5.014 lest ·
31 svar
5k lest
31 svar
Er det mulig å fylle ut stort hull i murstein etter at plugger har falt ut?
Hei alle byggere!
Har hatt en rullegardin oppsatt med plugger der materialet er en eller annen form for rødt porøst rødt tegl (leilighetsbygg fra begynnelsen av 1900-tallet i Stockholm sentrum). Pluggene og alt løsnet, og det ble hull etter pluggene som var betydelig mye større.
Gikk opp i størrelse og forsøkte å bore inn større plugger, men teglet er så porøst at det bare ble ett eneste hull der de to pluggene tidligere hadde sittet.
Vurderer om noen vet om det egner seg å fylle hele hullet med en masse og deretter trykke inn pluggene og vente på at det tørker, og i så fall hva jeg skal sprøyte inn av middel. Legger ved bilde.
Har hatt en rullegardin oppsatt med plugger der materialet er en eller annen form for rødt porøst rødt tegl (leilighetsbygg fra begynnelsen av 1900-tallet i Stockholm sentrum). Pluggene og alt løsnet, og det ble hull etter pluggene som var betydelig mye større.
Gikk opp i størrelse og forsøkte å bore inn større plugger, men teglet er så porøst at det bare ble ett eneste hull der de to pluggene tidligere hadde sittet.
Vurderer om noen vet om det egner seg å fylle hele hullet med en masse og deretter trykke inn pluggene og vente på at det tørker, og i så fall hva jeg skal sprøyte inn av middel. Legger ved bilde.
Det der kommer ikke til å holde for en gardinstang med mindre det er Nils Karlsson Pyssling du bor hos.
Er det ikke en gipsplate du har? Er du sikker på at det er murstein du borer i? Det er pusset murstein i så fall.
Det ser ut til å være åpent bak overflaten så å si.
Jeg ville ha tatt en 70mm hullsag og borret opp en plate så man kan inspisere hva du har der bak til å begynne med....
Er det ikke en gipsplate du har? Er du sikker på at det er murstein du borer i? Det er pusset murstein i så fall.
Det ser ut til å være åpent bak overflaten så å si.
Jeg ville ha tatt en 70mm hullsag og borret opp en plate så man kan inspisere hva du har der bak til å begynne med....
Sparkel er ikke riktig produkt for det krymper og er svakt. Man kan også bruke det som mest i 3 mm tykkelse. Men Clas Ohlson har et veldig bra produkt for formålet som er en hurtigsement:
https://www.clasohlson.com/se/Quick...g7to9J-0WE3relvW4XGPbWTEvqBXNa8waAj3AEALw_wcB
Man må jobbe virkelig raskt når man har blandet til sementpastaen for det setter seg virkelig. Det har reddet mine fullboringer i betong når jeg har gått på en stein og hullet har blitt for stort.
https://www.clasohlson.com/se/Quick...g7to9J-0WE3relvW4XGPbWTEvqBXNa8waAj3AEALw_wcB
Man må jobbe virkelig raskt når man har blandet til sementpastaen for det setter seg virkelig. Det har reddet mine fullboringer i betong når jeg har gått på en stein og hullet har blitt for stort.
Det der kommer til å holde helt utmerket, har selv gjort det slik siden uminnelige tider når det går galt med boringen. Sørg bare for at det er helt tørt, ser ut som et kraftig hull så gjerne en uke tørketid, ellers drar du ut pluggen når du skrur inn skruen.
Sparklet sprekker når han drar i skruen i pluggennamnbyte skrev:
Trust me.
Nei ikke om det er gjennomtørt og velfylt, har gjort så selv med både en del gardiner og hjemmekino høyttalerne. Er det ikke tørt rett igjennom så drar du ut pluggen.Farstatjej90 skrev:
Det er en vertikal kraft mot en horisontal innfesting, dessuten med antatt anhold under i form av en L. Det kommer til å holde, jeg har 5kg høyttalere som har sittet på den måten. Dog med skikkelige skruer/plugger.
Virkelig gøy å få slik respons. Skal teste å vente i minst en uke og deretter se om jeg kan få ut skruen og få det til å sitte. Løsner rullgardinen så gjør det ikke så mye.
Kan vel være slik at selv en teknisk undermålig metode kan fungere med litt flaks. Kommer med oppdatering fremover.
Kan vel være slik at selv en teknisk undermålig metode kan fungere med litt flaks. Kommer med oppdatering fremover.
Hvorfor i all verden skal man bruke feil materiale? Jeg har selv prøvd å gjøre dette og sparkelen sprakk. Det er bra at dine høyttalere henger oppe men det finnes mye bedre materialer å bruke. Gjør det...namnbyte skrev:
Nei ikke om det er gjennomtørt og velfylt, har gjort så selvmed både en del gardiner og hjemmekino høyttalerne. Er det ikke tørt rett igjennom så drar man ut pluggen.
Det er en vertikal trekkraft mot en horisontal innfestning, dessuten med formodet anlegg under i form av en L. Det kommer til å holde, jeg har 5kg høyttalere som har sittet på den måten. Dog med solide skruer/plugg.
Trenger ikke ta i så man sprekker, kan slutte å skru i lenge før til og med. Veggen beveger seg ikke nevneverdig, er ingen idé å stramme til de grader. Det er ikke skruens spennkraft mot pluggen som er det svake leddet ved slik oppfesting.Farstatjej90 skrev:
Men ja, han kan også frese ut et spor i teglsteinen og støpe inn en H-balk som deretter gardinfestet sveises fast i. Da vil det holde selv for ditt bruk av gardiner!
EDIT: Men for å være på den virkelig sikre siden bør han nok også bore inn i H-balken fra utsiden og feste vaiere i den for å også ta hjelp av betongfundamenter nedgravd utenfor. Så kan man stramme vaieren etter behag eller om det skulle oppstå en overbelastning for gardinfestet ved f.eks. besøk.