Jeg har et hus i Thailand. Det er 10 år gammelt. Det har en terrasse på 97 kvm. Det er belagt med fliser 33x33. Jeg har pleid å vaske flisene med høytrykksvasker, men for en stund siden skjedde noe mindre hyggelig. En tid etter at jeg vasket, så jeg at noen fliser hadde reist seg. Når jeg ser nærmere, ser jeg at ca. 20 stykker er løse når jeg banker på dem. Etter en stund blir det flere, totalt ca. 40 stykker. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre og kommer på at jeg kan bruke PL60 på tube som ikke bygger. Jeg begynner å bruke dette, men etter en stund ser jeg at flisene har løsnet på nye steder. Da gir jeg opp. Det må gjøres om helt. Jeg funderer på hvorfor dette har skjedd og kommer frem til følgende. Flisene er ikke lagt i flislim, men i sement! Når jeg sprutet, har vann trengt inn der fugene har vært dårlige. Så har vannet gjort at flisene har blitt presset opp.

Flisene er nå borte og nye skal legges. Da oppstår det et problem. Sementunderlaget, som i og for seg er jevnt, har mange groper. For at det ikke skal gå med så mye lim, har jeg begynt å fylle gropene med tynnflytende puss som jeg stryker ut med en bred stålsparkel som jeg har teipet fast på et skaft. Det går bra. Men så funderer jeg på om det blir sterkt nok for å feste flisene i. Det er jo 30+ her, så det tørker jo veldig fort. Og hvordan er det, puss, er det en kalkmørtel? Da er mitt spørsmål, trenger jeg å gjøre det sterkere? Hvis jeg trenger det, hvordan gjør jeg det sterkere, hva kan jeg blande i? Skal jeg blande i sement eller noen annen tilsetning fra Sica? Jeg vil ikke holde på å blande sand og sement, men ta utgangspunkt i puss som har en fin struktur. Nå har jeg allerede lagt dette på mer enn halvparten av overflaten, kan jeg i ettertid stryke på et produkt som gjør underlaget sterkere?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.