Bør jeg ha fuktsperre under fliser ved området rundt varmepumpen?
Jeg skal legge fliser i kjelleren. Jeg tenkte å droppe fuktsperren på større deler og bare ha det der det trengs, altså i et våtrom og eventuelt under varmepumpen. Ved siden av varmepumpen er det gulvvarmefordeler og litt verksted.
Jeg antar at det kan renne ut vann på gulvet fra varmepumpen en gang ved installasjon, men deretter maks en gang i året.
Under flisene er det 150 mm betong, 100 mm isopor, dampsperre (som følger betongen opp og kommer over betongkanten) og ytterligere 100 mm isopor samt kapillærbrytende materiale.
Bør jeg ha fuktsperre under fliser ved området rundt varmepumpen?

En annen fundering er hvordan jeg skal legge flisene mellom kjellerveggen og betongplaten. Skal flisene legges ut over isoporen? Viktig å huske på å ikke belaste helt bakerst...
Kjelleren er senket, og ved siden av/utenfor betongplaten er det naturlig berg som kan være både kaldt og fuktig.
Jada, ikke i henhold til hvordan man skal bygge om alt bygges nytt fra starten, men slik kan det bli når huset ble bygget for 100 år siden, og jeg nå har senket kjellergulvet, drenert og isolert, og støpt ny plate i kjelleren. Selvfølgelig hadde jeg ønsket å fjerne kjellerveggene og resten av huset og bygge nytt slik man skal, men det hadde blitt for mye arbeid.

Innenfor kjellerveggen plasserte jeg 5 cm isopor, som form før støpingen, så jeg har i hvert fall 5 cm rom mellom isoporen under betongen og kjellerveggen.
Hvor bør flisene slutte, og hvordan tetter jeg mellom flisene og bergveggen, som er kjellerveggen?
Min idé er å fuktskume igjen rommet mellom ytterveggen og betongen og så la flisene skjæres til slik at de går frem til berget og fuge den siste centimeteren mot bergveggen.

• Skisse av kjellergulv med bergvegg, viser betonglag, plast og tunfug grus. Lagene er tegnet på rutepapir med håndskrevne notater.
Ifølge hva jeg har lest meg frem til både her og andre steder, skal kjelleren kun være tett der gulv/vegg blir utsatt for vann daglig. Altså ved dusj, resten av badet trenger ikke være tett. Så jeg ville nok sagt nei ved din varmepumpe. Det kommer vel ikke til å stå vann på gulvet hver dag?

Resten har jeg ingen aning om.

Edit: leste mer nøye nå og så at det var isolert under betongen. Da vettefan faktisk.

BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Ifølge det jeg har lest meg frem til både her og andre steder, skal kjelleren kun tettes der gulv/vegg utsettes for vann daglig. Det vil si ved dusjen, resten av badet trenger ingen tetting.
Men gjelder ikke det bare når det er uisolert betongplate?
Her er det jo frigolit og dampsperre under.

Det er kanskje slik at man skal bruke standardreglene med tetting på hele gulvet med 5 cm oppbrett mot veggene?

Tillegg:
Så ikke at du hadde endret innlegget ditt før jeg svarte.

• Liker
JLyck
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.