Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Hei.
Jeg tar på meg dumstruten allerede nå, så er det gjort. Klart!
Etter renovering av et mindre rom har jeg oppdaget fuktflekker langs en av sprekkene i vårt nye Huntonit innertak. (Bilde vedlagt) Innertaket er i andre etasje, og vi har et kaldloft ovenfor som delvis er isolert. Min første bekymring var at vi hadde lekkasje fra yttertaket (gammel papp).
Etter å ha sett på loftet konstaterte jeg at det er fukt på det aktuelle stedet mellom innertaket og fuktbarrieren. (Bilde vedlagt). Man kan tydelig se kondensdråper. Som jeg husker det, satte jeg dampsperren nedenfra og festet mot eksisterende spredning. Deretter slo jeg opp takplatene tett mot plasten. Så, rett meg hvis jeg tar feil, men har jeg nå bygget en risikokonstruksjon?
Burde jeg rive og gjøre om?
M v h
/Fredrik
Jeg tar på meg dumstruten allerede nå, så er det gjort. Klart!
Etter renovering av et mindre rom har jeg oppdaget fuktflekker langs en av sprekkene i vårt nye Huntonit innertak. (Bilde vedlagt) Innertaket er i andre etasje, og vi har et kaldloft ovenfor som delvis er isolert. Min første bekymring var at vi hadde lekkasje fra yttertaket (gammel papp).
Etter å ha sett på loftet konstaterte jeg at det er fukt på det aktuelle stedet mellom innertaket og fuktbarrieren. (Bilde vedlagt). Man kan tydelig se kondensdråper. Som jeg husker det, satte jeg dampsperren nedenfra og festet mot eksisterende spredning. Deretter slo jeg opp takplatene tett mot plasten. Så, rett meg hvis jeg tar feil, men har jeg nå bygget en risikokonstruksjon?
Burde jeg rive og gjøre om?
M v h
/Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Hallo.T TheGame skrev:
Jo. Sant. Det er sannsynligvis grunnen til kondensen at det blir for tett mellom innertak og dampsperren. Gammel isolasjon finnes på loftet (rekkehus fra -68), og i rommet der vi satt nytt innertak og plast fantes ingen dampsperre tidligere...
/F
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Det er fuktighet (kondens) mellom innertak og plast. Min mistanke er at det er en minimal sprekk mellom takplatene der det stiger opp inneluft (fuktig og varm luft). Fuktigheten når ikke isolasjonen på loftet.Jonatan79 skrev:
Det får bli å ta ned innertaket, rive plast og listverk, og deretter sette opp ny plast, ny listverk og innertak i riktig rekkefølge...
Men hallo... hvis varm inneluft kondenserer bak 10 mm takplater - har du en veldig kald overflate der. Jeg ville dobbeltsjekket isolering/kuldebro ovenfor på loftet.F Frippego skrev:Det er fukt (kondens) mellom innertak og plast. Min mistanke er at det er en minimal glippe mellom takplatene der det stiger opp inneluft (fuktig og varm luft). Fuktigheten tar seg ikke til isolasjonen på loftet.
Det får bli å ta ned innertaket, rive plast og gles, og så sette ny plast, ny gles og innertak i riktig rekkefølge...
Sørg for at plasten ikke er kald, i stedet for å prøve å "ventilere bort problemet".
Det der løser du med tilstrekkelig isolasjon
Dette som man selv er bekymret for, å sette plast i stedet for dampbremsen som har sittet siden gammelt. Får jeg spørre hvilken type isolasjon og hvor tykk isolasjon du har/hadde på loftet når dette kondensproblemet oppstod? Jeg har selv 150mm tykk steinull isolasjon akkurat nå på kaldloftet og 130mm i veggen mot kattvind.
Medlem
· Västra Götaland
· 140 innlegg
Jeg vet faktisk ikke hvilken type isolasjon som ligger på loftet. Den er fra da huset ble bygget og er sikkert ikke den beste sammenlignet med dagens alternativer. Vil tippe at den er ca 125mm. Den har tynn papp på begge sider...
Klikk her for å svare