Tenk dere følgende.

En plate på mark forberedt for støping, men ennå ikke støpt. Bygget med 'vanlige' 300mm kantelement i celleplast i henhold til alle regler for 10cm plate.

Støpingen ønskes gjort "innendørs" og derfor ønsker man å få opp vegger og tak før man støper selve platen?

Tanken er også at man skal ha en forhøyning med lecablokker for å ikke få svillen direkte på platen.

Er dette gjennomførbart og hvordan går man i så fall fram med å bygge opp veggene før man støper platen?
 
Jeg vil påstå at det ikke går å gjennomføre da det ikke finnes noe som kan ta opp laster.
 
Hva slags bygning snakker vi om? Kan du støpe kantbjelken først? Selvsagt med forankring inn til platen.
 
kantenelementene tåler ikke den lasten uten å være fylt med herdet betong. Det beste jeg kan komme på er et telt over hele greia
 
Mikael_L
I og med at det går an å løfte hus og sette tilbake hus ved hjelp av jekker, for å f.eks. flytte huset eller utbedre ting i grunnlaget - så går det selvsagt an å også fikse dette.

Men det blir jo virkelig mye med ekstraarbeid, så spørsmålet er vel hvorfor du er fristet til å bygge vegger & tak før støpingen av platen.

Men sett kantelement og hele formen for platen.
Så drar du noen HEA-bjelker her og der og støtter dem opp noen cm over L-kantelementene.
Og så bygger du huset på bjelkene, tetter litt forsiktig med noe i sprekken mellom kantelement og stålbjelke.
Og så støper du og avslutter med å bruke jekker for å senke huset.

vil jeg vite hvorfor du funderer ... !!! :D
 
Hvorfor er min første tanke.....
 
Det går bra å gjøre som du har tenkt hvis du i stedet for kantbjelken murer med leca/isoleca 2 eller 3 rader, da kan du bygge bygningen på den sokkelen og deretter støpe platen inni bygningen og forhøyningen kommer med i samme moment. Du får marginalt eller ingen forringelse av isolasjon,

Forhøyningen av leca (spolkant?) er muligens et problem isolasjonsmessig.

En fordel er at konstruksjonen blir sterkere enn vanlig kantbjelke da den murte sokkelen blir armert.

Et annet alternativ er å bruke albabjelke, da går det også an å bygge bygningen først.
 
Hei

Takk for tipsene, ingen åpenbare enkle løsninger, mistenkte det :)

Hvorfor gjøre noe så sprøtt?

Jo, det gjaldt en betongplate som skal støpes og belegges med hardbetong, det er sensitivt å legge og gjøres best "innendørs". Det finnes imidlertid ingen planer om å gjennomføre denne manøveren, det var mest jeg som funderte over mulighetene.

Akkurat som nevnt er et telt den åpenbare løsningen.
 
Skulle si at avhengig av hva du mener at platen skal "belægges" med hardbetong så hadde jeg støpt en plate først, deretter reist stommen og fått til tett hus, deretter gjort en innendørs påstøp på platen med hardbetong.

/Torpalainen
 
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
Hardbetong legges på før betongen har herdnet.
 
Ingen problem å støpe en plate med hardbetong under åpen himmel. Det er bare å sjekke værmeldingene og kjøre en fin dag.
 
Matti_75 skrev:
Inget problem å støpe en plate med hardbetong under åpen himmel. Det er bare å sjekke værmeldingen og kjøre på en fin dag.
Gjelder bare å kunne bestille betongen på kort varsel nok. :o

Noen tips om hvor man kan lese seg opp på hvordan man støper en betongplate, mer i detalj, med konveks fall, hvilke verktøy og maskiner som trengs osv.?
 
Legg opp en skisse så skal jeg komme med forslag. Det er bare å ved bestilling si at du må kunne stille inn støpingen på kort varsel, det pleier å fungere. Maskiner som trengs for støping er en fallaser vibrostav eller vibrobalk, spader sloda samt helikopter. Helst en stor og en liten samt et rivjern og en håndstål. En asfaltsrake kan være bra å ha.
 
  • Liker
Mikael_L
  • Laddar…
For å legge ut hårdbetongen kan du trenge en strollervogn for hårdbetong.
 
Skisse kommer her. Det er fire kummer hvorav to skal ha konvolutthetning så det renner ned fra bilene i kummene.
De to ved dørene har bare lokalt fall. Vær oppmerksom på størrelsen på platen.



Skisse av en firkantet plate med fire brønner, to med kuvertfall for bilavløp og to med lokalt fall ved dører, plattestørrelse markert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.