Hei!

Vi er akkurat i gang med å bygge hus, og byggetillatelsen er klar. Men ikke alle konstruksjonstegningene er klare ennå, blant annet taket (det kommer nok om ca. 2 uker trodde konstruktøren).

Jeg har imidlertid levert de vanlige byggetegningene til Granngården for litt pristilbud osv. Og da sendte han en forespørsel på takstoler også. Svaret han fikk, var at det ikke gikk an å lage takstoler til garasjen på den måten vi vil ha det. Jeg vil IKKE ha noen søyle i midten av garasjen.

Men jeg lurte på om man kanskje skal ha en HEA-bjelke over garasjeporten, og så en som i sin tur går fra den videre inn mot mellomveggen til boden for å få en bærende funksjon i midten? De nevnte også noe om at takstolene blir for høye til å transportere? Kan det være sant? Jeg mener å ha sett mye verre byggeprosjekter enn dette. Takvinkelen skal være 40 grader. Edit: Så nå at målene er uklare. Det er 9500 mm bredt, yttermål. (veggene blir Isoblock om det har noe å si).

Hva er alternativene ellers? Gjøre garasjen en meter smalere eller? Det er ikke krav om at vi skal ha loft, så det er helt greit med fagverkstakstoler om det er bedre.

Takk for synspunkter.

• Plantegning av et garasje- og lagerområde med mål på 9500mm bredde, inkludert carport, garasje med port og tilstøtende lagerrom.
  • En enkel byggtegning av en garasje med skråtak og en stor garasjeport. Panelet har en firkantet vindu over porten.
  • Plantegning av et garasje- og carportområde med mål; garasje 54,1 m², carport 41,1 m², bredde 9500 mm, takvinkel 40 grader, Isoblock vegger.
Klart det der må gå. Be om tilbud fra flere og lad opp ditt VISA så skal det nok ordne seg.

Snailman
'Vi produserer takstoler opptil 24 meters totallengde i ett stykke med maksimal høyde 3,3 meter.'

http://www.takstolsfabriken.se/

avhenger nok av maksimalhøyden på veitunneler ville jeg tro

skal de være høyere så går det nok å få dem i to deler (pleier å forekomme på 1 og en halvplanshus noen ganger har jeg sett)

Men om man skal få dem i to deler, da må man nok ha noe bærende i midten antar jeg... eller?

Bob_the_builder
Ja, det kommer kreve en bjelke som støtte i midten. Jeg har aldri sett fagverkstakstoler for 40 grader (og ville ikke det vært å sløse bort et fint loftsrom?) og de er nok ikke delbare heller(?). Kjøp ramverkstakstoler (delte) og sørg for at konstruktøren beregner kravene for bjelken.

Ok. Takker for svar.

Kan man da gjøre noe typ sånn eller?
Vil så gjerne ha åpent i garasjen nemlig... altså ingen søyler i midten
Er det HEA bjelke som er alternativet da? Hvor lange slike kan man ha?

(Nå er dette et bilde jeg har laget på veggen med garasjeporten, og bak den har jeg veggen
som grenser mot boden.)

• En skisse av en garasjeåpning med en HEA-bjelke uten pelare i midten, sett fra siden. Viser plassering mot en tilstøtende vegg.
Sist redigert:
Bob_the_builder
Ja, noe i den retningen. Det kunne naturligvis også være en limtredrager, men den blir jo litt høyere for å tåle samme last som HEA. Hvor lang den kan være ved en viss dimensjon må en konstruktør (takstolprodusenten) svare på.

Takk! Da har jeg litt kontroll på det hele.

Takk for info alle sammen!

mvh Benny

Milkshaken
Eller hvorfor ikke lage takstolene selv ??? Enklere enn du tror og definitivt mye billigere...

Bob_the_builder
Billigere tror jeg ikke i det hele tatt at det er hvis man ikke har gode kontakter som gir lave priser på konstruksjonsvirke... Dimensjoneringen skal jo uansett gjøres av noen som vet hva hun/han driver med.

Nja, jeg kommer bestille de ferdige, da jeg vil være sikker på at det blir korrekt. En del av bygget skal jeg gjøre selv, men akkurat den biten vil jeg slippe å være bekymret for :)

MEN.. hørte nå med en bekjent, og han hadde også fått problemer med at de mente det var for stor spennvidde.. så det ble noe som het Jakre takstol, og da fungerte det.... Aldri hørt før... vet ikke om han har sagt feil.. for når jeg lette litt nå.. så fant jeg noe som heter Kerto bjelke. Burde det ikke gå an å fikse takstoler med Kertobjelker isteden?

/Benny

Bob_the_builder
Ja du... sannsynligvis, men det høres dyrt ut... Mulig at det er basert på at man erstatter underrammen med Kerto i stedet. Jeg kan ikke svare på om det løser problemet. Men ring en takstolfirma. De kan jo sikkert svare på et slikt spørsmål ut fra minnet!

mm.. jeg er redd for det :)

Ja, jeg skal ringe rundt og høre.

Takk så lenge
mvh
Benny

Milkshaken
Men om du skal satse på Kerto, så kanskje du skal satse direkte på et sperretak... ja altså ikke Kerto i en tradisjonell takstolkonstruksjon, men akkurat som en frittbærende takstol... rundt 35cm i høyde bør vel holde synes jeg... Sperretak er pent og luftig.

Skulle det ikke gå an å legge inn to langsgående bjelker i stedet for en. Innbiller meg at man da kunne gå ned i bjelkedimensjon samt at man fra disse bjelkene kunne montere støttebenene.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.