Hei alle byggere!

Har hatt en rullegardin oppsatt med plugger der materialet er en eller annen form for rødt porøst rødt tegl (leilighetsbygg fra begynnelsen av 1900-tallet i Stockholm sentrum). Pluggene og alt løsnet, og det ble hull etter pluggene som var betydelig mye større.

Gikk opp i størrelse og forsøkte å bore inn større plugger, men teglet er så porøst at det bare ble ett eneste hull der de to pluggene tidligere hadde sittet.

Vurderer om noen vet om det egner seg å fylle hele hullet med en masse og deretter trykke inn pluggene og vente på at det tørker, og i så fall hva jeg skal sprøyte inn av middel. Legger ved bilde.

• Hull i en hvit vegg med en løs plugg sittende fast i et stort, ujevnt utvidet område. Til venstre og nederst er det synlig murverk.
Oppdatering. Kjøpte en form for sparkel på Clas Ohlson etter tips fra personalet der. Putta det i en sårsprøyte og fylte hullet med sparkel før jeg satte inn pluggene. Skal la det tørke en stund før jeg prøver å sette opp rullegardinen, så får jeg se om det fungerer. Legger ved bilder

• Sårsprøyte fylt med sparkelmasse holdes i en hånd, klar for å påføres i vegger for fylling av hull.
  • En person holder en tube lettvegssparkel fra Clas Ohlson foran en åpen dør i bakgrunnen.
  • Skruer satt inn i vegg med sparkel rundt, nær ventilasjonsrist.
Farstatjej90
Det der kommer ikke til å holde for en gardinstang med mindre det er Nils Karlsson Pyssling du bor hos.

Er det ikke en gipsplate du har? Er du sikker på at det er murstein du borer i? Det er pusset murstein i så fall.
Det ser ut til å være åpent bak overflaten så å si.

Jeg ville ha tatt en 70mm hullsag og borret opp en plate så man kan inspisere hva du har der bak til å begynne med....

• Liker
Kaskelot og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sparkel er ikke riktig produkt for det krymper og er svakt. Man kan også bruke det som mest i 3 mm tykkelse. Men Clas Ohlson har et veldig bra produkt for formålet som er en hurtigsement:

https://www.clasohlson.com/se/Quick...g7to9J-0WE3relvW4XGPbWTEvqBXNa8waAj3AEALw_wcB

Man må jobbe virkelig raskt når man har blandet til sementpastaen for det setter seg virkelig. Det har reddet mine fullboringer i betong når jeg har gått på en stein og hullet har blitt for stort.

• Liker
Kaskelot og 2 andre
  • Laddar…
Takk for tipsene!

Det er teglvegg med puss på, men jeg tror at de gamle pluggene havnet midt i fugen, så det er derfor alt ramlende. Høres ut som at jeg må fjerne pluggene, bore igjen og fylle på med sement da?

• Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
Du kan vel flytte på hullene litt så du ikke havner i fugen?
Så kan man også forsterke med lim så festet sitter ordentlig fast.

• Liker
Kaskelot og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kaskelot skrev:
Takk for tipsene!

Det er teglvegg med puss på, men jeg tror at de gamle pluggene havnet midt i fugen så det er derfor alt ramlet. Det høres ut som at jeg må ta bort pluggene, bore igjen og fylle på med sement da?
Det er nok tryggest. Støvsug hullene godt før du klæsjer i sementen.

• Liker
Kaskelot
  • Laddar…
namnbyte
Det der kommer til å holde helt utmerket, har selv gjort det slik siden uminnelige tider når det går galt med boringen. Sørg bare for at det er helt tørt, ser ut som et kraftig hull så gjerne en uke tørketid, ellers drar du ut pluggen når du skrur inn skruen.

• Liker
Kaskelot
  • Laddar…
ankermasse er rett vei fremover

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Farstatjej90
namnbyte namnbyte skrev:
Det der kommer til å holde alldeles utmerket, har selv gjort så siden uminnelige tider når det skjærer seg med boringen. Bare sørg for at det er gjennomført, ser ut som et skikkelig hull så gjerne en uke tørketid, ellers drar du ut pluggen når du skrur inn skruen
Sparklet sprekker når han drar i skruen i pluggen
Trust me.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sparklet sprekker når han drar i skruen i pluggen
Trust me.
Nei ikke om det er gjennomtørt og velfylt, har gjort så selv med både en del gardiner og hjemmekino høyttalerne. Er det ikke tørt rett igjennom så drar du ut pluggen.

Det er en vertikal kraft mot en horisontal innfesting, dessuten med antatt anhold under i form av en L. Det kommer til å holde, jeg har 5kg høyttalere som har sittet på den måten. Dog med skikkelige skruer/plugger.

• Liker
Kaskelot
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tørketiden på tykke lag sparkel i hull er heller ikke til å spøke med denne tiden på året når den relative luftfuktigheten er høy.

• Liker
namnbyte og 2 andre
  • Laddar…
Virkelig gøy å få slik respons. Skal teste å vente i minst en uke og deretter se om jeg kan få ut skruen og få det til å sitte. Løsner rullgardinen så gjør det ikke så mye.

Kan vel være slik at selv en teknisk undermålig metode kan fungere med litt flaks. Kommer med oppdatering fremover.

• Liker
namnbyte og 2 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
namnbyte namnbyte skrev:
Nei ikke om det er gjennomtørt og velfylt, har gjort så selvmed både en del gardiner og hjemmekino høyttalerne. Er det ikke tørt rett igjennom så drar man ut pluggen.

Det er en vertikal trekkraft mot en horisontal innfestning, dessuten med formodet anlegg under i form av en L. Det kommer til å holde, jeg har 5kg høyttalere som har sittet på den måten. Dog med solide skruer/plugg.
Hvorfor i all verden skal man bruke feil materiale? Jeg har selv prøvd å gjøre dette og sparkelen sprakk. Det er bra at dine høyttalere henger oppe men det finnes mye bedre materialer å bruke. Gjør det...

namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hvorfor i hele verden skal man bruke feil materiale? Jeg har selv prøvd å gjøre dette og sparkelen sprakk. Det er bra at høyttalerne dine henger oppe, men det finnes mye bedre materialer å bruke. Gjør det...
Trenger ikke ta i så man sprekker, kan slutte å skru i lenge før til og med. Veggen beveger seg ikke nevneverdig, er ingen idé å stramme til de grader. Det er ikke skruens spennkraft mot pluggen som er det svake leddet ved slik oppfesting.

Men ja, han kan også frese ut et spor i teglsteinen og støpe inn en H-balk som deretter gardinfestet sveises fast i. Da vil det holde selv for ditt bruk av gardiner!

EDIT: Men for å være på den virkelig sikre siden bør han nok også bore inn i H-balken fra utsiden og feste vaiere i den for å også ta hjelp av betongfundamenter nedgravd utenfor. Så kan man stramme vaieren etter behag eller om det skulle oppstå en overbelastning for gardinfestet ved f.eks. besøk.

• Liker
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.