Jeg har et gammelt hus fra 1936 og i kjelleren står et par gamle fine smidde grinder som jeg har lyst til å sette opp igjen. Jeg malte om grindstolpene i sommer og kappet da av de rustne og bøyde festene/hengslene til grindene! Nå er jeg på jakt etter en lignende festemekanisme til grindene, men jeg kan ikke finne det på vanlige byggevarehus. Alternativt kjøper jeg bolter som jeg varmer med gassbrenner og forsøker å bøye til, men spørsmålet er om det blir pent og om det går rent holdfasthetsmessig! Mitt spørsmål er dermed:

Er det noen som vet hvor man kan få tak i sån'ne her "hengsler"? (se vedlagt figur)

• Diagram av en grindstolpe med två "gångjärn" fästanordningar för grindar, visad i sidvy med pilar förklarande komponenterna.
Lignende finnes på Hornbach og Bauhaus i Göteborg. Det kan jo hende at det er feil dimensjon på pinnen selvfølgelig.
/CC

Takk for tipset.....da skal jeg sjekke etter dem på nærmeste Bauhaus!

Nå har jeg sett på hengslene de har på Bauhaus... jeg har også vært på Fridells, men det ser ikke ut til å finnes hengsler med tilstrekkelig lengde. Min stolpe er ca 10 cm og de som finnes å kjøpe på Bauhaus har bare 10 cm gjenge. De som finnes er dessuten laget for å skrus inn i et trestykke, noe som gjør at jeg ikke kan sette en mutter i de første centimeterne!! Så jeg må nok prøve å bøye til gjengede bolter eller å bolte fast et trestykke inni stolpen som jeg deretter kan skru fast hengslene fra Bauhaus i.

Du ville trenge en smed som kunne varme og bøye et emne og deretter gjenge den ene enden.

Kan man bare varme det tilstrekkelig er det ingen problemer å bøye, men jeg er tvilende til om en gassbrenner er nok.

Jeg tok gjengestang, så sveiste jeg på en bit armeringsjern i vinkel. Slapp ned en skive over armeringsjernet ned til gjengestangen og punktsveiset fast. Har fungert bra i 10 år. Grindstolpene er gamle telefonstolper som jeg har tjæret, forresten så tjærer jeg alt sammen, stolper, hengsler og grinder! Veldig bra med gjengestang, jeg har justert noen ganger, lett som en plett.

Finnes overalt, til og med på Överskottsbolaget i nøyaktig samme fabrikkmerke som de dyrere byggevarebutikkene selger 30-50% dyrere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.