Hallais!

Har kjøpt en villa bygd i 1980 som vi i begynnelsen av februar fikk nøklene til. Vårt første prosjekt ble stuen hvor vi skulle male om veggene litt raskt og smidig. Det eskalerte snart til at vi begynte å legge renoveringsgips (6mm) over de gamle sponplateveggene da vi innså at de var ganske ujevne og at det var mye sprekkdannelse i de gamle overflatene rundt vinduer & dører (se vedlagt).

Første veggen er nå gipset. Vi har vært nødt til å pusle litt mot slutten for at det skulle passe bra ute i hjørnene og rundt alle vinduer, noe som har gjort at vi har litt større sprekker på opptil 7mm mellom enkelte plater (se vedlagt). Noen på grunn av litt slurv og noen på grunn av skade etter montering.

Min fundering. Hvordan fikser jeg disse sprekkene på best mulig måte? Jeg vil selvfølgelig minimere risikoen for at nye sprekker oppstår. Jeg hadde blitt glad om jeg slapp å skjære/sage ut nye plater da akkurat disse var litt vriene å ha å gjøre med...

Er avstanden mellom platene fortsatt så pass små at jeg bare kan sparkle igjen med skjøtesparkel/bredsparkel, eller skal det til noe annet, litt grovere?

Bør man bruke glassfiber- eller papirremse i skjøtene?

Takknemlig for svar!

Mvh

• Sprukket vegg ved vinduskarm i stue. Viser ujevnhet og sprekkdannelse over renoveringsgips, med åpning mellom skivene nær hjørnet.
  • Bild av en linjal som mäter en 7 mm spalte mellom to gipsplater, med en penstrek ved siden av.
  • Vegg med renoveringsgipsplater, seks skruer synlige, en stor glippe mellom platene. Målebånd viser glippen måler omtrent 7 mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.