Vi har et 30-tallshus som vi renoverer kjelleren på. Vi sporer for skjult elektrisitet i kjellerens betongvegger. Veggene er pusset med kalkpuss. Hva brukes gjerne for å deretter fylle i etter sporingen? Jeg vil gjerne ha noe som ikke synker og kan klare minst en dm. Det bør gjerne også herde relativt raskt slik at jeg ikke trenger å vente så lenge før jeg pusser. Jeg har også et par gjennomgående hull etter gamle gassledninger som skal fylles, og kan jeg bruke det samme til disse hullene?
Takk!
Takk!
Fyll i med puss i sporene bare. Antar at disse ikke er bredere enn et par centimeter, så det er bare å pusse på.S SJfunkis skrev:Vi har et 30-tallshus som vi renoverer kjelleren på. Vi slisser for skjult el i kjellerens betongvegger. Veggene er pusset med kalkpuss. Hva brukes helst for å så fylle i etter slissing? Jeg vil gjerne ha noe som ikke synker og kan klare minst en dm. Det må gjerne også herde/tørke relativt raskt slik at jeg ikke trenger å vente så lenge før jeg pusser. Jeg har også et par gjennomgående hull etter gamle gassledninger som skal fylles, og kan jeg bruke det samme til disse hullene?
Takk!
Har du større hull så ta en bit teglestein av passende størrelse og mure inn bare.
Takk for svaret ditt! Der boksene sitter blir det litt dypere, ca 7 cm. Du mener jeg skal bruke samme kalkpuss som jeg skal ha ytterst?tompax skrev:
En teglstein er jo bra som fyllmateriale i hullene.
Beste svar
Når det kommer til å fylle ut, og med tanke på at du uansett har betongblokk som grunn, så ville jeg nok tatt en sementpuss. Er jo litt sterkere.S SJfunkis skrev:
Hullene der boksene sitter opptas uansett for det meste av boksene, så det blir vel det lille som er rundt boksene, antar jeg? Så det fungerer bra der også. Altså, man kan fylle ut ganske bra med puss, det går aldeles utmerket. Kjøp en billig mur og puss mørtel B så blir det perfekt. Så pusser du ovenpå med kalkpuss. Du trenger ikke vente til det er snustørt med å pusse over, men er bra om det fortsatt ikke har herdet ferdig. Fyller du i hullene og sporene den ene dagen, så er det perfekt å pusse dagen etter.
Sprøyt litt tynt med vann ovenpå om du vil at det skal bli ekstra bra der du har fylt i litt tykkere, ellers risikerer du at det blir smale sprekker. Ta en blomstersprøyte eller noe slikt som kan sprøyte sånn fint, tynt. Det skal du begynne med ca. 2 timer etter du har pusset ferdig, for da har det herdet såpass at det holder.
Men sprøyt ikke for mye så det renner av gårde bare
På overflatepussen med kalkpuss trenger du ikke sprøyte vann.
Håper dette blir ditt beste svar. Lykke til med prosjektet!
Sist redigert:
Supersvar! Takk!tompax skrev:
Når det kommer til å fylle ut, og med tanke på at du likevel har betongblokker som grunn, så ville jeg nok tatt en sementpuss. Er jo litt sterkere.
Hullene der boksene sitter opptas uansett for det meste av boksene, så det blir vel det lille som er igjen rundt boksene, antar jeg? Så det fungerer bra der også. Altså man kan fylle ut ganske bra med puss, det går aldeles utmerket. Kjøp en billig mur og pussbark B så blir det perfekt. Så pusser du ovenpå med kalkpuss. Du trenger ikke vente til det er knusktørt med å pusse over, det er bra om det fortsatt ikke har brent ferdig. Fyller du i hullene og sporene den ene dagen, så er det perfekt å pusse dagen etter.
Sprut litt tynt med vann ovenpå hvis du vil at det skal bli ekstra bra der du har fylt litt tykkere, ellers risikerer du at det blir tynne sprekker. Ta en blomstersprøyte eller noe sånt som kan sprute sånn fint, tynt. Det skal du begynne med ca. 2 timer etter du har pusset ferdig, for da har det brent såpass at det holder.
Men ikke sprut for mye så det renner vekk bare...bare litt tynt så det holder seg fuktig.
På ytterpussen med kalkpuss trenger du ikke spraye vann.
Håper dette blir ditt beste svar. Lykke til med prosjektet!![]()
Klikk her for å svare