Hei,
Bildet er tatt ned i et takstolsrom fra loftet. Tverrstagene er i veien for løsullsisolering som skal sprøytes ned. Kan jeg fjerne dem, eller fyller de fortsatt en funksjon?
De er spikret innenfra, så jeg tror de ble spikret opp som mothold for den liggende planken til høyre, under den planken går en stående 2” spontet plankvegg. Det finnes flere like tverrstag lenger ned i takstolsrommene, stagene er 1” tykke og 4” høye. De finnes bare i de rommene som har en vegg under.
Huset er et kataloghus bygget på 40-tallet. 1,5 plan med kjeller, stående 3” plank i yttervegger.
Bildet er tatt ned i et takstolsrom fra loftet. Tverrstagene er i veien for løsullsisolering som skal sprøytes ned. Kan jeg fjerne dem, eller fyller de fortsatt en funksjon?
De er spikret innenfra, så jeg tror de ble spikret opp som mothold for den liggende planken til høyre, under den planken går en stående 2” spontet plankvegg. Det finnes flere like tverrstag lenger ned i takstolsrommene, stagene er 1” tykke og 4” høye. De finnes bare i de rommene som har en vegg under.
Huset er et kataloghus bygget på 40-tallet. 1,5 plan med kjeller, stående 3” plank i yttervegger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det må være noe som hadde en funksjon i forbindelse med oppføringen av huset, før undertaket på taket kom på. Jeg kan ikke komme på noen annen fornuftig forklaring. Kom byggesettet fra Svenska Trähus i Tranås?
Takk for svar.
Jeg er ganske sikker på at det er slik. Den brede planken som ligger mot innertaket har blitt spikret mot tverrstaget for å igjen ha noe å spikre innveggen mot og feste det spontede innertaket i. Men har dens hensikt helt spilt ut sin rolle nå?
Har den 2” tykke plankveggen under noen bærende eller stabiliserende funksjon? Man bygde kanskje bare innvegger slik før, hva vet jeg.
Vetlandahus er produsenten, tror de senere ble myrenäs.
Jeg er ganske sikker på at det er slik. Den brede planken som ligger mot innertaket har blitt spikret mot tverrstaget for å igjen ha noe å spikre innveggen mot og feste det spontede innertaket i. Men har dens hensikt helt spilt ut sin rolle nå?
Har den 2” tykke plankveggen under noen bærende eller stabiliserende funksjon? Man bygde kanskje bare innvegger slik før, hva vet jeg.
Vetlandahus er produsenten, tror de senere ble myrenäs.
J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I prinsippet brukte man ikke 2" planker til bærende vegger. Man hadde dog ikke samme strukturerte syn på hva som var bærende og ikke, som vi har i dag. Det kan være ganske håpløst å endre planløsningen i et hus med plankevegg. Ingenting i bildet ditt indikerer at lektene har noen funksjon i dag, men det er jo en skrivebordsløsning.
Klikk her for å svare

