Nå er jeg i gang igjen.
Kort spørsmål:
Hva tror dere om sannsynligheten for at det ble brukt asbest som armering når man støpte disse svintunge gamle store hageplatene?
De er armert med blant annet stein.
Jeg bruker platene som gulv i drivhuset og kom til å tenke på dette.
Engstelig, ja det kan man får man synes, men jeg vil uansett stille spørsmålet.
Kort spørsmål:
Hva tror dere om sannsynligheten for at det ble brukt asbest som armering når man støpte disse svintunge gamle store hageplatene?
De er armert med blant annet stein.
Jeg bruker platene som gulv i drivhuset og kom til å tenke på dette.
Engstelig, ja det kan man får man synes, men jeg vil uansett stille spørsmålet.
Usj, det var ikke noe morsomt svar… men takk for svaret!
QUOTE="Peterpettersson, post: 5260996, member: 304892"]Ganske stor risiko, når asbesten ble forbudt 72 ble det kjempedyrt å bli kvitt asbesten, løsningen ble å fylle ut støpninger med det, særlig markstein.
Mye felles ut i forbindelse med vanning og sollys.[/QUOTE]
QUOTE="Peterpettersson, post: 5260996, member: 304892"]Ganske stor risiko, når asbesten ble forbudt 72 ble det kjempedyrt å bli kvitt asbesten, løsningen ble å fylle ut støpninger med det, særlig markstein.
Mye felles ut i forbindelse med vanning og sollys.[/QUOTE]
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Ikke for å være sånn, men salg av nystyrte asbestmaterialer ble forbudt i 1982. "Kjempedyrt" å bli kvitt asbest ble det ikke før den nye lovgivningen på deponiområdet stengte ned en masse søppelfyllinger på 00-tallet. Feil på 2 punkter hittil, kan vi mistenke at dine øvrige påstander er faktamessig tvilsomme ogsåPeterpettersson skrev:
Takk for svar!
Forstår ikke helt hva du mener jeg skal tenke over rimeligheten i? At det er rimelig at det er asbest i platene eller mener du motsatt? Jeg henger ikke helt med. Takk for avklaring.
Forstår ikke helt hva du mener jeg skal tenke over rimeligheten i? At det er rimelig at det er asbest i platene eller mener du motsatt? Jeg henger ikke helt med. Takk for avklaring.
SågspånPappspikEternit skrev:
Ikke for å være sånn, men salg av nyproduserte asbestmaterialer ble forbudt i 1982. "Kjempedyrt" å kvitte seg med asbest ble det ikke før den nye lovgivningen på deponiområdet stengte mange søppelfyllinger på 2000-tallet.
Feil på 2 punkter hittil, kan vi mistenke at dine øvrige påstander også er faktamessig tvilsomme?
TS, tenk over rimeligheten i at noen for 40 år siden sto på en sementfabrikk og knuste asbestmaterialer til småbiter for deretter å bruke som fyllmasse i blandingen når man støpte hageplater. Og hvis så var, har du selv tenkt å knuse platene og dermed frigjøre de godt bundne asbestfibrene?
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Det fantes bare 3 rene eternittfabrikker i hele Sverige, ingen av dem hadde såvidt kjent hageheller i sin produksjon. Jeg anser det for å være urimelig at vanlige sementfabrikker kjøpte inn brukte asbestmaterialer for å bruke som fyll når de støpte hageheller.
Jeg håper inderlig at du har helt rett i din resonnering. Det ville være utrolig slitsomt å prøve å bli kvitt disse... Er enormt tunge og uhåndterlige...
Det der med at asbest er bra som armering, kan det være en grunn til at det muligens er asbest i platene? Eller taler steinen som betongen er prosenter med imot det? Altså, steinen fyller den funksjonen som asbesten i så fall ville hatt, som armering?
Det der med at asbest er bra som armering, kan det være en grunn til at det muligens er asbest i platene? Eller taler steinen som betongen er prosenter med imot det? Altså, steinen fyller den funksjonen som asbesten i så fall ville hatt, som armering?
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Jeg har relativt mye kunnskap i emnet, ja. På profesjonelt nivå.
Asbestfiberens egenskaper, hovedsakelig at den er slitesterk og varmebestandig, gjorde at den ble brukt i materialer der slike egenskaper var nødvendige. Brannsikring, tak- og fasadematerialer, isolering. Ikke hageplater!
Om vi skal grave oss ned enda mer, så brytes asbestmineral i gruver, nærmeste er Russland. Det er altså ikke helt lett å få tak i, og ikke for 40+ år siden heller. Grus finnes overalt i hele Sverige, også for 40+ år siden. Hva tror du man valgte når man skulle støpe et billig, enkelt produkt som hageplater?
For øvrig har jeg vannet rabarbraen og diverse andre planter i dag. Med regnvann fra eternittaket.
Asbestfiberens egenskaper, hovedsakelig at den er slitesterk og varmebestandig, gjorde at den ble brukt i materialer der slike egenskaper var nødvendige. Brannsikring, tak- og fasadematerialer, isolering. Ikke hageplater!
Om vi skal grave oss ned enda mer, så brytes asbestmineral i gruver, nærmeste er Russland. Det er altså ikke helt lett å få tak i, og ikke for 40+ år siden heller. Grus finnes overalt i hele Sverige, også for 40+ år siden. Hva tror du man valgte når man skulle støpe et billig, enkelt produkt som hageplater?
For øvrig har jeg vannet rabarbraen og diverse andre planter i dag. Med regnvann fra eternittaket.
Professionell nivå? Jobbar med frågan? Blir ju lite nyfiken.
Ja, hoppas verkligen du har rätt i dina kloka spekulationer. Ingen blir gladare än jag om så är fallet. Att behöva forsla bort dessa enormt tunga och otympliga plattor skulle bli ett rent hel-ete för mig…
Ja, hoppas verkligen du har rätt i dina kloka spekulationer. Ingen blir gladare än jag om så är fallet. Att behöva forsla bort dessa enormt tunga och otympliga plattor skulle bli ett rent hel-ete för mig…
Jag har relativt mycket kunskap i ämnet, ja. På professionell nivå.
Asbestfiberns egenskaper, främst att den är tålig och värmebeständig, gjorde att den användes i material där sådana egenskaper behövdes. Brandskydd, tak- och fasadmaterial, isolering. Inte trädgårdsplattor!
Om vi ska grotta ner oss ytterligare, så bryts asbestmineral i gruvor, närmaste är Ryssland. Det är alltså inte helt lätt att få tag på, och inte för 40+ år sedan heller. Grus finns överallt i hela Sverige, även för 40+ år sedan. Vad tror du man valde när man skulle gjuta en billig, simpel produkt som trädgårdsplattor?
För övrigt har jag vattnat rabarbern och diverse andra växter idag. Med regnvatten från eternittaket.
Det er fullstendig urimelig at platene skulle inneholde asbest.
Visst er det bra å være ettertenksom, men å ta asbestprøve på disse er å passere grensen til å være altfor bekymret med god margin.
@SågspånPappspikEternit har allerede gitt kloke og gode svar som burde være tilstrekkelige.
Visst er det bra å være ettertenksom, men å ta asbestprøve på disse er å passere grensen til å være altfor bekymret med god margin.
@SågspånPappspikEternit har allerede gitt kloke og gode svar som burde være tilstrekkelige.
Håper du har rett! Ingen blir gladere enn meg om så er tilfelle.
Men, så du Peterpetterssons kommentar? Den første i tråden. Han virket å tro det stikk motsatte… høy sannsynlighet, ifølge ham. Forhåpentligvis tar han feil og dere andre rett.
QUOTE="Lärospånet, post: 5261424, member: 173362"]Det er fullstendig urimelig at platene skulle inneholde asbest.
Visst er det bra å være ettertenksom, men å ta asbestprøve på disse er å passere grensen til noja in absurdum med god margin.
@SagflisPapspikerEternit har allerede gitt kloke og gode svar som burde være tilstrekkelige.[/QUOTE]
Men, så du Peterpetterssons kommentar? Den første i tråden. Han virket å tro det stikk motsatte… høy sannsynlighet, ifølge ham. Forhåpentligvis tar han feil og dere andre rett.
QUOTE="Lärospånet, post: 5261424, member: 173362"]Det er fullstendig urimelig at platene skulle inneholde asbest.
Visst er det bra å være ettertenksom, men å ta asbestprøve på disse er å passere grensen til noja in absurdum med god margin.
@SagflisPapspikerEternit har allerede gitt kloke og gode svar som burde være tilstrekkelige.[/QUOTE]
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 655 innlegg
Ja, selv om asbest er forbudt i mer enn 40 år, er det fortsatt mange yrkesgrupper som må håndtere det. Det finnes utrolig mye forskning og fakta om helserisikoene, og like mye kunnskap om hvordan man beskytter seg mot eksponering, og det er temmelig enkelt; sørg for ikke å puste inn for store mengder asbestfibre i løpet av livet. I prinsippet er det stort sett alle som dør som er sånne som eksponeres i arbeidslivet og slurver med verneutstyr.S Slottsfrun skrev:
Når det gjelder dine hageplater, forstår jeg ikke hva problemet er? De ligger i ditt drivhus og du går på dem av og til. La dem ligge! Å gå på plater, eller vanne på plater av hvilket materiale de enn består, er helt ufarlig fra et helsesynspunkt.
Det du ikke bør gjøre om du er omsorgsfull om helsen din, er å bearbeide eller knuse dem uten å bruke verneutstyr. Materialer som er basert på stein og grus inneholder oftest kvartspartikler, og disse frigjøres ved bearbeiding. Eksponering for kvartsdamm er dårlig for lungene og kan føre til silikose, før kalt stendammlunge, ved for stor (yrkesmessig) eksponering.
Beskyttelse mot eksponering av helseskadelig støv fra kvarts (men også asbest) er en halvmaske med filter av type P3, gjerne sammen med vannbegytning for å redusere støvdannelsen.
I dette moderne samfunnet kan vi ikke på vilkors vis unngå alle helseskadelige stoffer, men vi kan søke kunnskap og lære oss hvordan vi håndterer de risikoene som finnes, samt beskytter oss så langt det er mulig.
Du har stilt et spørsmål, bruk nå svarene for å søke mer kunnskap. Fantasien kan sette sammen alle mulige farer og risikoer, oftest er de mye verre enn virkeligheten. Når du har kunnskap forsvinner frykten, oftest er vi mest redde for det vi ikke forstår!
Lykke til!
Vær ikke redd for PeterPettersons kommentar, ironi og sarkasme er ikke lett å oppfatte i skrift.
Rent krasst har du nok større grunn til å bekymre deg for f.eks. matbokser i plast, enn for hageheller.
Rent krasst har du nok større grunn til å bekymre deg for f.eks. matbokser i plast, enn for hageheller.
Sist redigert: