K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Har kommet over en pall antikt håndslått tegl som jeg tenkte å mure opp til fin mur rundt et drivhus.
Nå sa en nabo at det der kommer ikke til å tåle frost.. man skulle tydeligvis ha nytt spesielt frostsikkert tegl..
Uansett, hvor farlig er det med frost på dette teglet? Det har jo antagelig sittet på et hus tidligere.
Hva er faren med tegl som ikke er frostsikkert? Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg murer med det?
Nå sa en nabo at det der kommer ikke til å tåle frost.. man skulle tydeligvis ha nytt spesielt frostsikkert tegl..
Uansett, hvor farlig er det med frost på dette teglet? Det har jo antagelig sittet på et hus tidligere.
Hva er faren med tegl som ikke er frostsikkert? Bør jeg tenke på noe spesielt når jeg murer med det?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
er ikke i det hele tatt ekspert på området, men hvis du ikke får noe bedre svar:
Teglet skal nok klare seg fint så lenge det befinner seg en desimeter over bakken. Derimot så klarer det ikke å ligge direkte på bakken pga frostskadene som oppstår.
Skorsteiner er jo meg bekjent bygget av samme type tegl, og klarer seg utmerket, men det står jo ikke så mye vann på dem når frosten kommer.
Teglet skal nok klare seg fint så lenge det befinner seg en desimeter over bakken. Derimot så klarer det ikke å ligge direkte på bakken pga frostskadene som oppstår.
Skorsteiner er jo meg bekjent bygget av samme type tegl, og klarer seg utmerket, men det står jo ikke så mye vann på dem når frosten kommer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Håndslaget taler bare om hvordan det er formet. Det er brenningen med påfølgende sintring som er det viktige. Test en hammer forsiktig mot en stein. Høres det ”pling-pling”, er det hardt brent og trolig frostsikkert. Høres det ”plock-plock”, er det brent som baktøy/murtegel og suger da fukt som deretter blir frostspregning.
Jeg har selv håndslagede skorsteinsleir utendørs. Dette er hardt brent og klarer frost. Under tak har jeg baktøy som klarer frosten takket være at det ikke blir utsatt for direkte regn eller markfukt.
Jeg har selv håndslagede skorsteinsleir utendørs. Dette er hardt brent og klarer frost. Under tak har jeg baktøy som klarer frosten takket være at det ikke blir utsatt for direkte regn eller markfukt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Volumvekten øker med brenntemperaturen. Ved å måle teglesteinens volumvekt kan man få en omtrentlig oppfatning om hvor hardt brent teglet er. Hvis det er fulltegel (altså uten hull) og volumvekten ligger rundt 1,8 kg/dm3 kan du regne med at det ikke er særlig frostfølsomt tegl. All tegl har en evne til å suge opp fukt, så det gjelder å begrense risikoen. Avstand til bakken og ordentlige takutstikk pleier å være tilstrekkelig.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Takk så mye for svarene deres! Skal undersøke volumsvekten i morgen. Får se hvor mye takutspring jeg kan ordne med, men jeg kan jo prøve å legge en ordentlig dryppplate under glassene.
En bekjent foreslo at jeg skulle lakkere dem på utsiden for at avrenningen skulle bli enda bedre. Kokt linolje kanskje..
En bekjent foreslo at jeg skulle lakkere dem på utsiden for at avrenningen skulle bli enda bedre. Kokt linolje kanskje..
Klikk her for å svare