Hei på dere.
jeg kom over et parti gulvflyt og god og glad så blandet jeg og begynte å flyte.
nå 3t senere ser jeg på forpakningen at datoen er litt forbi gått...

saken er den at jeg har blandet 8 sekker og brenner dårlig.
som sagt 3t siden og de er veldig vassen fortsatt...
noen som har noen anelse om hva som kommer til å skje?
kommer det til å brenne? angst deluxe akkurat nå....

fabrikant er maxit Floor 4160
slik "hurtigflyt" som skal kunne legge matte på etter 1 døgn

ideer? :(

Hvor mye for gammelt? Jeg har brukt Maxit Fibre Floor Rapid 4320 som var litt over et halvt år for gammelt. Det eneste jeg har klart å finne ut er at krominnholdet ikke kan garanteres etter datoen. Merket ingen forskjell ellers.

hva betyr "krominnhold" ? hva er det ? :) høres viktig ut men men..

det står 2007-07-01 på dem :(
om det så er utløp eller produksjonsdato vet jeg ikke

Har for meg at de pleier å være merket med produksjonsdato og at det under lagring står at materialet holder seks måneder etter produksjonsdatoen hvis det lagres på et tørt sted. "Problemet" er at det kan ha ligget på hyllen i byggvarehandelen i nesten et halvt år når man kjøper det.

Krominnholdet har ingen betydning for styrke, men om jeg har forstått det riktig, er det mer fordi krom ikke er så veldig sunt. Kan ikke krominnholdet garanteres, er det viktigere med klær og filter for munn og nese når man blander.

aha...

da kanskje det har med at det er kaldt på badet der de ligger da.
har nå hengt inn en 2KW varmevifte og det virker som de tørker fortere...
men det er mange timer siden de ble lagt på plass og det føles veldig
"vått" fortsatt. kan i hvert fall ikke gå på det ennå :/

Luftfuktighet og temperatur kan skape problemer. Jeg flytsparklet baderomsgulvet på hytta på årets varmeste dag (det føltes så i alle fall) og luftfuktigheten gjorde at det tok en god del lengre tid før det var ferdig herdet. Er det kjølig og rått kan jeg tenke meg at det ikke går å gå på etter tre timer.

K
Holdfastheten garanteres heller ikke. Det avhenger ikke bare av kromreduksjonen. Sement er ferskvare. Hvis man er heldig så klarer man seg. Er man ikke det så herder det i enkelte tilfeller ikke i det hele tatt. Risikoen for at man ikke oppnår tiltenkt holdfasthet er stor.

T
Vent til i morgen tidlig før du får angst deluxe : )

Fordi det allerede ligger på gulvet, er det ikke så mye mer å gjøre enn å vente ut elendigheten. Ta en kveldsvhisky :):o:D

Hva slags varme har du i rommet? Dvs. er det for kaldt så herder det jo langsommere...

Okei. Bare å like laget da. Gjerrigheten bedrar en enda en gang. Aja. Da kommer følgende spørsmål. Hvordan få bort de enkleste. :-(

gulvarealet er nok rundt 5-10 grader.
men har satt inn en vifte nå så det er vel rundt 25 grader i luften der inne nå..

men som sagt får la se i morgen når man kommer fra jobb...

men oi va det føles feil når man heller ut hurtigtørkende og ser etter 6t at
det ikke engang går an å gå på :)

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det er med flytsparkel men i de fleste "sementbundne" produkter så er best-før-datoen til for det tilsatte kromreduksjonsmiddelet. Dvs. sementen fungerer bra selv etter datoens utgang men kan da gi kromeksem og lignende.

Jeg synes du tar og ringer Maxit i morgen og hører med dem før du begynner å bore. Det ser ut til å være delte meninger om styrken, Jon_h sier i en annen tråd at det sannsynligvis ikke spiller så stor rolle på så kort tid. Mitt gulv er helt ok.

Det ser ut til at det har begynt å brenne nå. Fyttikatta så glad jeg hadde blitt om det er gangbart i morgen. Har sendt e-post til maxi produktansvarlig om det hele. Får se hva de sier om det. Takk for deres hjelp og raske svar hittil. Kommer tilbake med mer i morgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.