Hei! Vi har blitt interessert i et mursteinhus fra 1966. Deler av huset ligger under bakkenivå, og ble drenert på nytt for ca 20 år siden. Grunnlaget er en plate av Y-tong med en trebjelkelag oppå :o Dette gjør meg litt bekymret.. Hvorfor har man bygd slik? Er det ikke stor risiko for at det har blitt fukt i bjelkelaget? Blir livredd :-/

Har dessuten ikke så mye kunnskap om mursteinhus i det hele tatt.. Har også fått for meg at det kan være radon i gammel Y-tong - noen som vet noe om det? Er det vanskelig å bytte vinduer i et mursteinhus?

Er veldig takknemlig hvis dere kan hjelpe meg og dele deres tanker, tips og råd!

/Lisa :)

Å bytte vinduer er ikke spesielt vanskelig med riktig verktøy. Det tar litt lengre tid fordi du må bore i tegl i stedet for tre, men det er alt.

På 50-70 tallet ble det bygget en masse underlige grunnmurer som man i dag bare rister på hodet av. Jeg synes at en slik er nettopp den du beskriver. Imidlertid synes jeg at du skal tenke slik. Hvilke problemer har oppstått frem til i dag? De problemene vil sikkert bli verre med årene. Har det ikke oppstått noen problemer, så kommer det nok ikke til å gjøre det heller. Men det er mange faktorer som spiller inn, ikke minst sammensetningen av jordsmonnet og evnen til å drenere vann. Like grunnmurer kan oppføre seg forskjellig avhengig av hvor de er plassert geografisk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.