Hei! I vedskjulet mitt (som er bygd i flere seksjoner) finnes en innervegg av ukantede bord. Tror også denne veggen kan ha vært yttervegg en gang i tiden. Mitt spørsmål er når man hadde tømmermannspanel av ukantede bord? Kan denne delen stamme fra 1700-tallet basert på byggeteknikk?
Takknemlig for svar!

• Innervegg av okantede treplanker i et vedskjul, byggeseksjoner synlige. Brukes som eksempel på mulig 1700-talls byggeteknikk.
  • Innvendig vegg i vedskjul med okantede, vertikale treplanker og skråstøtter, muligens tidligere yttervegg, lys og skygger tydelige.
Ikke noe svar på ditt spørsmål, men jeg har bygget med ukantet i nåtid ut fra at jeg fikk tak i slikt fra mindre bondesag.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
Dampsagbrukene kom på 1800-tallet, før det var trebearbeidingen i stor utstrekning manuell. Klippspiken begynner å bli masseprodusert midt på 1800-tallet.

Er panelet jevntykt er det trolig dampsaget, er det spikret med klippspik er det i hvert fall ikke montert der det sitter før midten av 1800-tallet.

• Liker
Farmarskruv38234 og 1 annen
  • Laddar…
surris
Okantede planker bruker man fortsatt så å dra noen konklusjoner bare etter det er vanskelig.

• Liker
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.