Jeg tenkte å ha glattpanel i taket (hvitmalt) og har sett fra noen foruminnlegg og hørt fra byggere at et alternativ er å kjøpe furugulv og sette i taket, både fordi det er relativt billig og fordi det er uttørket så man ikke får så store sprekker. Er det noen som har noen erfaringer med dette? Fungerer det bra, hvor kjøpte dere gulvet, ser det bra ut osv? Så at de hadde et billig furugulv på byggmax for 100 kr/kvm f.eks...
Det finnes jo ferdig faspanel å kjøpe på f.eks. xl bygg som du setter opp uten sprekker, så tørker det til ca 3mm. Viktig er at ikke la den tørke for lenge før du setter den opp! da blir det ganske tette sprekker...
Innen en måned skal det være på plass hadde jeg tenkt. Hadde ikke tenkt å male det, eventuelt skal det oljes. Jeg bruker samme furugulv på gulvet, synlige tømmervegger og bjelker. så det blir treverk overalt. Har nesten lagt hele gulvet. og det var veldig ulik kvalitet på gulvene. De første pakkene jeg åpnet var alle plankene 100% fine, ingen merker, helt glatte og pene. Så åpnet jeg en annen batch med lengre gulvplanker og der kunne 1/8 planker være 100%, de som ikke var 100% hadde "barkådrer", hull etter bortfalne kvister og kvister som satt igjen var veldig stygge med hakk i osv. Her har man nok brukt et tre som var dårlig tror jeg. Jeg regnet med 20% svinn og jeg tror det akkurat vil gå å få gulvet klart på det.
Jeg satte glattpanel i taket i vårt nye baderom som ble ferdig for to måneder siden. Jeg har lasert taket to ganger med Herdins tak- og panelhvitt. Jeg er virkelig fornøyd.
Jeg satte skyggepanel i taket i vårt nye baderom som ble klart for to måneder siden. Jeg har lasert taket to ganger med Herdins tak- og panelhvitt. Jeg er skikkelig fornøyd.
Kult! Hvor kjøpte du skyggepanelet, og føler du ikke for å legge ut et bilde?
Jeg tok frem systemkameraet så forhåpentligvis går det an å få en bra oppfatning av hvordan det virkelig ser ut. Du kan klikke på bildene for å se den høyoppløste varianten.
Sponten og taklisten er kjøpt på Karl Hedin.
Artikkel 10 003425135, Salningslist furu hvit 19x27mm, ca 20 kr/lpm
Artikkel 30 262685, Siljan panel glattkant 15X120 Gran, ca 20 kr/lpm
Jeg tok frem systemkameraet så forhåpentligvis går det an å få en god oppfatning av hvordan det virkelig ser ut. Du kan klikke på bildene for å se den høyoppløste varianten.
Det ble virkelig fint det der!
Tusen takk for bildene, man slutter aldri å bli overrasket over hvor hjelpsomme folk på byggahus er!
Takk. Jeg har selv hatt mye nytte av forumet så jeg synes at jeg kan prøve å gi tilbake når jeg har noe å bidra med.
Verdt å legge til kan være at vinduskarmen er laget i vanlig limfogplate av furu, s.k hobbyskive, som jeg også har malt med samme farge. Håndverkeren som bygde badet mente at det ville være en bedre løsning enn en glatt plate.
Jeg hadde tenkt å bruke høvlet spont i taket mitt også, men de hadde det ikke verken hos Beijers eller Byggmax, og det var de jeg hadde å velge mellom. Føles som furugulvet er omtrent det samme, bare litt dyrere.
Jeg har brukt råspont på vegger og tak i mitt 8-kantede peisrom (innendørs kuvøse). Sagede siden ned i taket, glatte ut på vegg. Fordi rsp er noe ulikt høvlet blir det en sprekk på den glatte siden. Malt med blåtonet oljelasur på vegger. I tak med utspedd hvit Alcro utendørsgrunn.