Vi har flyttet en ytterdør i kjelleren, og den gamle åpningen ble murt igjen med Leca-blokker. Nå er det på tide å ferdigstille innsiden, men blokkene er ikke i flukt med resten av veggen, så vi trenger å fylle nisjen på 5-8 cm på en eller annen måte.
Resten av veggen består av pusset Trefiber, men flere slike plater har jeg ikke klart å få tak i. Min tanke var å sette opp lettbetongplater og pusse, men det føles som et unødvendig luksuriøst fyllmateriale, eller? Isopor mellom metallstendere og så gipsplater kan kanskje fungere, men da blir det en plan og fin overflate i kontrast til den ellers grove veggen, og jeg vil helst beholde en grov struktur. Kan man skape det på gips på en eller annen måte?
Har noen andre tips om metoder for å fylle nisjen?
Resten av veggen består av pusset Trefiber, men flere slike plater har jeg ikke klart å få tak i. Min tanke var å sette opp lettbetongplater og pusse, men det føles som et unødvendig luksuriøst fyllmateriale, eller? Isopor mellom metallstendere og så gipsplater kan kanskje fungere, men da blir det en plan og fin overflate i kontrast til den ellers grove veggen, og jeg vil helst beholde en grov struktur. Kan man skape det på gips på en eller annen måte?
Har noen andre tips om metoder for å fylle nisjen?
Du kan jo grenge alle pussede overflater som du vil. Det handler nok mest om å finne en teknikk som gjør din nye pussoverflate så lik resten av veggen som mulig. Hvilket fyllmateriale du enn velger så står du overfor det samme problemet med pussoverflaten..
Personlig hadde jeg valgt å fylle med samme materiale som resten av veggen, altså leca. Jeg ville ikke pusse inn organisk materiale i en kjellervegg (om du nå har tenkt å bruke vanlig bygggips)
Personlig hadde jeg valgt å fylle med samme materiale som resten av veggen, altså leca. Jeg ville ikke pusse inn organisk materiale i en kjellervegg (om du nå har tenkt å bruke vanlig bygggips)
Jeg sjekket Leca, det tynneste jeg fant var 8-9 cm men nisjen er grunnere. Det ble lettbetongplater, innså som du sier at det var best å unngå organisk materiale mot kjellervegg. Det er første gang jeg pusser så det blir til å finne grunnteknikken først! 
Finnes leca i 70 mm bredde. Funker det?K Kahuna skrev:
https://www.finja.se/produkter/block/murblock-bas-70
Del et bilde av hva du vil oppnå så kan sikkert noen dyktige murere i Forumet tipse om egnet teknikk =)K Kahuna skrev:
Klikk her for å svare