?

Protte

Milkshaken
Tja, greien er at han vil bygge det omtrent som i dag, bare ha et ordentlig tak i stedet. Dette med taljer er jo at det finnes mulighet med en slik konstruksjon.

Er ikke spennet veldig langt for skjøtet hanebjelke? Jeg mener, det er jo isåfall strålende å kunne bruke bjelkene til flere ting.

Han skal ha en masse rom der i garasjen også. kan det da være smartere å bygge opp innerveggene under skjøtene i stedet? og bare ha bjelker der han skal kunne holde på med taljer?

nå tror jeg at jeg tolket deg rett, og da ville jeg nok ha lagt en langsgående bjelke på midtstolpen/veggen og så en over begge veggene og en i mønet. Støtter du dem med strevere fra ytterveggen til mønet, så tar de kraften slik at det ikke blir nedbøyning der, og dette ville føre til at man presser ut veggene om man ikke setter bjelker rett over slik at det blir en trekant med en dragkraft i bjelkene som man deretter legger gulvet på. Alt avhenger litt av hva man skal gjøre og hvor man setter grensene for svikt, men da ville jeg nok, tatt ut av luften, gått for HEA200 i mønet og langsmed veggene og deretter typ HEA140 eller en KKR/VKR140 med C/C3000mm eller noe lignende, slik at det blir en støttende på alle retninger og kun legg den på midtveggens bjelke.

Deretter setter man trestendere på tvers mellom dem for å legge gulv og tak imellom, men da blir det skjev bøyning, og det har jeg ikke ork til å regne på nå heller. Men dette vil nok bli bra stivt, og om man vil slanke det ned, går det å regne på det når man har bestemt hvordan man vil at det skal se ut, og om du vil bruke HEA, IPE eller VKR. Jeg selv synes det ser bedre ut med VKR, men skal man sette opp noe som skal gå i et spor, så har man det på kjøpet med en IPE/HEA, eller så setter man en U-profil på en VKR der man vil ha det.

Og å regne på snølast er ikke så vanskelig om man bare vet hvordan man vil at det skal se ut og hva man skal ha for takvinkel og materiale på taket. Et platetak med 30-45 graders vinkel vil ikke beholde mye snø, mens et 30 graders tegltak holder på mye mer snø og veier mer fra starten av, og om det skal være symmetrisk eller usymmetrisk.

Milkshaken
miry: Unnskyld meg litt nå.... jeg er fryktelig dårlig til å forklare og sette sammen setninger så folk forstår... Men du er akkurat lik...:):)
Ikke vondt ment altså, men kan du skisse ned så jeg ser mer på trykk hva du mener..... Som jeg forstår det så kommer det til å bli en skikkelig bunker sånn som du beskriver,, og visst, Stål er et skikkelig billig og bra materiale i forhold til prisen, men det høres ut som litt overkurs faktisk...:)

Tegn gjerne ned....

noe i denne retningen var litt sammenkastet så det stemmer ikke med mål, men da kan du slanke det og trenger ikke bruke større profiler da det er støttet mot varen, og så regner jeg med at man kan bruke bæreevne i ytterveggene for å gi de ekstra styrke, ellers skulle man underbygge dem på flere steder, og jeg prøvde å få det til å synes at det er ulik tykkelse/dimensjoner mellom de som støtter sammenlignet med de langsgående

og så har du ikke svart ordentlig på hva det er han vil kunne luftes i oppbevaringsplassene som han vil ha, da blir det lett å ta hensyn til om det er litt tyngre ting

• En enkel skisse av en konstruksjon med stålramme, inkludert røde vertikale støttebjelker og blå skråstøtter i taket.
Milkshaken
jeg funderte litt i natt når jeg jobbet... Kan det tenkes å funke med å ha en firkantbjelke i mønet, sveise på ører på den, og så bare feste bukkerygger i den,,, Ja åsene altså.... Hmm, tror jeg skal fikse en skisse i Paint igjen.... :)

"Han skal ikke ha noen industri direkte, men kunne losse tunge ting fra tilhenger, motorer, traktordekk mm. alt som kan tenkes være bra å løfte med talje i stedet for et nyrebånd og en ødelagt kropp... "

tenkte mer på om det var noen vekter du hadde typ hvor mange kg han vil kunne løfte men går man på det jeg skisset opp litt fort så ville man sette 140x70 med 4mm gods så klarer det omtrent 2 tonn på midten å henge opp men sveiser man i det mister man litt bæreevne og skal man ha litt marginer etterpå og med den dimensjonen så holder det å sette i taket og la bjelkene ligge på det og de klarer 3m cc med snølast og egenvekt for takstein

men det er ca 13kg/m og det ville jo gå med ca 120m av den dimensjonen da så det blir ca 1,5 tonn der pluss de andre bjelkene så rundt to tonn stål og ja det er ikke gratis da i de mengdene så det blir rundt 35-45kkr+mva

Milkshaken
Omregnet å bygge i tre???? Jeg har i hodet at for ham, om han gjør det meste av arbeidet selv, ca 75-80K..... Da er takplatene med i det også...

skal det rives og bygges opp på nytt og da kanskje i en litt annen utforming og hva er hans krav da?

skulle nok kunne slenge sammen en någerlunda beregning senere om man har den infoen og i så fall hva som skal være igjen mm og hva veggene nå består av da jeg har et hum om hvordan jeg ville gjort det i et slikt tilfelle

men med og ingen rariteter så skulle du klare ca 500kg i løft på et blokk om du ikke har noe på overetasjen og du kjører med C24 virke eller om du kan fordele det på to så kan du klare et tonn og eneste stedet man ville trenge en stålbjelke da er i midten der det ikke var en vegg men bare noen ben men da skal stenderne ta en trekkraft så de trenger å festes godt sammen med spikforbindelser men det er kanskje ikke et problem

så hvordan er det med hva som skal gjøres om og hvilke krav har han?

men litt mellom tommelen og pekefingeren så ville det bli omtrent like dyrt med tre som med stål gjetter jeg på men vet jeg mer kan man jo regne litt på det

Milkshaken
Fremfor alt så tar det satan så mye lengre tid å lage egne takstoler, i tre. Jeg skal repetere hvordan det er nå og hvordan han vil ha det..... "Føles som det har sklidd litt ut"

Han har en garasje nå med et liggende skråtak, knapt 8-10 % helling på det.
Hans trebjelke han har innvendig som taket hviler på i midten begynner å bøyes riktig kraftig nå.....
takket være at det er skråtak så er jo selvfølgelig vegglivene ikke like... så...
han vil fjerne det gamle taket, komplettere muren så det blir i samme liv, ha nye solide takstoler med tradisjonelle svenske takstoler.... Han vil beholde hele eller deler av bjelkekonstruksjonen, men i stål i stedet for å kunne utnytte muligheten til å ha en talje.... Han er selvfølgelig åpen for stålkonstruksjon om det blir billigere, han er kompis med en plate- og stålkjøper, så umulig skal det ikke være å få god pris på stålet.

Han vil imidlertid at jeg lager skisser, at jeg er med og bygger, at jeg gjør beregningene....

Så 2 alternativer finnes for tiden.... Stålkonstruksjonen synes nok jeg er mer passende da det er en skapelig stor overflate han skal ha ombygd... Dels hva gjelder styrken og så at det går mye raskere med stålkonstruksjon, han har også tilgang til traktorer med de fleste tilbehørene, så det skal ikke bli så tungt å mekke med.....

Jeg skal lage en skisse i Paint som sagt, får se hva noen sier om det... men akkurat nå har jeg litt annet på G....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.