DB67
Hei!

Vi kjøpte endelig et hus etter mange år. Det er mye å fikse, men én ting jeg ville bli ferdig med før vinteren var å få den gamle badstuen i kjelleren funksjonell.

Det er en tidligere vedfyrt sak, det har også vært hengt et lite elektrisk aggregat. Nå er alle aggregat borte, og røykkanalen er stengt da den i stedet er brukt til en ny installert peis i entreen.

Et par spørsmål har likevel oppstått.
Jeg har målt opp badstuen og sjekket størrelsen på aggregat som trengs. Var likevel nødt til å gå opp en størrelse på grunn av at hjørnet der den gamle vedkomfyren sto består av to steinvegger som påvirker hvor stort aggregat man må ha. Så er ventilasjonen, ifølge opplysningene, ikke laget på en måte som passer et elektrisk aggregat.

Det jeg har fått foreslått for meg er at:

1. Legge ut og bygge vegg for steinhjørneveggene for å slippe å kjøpe så stort aggregat.
2. Bore hull gjennom badstuveggen der aggregatet skal stå, samt et annet hull oppe ved taket ut til samme rom som det nedre hullet (noe om at luften skal ut i samme rommet den tas fra).

Jeg vil jo unngå å kjøpe for stort aggregat da det ligger i 5-årsplanen å bygge om hele rommet med badstue og dusj totalt senere.

Siden jeg ikke vet mye om å bygge en ekstra badstuvegg i et hjørne eller bore hull gjennom badstuvegger, ville et par tips vært utrolig verdsatte.

1. Hvis jeg borer hullene, bør jeg da sette inn en metallkanal og i tillegg tette mot trepanelet antar jeg?
2. Hvis jeg legger ut og isolerer på steinveggene... hvordan gjør jeg egentlig det?

Legger ved et par bilder av hvordan det ser ut der nede i dag...

Innlufteplass - Utsiden
Innvendig panel på en bastuvegg med en blå sirkel markering i nederste del. Døråpning til venstre på bildet, flislagt gulv.

Innlufteplass - Innsiden
Hjørne i en badstue med trekledning og en løs ledning på gulvet. Potensielt sted for ventil eller varmeenhet.

Utlufteplass - Utsiden
Trefôret vegg i en kjellerbadstue med en sirkelmarkering, fliser ved siden av, brukt for å vise ventilasjonsplasser.

Utlufteplass - Innsiden
Bilde av et hjørne i en trebekledd badstue med en markering for en ventilasjonshull. Vegger, tak og dør er alle laget av trepanel.

Steinhjørnet...
Stenhjørne i kjellerbastu med hull i murveggen, en gammel sokkel og en haug stoff ligger på gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.