Vi har et nybygd hus fra 2023. På loftet, under isolasjonen, kan man se at alle vertikale stendere i innerveggene har blitt spikret opp mot den horisontale stenderen og gjennom fuktbarrieren. Det må vel være en feil i byggeteknisk forstand?

• Reglar på loftet i et nybygd hus fra 2023, festet med spikre som går gjennom en fuktspærre.
Nei, det der er ingen fuktsperre. På bildet ses en takduk. Den erstatter undertak. Den kan også brukes som vindsperre i yttervegg. At det spikres i den har ingen betydning. Man stifter normalt sett opp byggplast også.
Derimot må aldri en tettsperre i et bad punktueres.

Stemmer virkelig det? Det er ikke en duk som er diffusjonstett? Altså en duk som brukes i stedet for plast?

Det finnes ingen plast ellers mot taket. Under duken på bildet (som er tatt fra loftet etter at isolasjonen er fjernet) ser du spikerslag og regelen til innerveggen. Innerveggen er mot badet.

Så lenge spikene sitter fast er det tett. Slik har man gjort siden fuktspærre begynte å brukes for litt over 50 år siden.

A
A AG A skrev:
Nei, det der er ingen fuktsperre. På bildet sees en takduk. Den erstatter undertak. Den kan også brukes som vindsperre i yttervegg. At det spikres i den har ingen betydning. Man stifter normalt sett opp byggplast også.
Derimot må aldri en tettesperre i et baderom punkteres.
Det er en gjennomtrampingssikker dampbrems, en såkalt sikkerhetsvev..

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...sakerhetsvav-bison-2730-x-02-mm-25-m/p-851143

• Liker
AG A og 1 annen
  • Laddar…
Om du vil kan du bøye spikerne og tape over disse med tape beregnet for dampsperre. Som flere allerede har påpekt, er dette ikke noe problem da isolasjonen vil trykke plasten mot stenderen og da kan ikke fuktigheten passere like lett.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hvis du vil, kan du bøye spikerne og tape over dem med tape beregnet for dampbarriere.
Som flere allerede har påpekt, er dette ikke et problem da isolasjonen vil presse plasten mot bjelken, og dermed kan ikke fuktigheten passere like lett.
Flott - takk!

Rejäl skrev:
Det er en gjennomtrampningssäker dampsperre, en såkalt säkerhetsväv..

[lenke]
Ja, det var omtrent det jeg mente, da jeg sa at den var i stedet for undertak. Dog er det merkelig at den sies å være damptett, og kan brukes som både vindsperre, byggplast, og som undertak. Man får jo ikke sette en dampsperre på utsiden av isoleringen.

A AG A skrev:
Ja, det var omtrent det jeg mente, da jeg sa at den var i stedet for undertak. Dog er det merkelig at den sies å være damptett, og kan brukes som både vindsperre, byggplast, og som undertak. Man skal jo ikke sette en dampsperre på utsiden av isolasjonen.
Underlagspapp er også tett. Det er luftspalten i undertaket som gjør at du ikke kan sammenligne det med en vegg.

• Liker
AG A
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Underlagspapp er også tett. Det er luftspalten i undertaket som gjør at du ikke kan sammenligne det med en vegg
Naturligvis. Takk, noen ganger spør man uten å tenke seg om først😄.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.