Min pappa har noen sekker sement i kjelleren som er minst 15 år gamle. De er fortsatt "melaktige", ingen klumper. Funker det å støpe med? Det skal bli et fundament til en postkasse, så det er ikke direkte noen ekstreme styrkekrav, men det er jo bra om det herder...
 
josohl skrev:
De er fortsatt "mjöliga", ingen klumper. Funker det å støpe med?
Det bør funke. Det er bare å teste. ;)
 
Det jeg har hørt er at det burde finnes best-før-dato på bruk. Partiklene klumper seg sammen. Om den sakkunnskapen er riktig så burde det ikke fungere. Men som alt annet, test. Fungerer det så er det jo utmerket.
 
de kanskje funker men om de ikke gjør det? er det verdt å prøve?
Cement er billig.
 
Det er jo bare å teste. Fungerer det ikke så er det bare å rykke opp klumpen eller formen da den ikke burde sette seg fast jo...og da kjøpe i stedet :)
 
Det virker ikke. Sement er ferskvare.
 
er det ikke mer sånn at det "funker" men holdfastheten er klart forringet...

skiten brenner ikke like bra om det er gammelt om jeg ikke husker feil ? ?
 
lastkaj lastkaj skrev:
Det fungerer ikke. Sement er ferskvare.
Jeg har brukt 5 år gammel sement, betongen var ganske myk etter 4 dager men etter 20 dager har den herdet. Med andre ord ser det ut som at gammel sement (uten harde klumper) fungerer men herdnings-/branntiden er betydelig mye lengre men jeg vet ikke om holdbarheten påvirkes, men som fundament til min vannpumpe fungerer det utmerket.
 
Hvordan gikk det? Jeg har også noen sekker sement som har ligget en stund. Nærmere 10 år. Nå trenger jeg å fylle ut et gammelt garasjegulv med skikkelig fall, så de kan kanskje komme til nytte for å grunnlegge med så jeg ikke trenger å kjøpe like mye flytesparkel? Noe som kan gå galt?
 
Kast dem.
 
Immobil Immobil skrev:
Det bør funke. Det er bare å teste. ;)
Det fungerer men den tar i det minste 3 ganger så lang tid å brenne, dessuten bør du holde den fuktig i et par uker.
 
A Andersast skrev:
Hvordan gikk det? Jeg har også noen sekker sement som har ligget en stund. Nærmere 10 år. Nå trenger jeg å fylle ut et gammelt garasjegulv med skikkelig fall, så de kan kanskje komme til nytte å grunne med så jeg ikke trenger å kjøpe like mye flytsparkel? Noe som kan gå galt?
Du kan kanskje prøve å blande litt betong med sementen og se om det herder? Risikoen er at sementen har reagert med fukt i luften og derfor ikke lenger er aktiv. Jeg ville ikke tatt sjansen på å blande betong med gammel sement når det er så enkelt å teste om den fungerer. Alderen i seg selv er nok ikke noe problem.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.