Farstatjej90
namnbyte namnbyte skrev:
Trenger ikke ta i så man sprekker, kan slutte å skru lenge før til og med. Veggen beveger seg ikke nevneverdig, er ingen vits i å stramme så jævlig. Det er ikke skruens spennkraft mot pluggen som er det svake leddet ved slik oppheng.

Men ja, han kan også frese ut et spor i teglsteinen og støpe inn en H-bjelke som deretter gardinopphenget sveises fast i. Da vil det holde selv for din bruk av gardiner!

EDIT: Men for å være på den helt sikre siden bør han nok også bore inn i H-bjelken fra utsiden og feste wirer i den for også å få hjelp av betongfundament nedgravd utenfor. Så kan man stramme wiren etter behov eller hvis det skulle oppstå en overbelastning for gardinopphenget ved f.eks. besøk.
Det er disse to alternativene du ser? Var ikke alternativet med riktig materiale bra eller?

• Liker
Alti og 2 andre
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hvorfor i all verden skal man bruke feil materiale? Jeg har selv forsøkt å gjøre dette og sparklingen sprakk. Det er bra at dine høyttalere henger oppe, men det finnes mye bedre materialer å bruke. Gjør det...
Bare fordi du ikke har lykkes med noe en gang betyr det jo ikke at en viss ting ikke fungerer.

Farstatjej90
Norrlandet Norrlandet skrev:
Bare fordi du ikke har lykkes med noe en gang betyr det jo ikke at en viss ting ikke fungerer.
Du kommer sikkert til å lykkes mye bedre når du tar sparklet neste gang du er i en lignende situasjon. 👍

Du kommer sikkert lykkes mye bedre når du tar sparkelen neste gang du er i en lignende situasjon. 👍
Er du sikker på at din vitenskapelige test ikke funket? Spøk til side Farstarjej så gi det et nytt forsøk neste gang. Kanskje du blandet sparkelen feil?

Farstatjej90
Er du sikker på at din vitenskapelige test ikke funket? Spøk til side Farstarjej så gi det et nytt forsøk neste gang. Kanskje du blandet sparkelen feil?
Det eneste brukerfeilen her står du for og det er forum og ikke sparkel som ikke kan håndteres.👍

Kanskje du blandet sparkelen feil?
Blir sånn sparkel på tube blandet som TS har kjøpt?

D Dilato skrev:
Blander man sånn sparkel på tube som TS har kjøpt?
Vi snakket ikke om ts nå.

Det eneste brukerfeilen her står du for og det er forum og ikke sparkel som ikke kan håndteres.👍
Ja, du gjorde sikkert helt riktig men likevel fungerte det ikke. Helt rimelig 🙃

Er enig med Farstatjejen og andre, vanlig lettsparkel (typisk gipsbasert) er ikke et godt valg for dette, det er ment for å sparkle opp før tapetsering/maling. Jeg ville aldri valgt dette.

Ankermateriale ble foreslått, en type epoxy kan sikkert fungere fint også hvis forutsetningen er at få pluggen til å feste ganske tunge ting i porøst materiale. Som alltid hvis det skal smøres inn ankermateriale/epoxy, er det superviktig å blåse ut alt borestøv/støv fra hullet ellers fungerer det ikke.

Så kan man også ha i bakhodet at en vanlig slagboremaskin har en tendens til å knuse opp borehull unødvendig mye. Et bedre valg er en borhammer med lav slagenergi slik at borehullene ikke glir av gårde og smøres ut, og holder den dimensjonen man hadde tenkt seg.

Man skal heller ikke være redd for å gå opp en dimensjon i plugg/borehull slik at man får godt feste, helst bruke skikkelig gode plugger fra f.eks. Fischer som er beregnet for materialet man har i veggen.

• Liker
Alti og 1 annen
  • Laddar…
Vi pratet ikke om ts nå.
Ok, så hvor i tråden nevnes noe annet sparkel enn TS sitt sparkel, hvordan kan du være så sikker på at det vil holde om du selv har brukt et annet sparkel (som blandes)?

Claes Sörmland
Merk dog at TS ikke har brukt gammelt klassisk sandspartel men lettsparkel. Det er litt bedre til å fylle hull enn klassisk sparkel. Jeg gjetter at det kommer til å funke.

• Liker
namnbyte og 1 annen
  • Laddar…
Finnes ingen snarvei, ev bore litt større hull sakte og minst 10 cm dypt (år det en fuge så går det å fylle opp) lange plugg med skrue finnes å kjøpe. Helt opp til 20 cm. Og sparkle rundt det som er ødelagt.

namnbyte
Det er disse to alternativene du ser? Var ikke alternativet med riktig material bra eller?
Nei har nok sett alle alternativene, og å bruke andre materialer er også bra/sikkert bedre. MEN nå hadde han allerede gått veien med sparkel, og det vil sannsynligvis holde helt utmerket.

Å rense ut og begynne om igjen ville vært helt unødvendig bare fordi det finnes andre måter så det kan feste enda bedre, spesielt når den allerede utførte måten svært godt kan fungere for ham. Først OM det feiler ville det vært fornuftig å gjøre om.

Farstatjej90
namnbyte namnbyte skrev:
Nei har nok sett alle alternativer, og å bruke andre materialer er også bra/sikkert bedre. MEN nå hadde han allerede gått veien med sparkel, og det kommer antakeligvis til å holde helt utmerket.

Å rydde ut og starte på nytt ville vært helt jævla unødvendig bare fordi det finnes andre måter så det kan feste enda bedre, spesielt når den allerede utførte metoden meget vel kan fungere for ham. Først OM det feiler ville det vært fornuftig å gjøre om.
Jeg forstår ikke hva din poeng var og jeg er ikke sikker på at du gjør det heller som Trump hadde sagt.....
Hadde jeg vært i TS sin situasjon hadde jeg gjort det om for ting går alltid i stykker når det er minst passende....

namnbyte
Jeg forstår ikke hva poenget ditt var og jeg er ikke sikker på at du gjør det heller som Trump hadde sagt.....
Hadde jeg vært i TS situasjon hadde jeg gjort om det for ting går alltid i stykker når det er minst passende....
Følger ikke Trump men beklager din evne. Poenget er og var alltid; så han gjorde vil sikkert fungere fint om han lar det tørke ordentlig først.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.