Min pappa har noen sekker sement i kjelleren som er minst 15 år gamle. De er fortsatt "melaktige", ingen klumper. Funker det å støpe med? Det skal bli et fundament til en postkasse, så det er ikke direkte noen ekstreme styrkekrav, men det er jo bra om det herder...
Jeg har brukt 5 år gammel sement, betongen var ganske myk etter 4 dager men etter 20 dager har den herdet. Med andre ord ser det ut som at gammel sement (uten harde klumper) fungerer men herdnings-/branntiden er betydelig mye lengre men jeg vet ikke om holdbarheten påvirkes, men som fundament til min vannpumpe fungerer det utmerket.lastkaj skrev:
Hvordan gikk det? Jeg har også noen sekker sement som har ligget en stund. Nærmere 10 år. Nå trenger jeg å fylle ut et gammelt garasjegulv med skikkelig fall, så de kan kanskje komme til nytte for å grunnlegge med så jeg ikke trenger å kjøpe like mye flytesparkel? Noe som kan gå galt?
Du kan kanskje prøve å blande litt betong med sementen og se om det herder? Risikoen er at sementen har reagert med fukt i luften og derfor ikke lenger er aktiv. Jeg ville ikke tatt sjansen på å blande betong med gammel sement når det er så enkelt å teste om den fungerer. Alderen i seg selv er nok ikke noe problem.A Andersast skrev:
Klikk her for å svare
