Hei
Vi har frest opp spor i vårt betongtak for å legge inn VP slange. Slangen er nå festet og sporene skal fylles igjen.

Hvilket materiale skal man bruke for at det skal feste i betongen uten å falle ned? Vi har kjøpt inn sement da det har fungert perfekt ved tilsvarende arbeid på veggene. Men nå blir tyngdekraften vanskeligere.

Har noen gjort dette tidligere og har noen gode tips?

Har selv både brukt sementbasert puss og flislim med godt resultat (det sistnevnte mer av ta-hva-som-finnes-hjemme enn planlagt dog). Enkelte merker har et blandingsintervall angitt, og da får du en ganske tyktflytende masse allerede med den lavere vannvolumet. Er det i tillegg skikkelig jævlig, går det selvfølgelig an å bruke mindre vann for å få det enda mer pastalignende, men husk at styrken og andre egenskaper endres. Skal du bare holde opp VP-rør, spiller det kanskje mindre rolle.

Det jeg merket når jeg holdt på, var at det var ekstremt viktig at VP-røret eller slangen er ordentlig festet allerede før du påfører noe mørtel. Ellers kommer det til å være et helvete å få fast. Husk også å forvanne med en blomstersprøyte eller bruke en omgang med primer først, så du ikke trekker ut alt vannet direkte fra mørtelen. Spesielt viktig om du bruker mindre vann enn angitt.

// Mats

Har gjort dette og kjørte ifølge følgende. Festet vp-røret ordentlig med klemmer. Bløtte pussen med en murbørste/stor pensel. Sparklet med gipsmørtel / Gypsum og trykket skikkelig så massen kom rundt hele røret/slangen. Når det tørket sparklet jeg hele taket (jeg vet ikke hva du skal ha for overflatesjikt i og for seg).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.