Hei!
I sommer begynte flere kjellervegger å få blemmer og sprekke med saltutslag (innsiden altså) på enkelte steder. På bildene er det en yttervegg, men de andre to er to innevegger (ikke på bildet). Det er langt ned på veggen. Målte med en fuktmåler for tre og kunne stikke en bit inn i den porøse veggen. Gir utslag som mest på ca 32%. Bor i Norrbotten så akkurat nå er det ganske tørr og kald luft, men om sommeren blir det ganske fuktig luft i kjelleren.
Luften akkurat nå er på ca 30% i kjelleren.
Tenkte å legge sementpuss som reparasjon siden det puster og male med silikatmaling.
Bør jeg bli bekymret eller er det noe annet som kan være bra å tenke på?
Huset er bygget i 1954.
I sommer begynte flere kjellervegger å få blemmer og sprekke med saltutslag (innsiden altså) på enkelte steder. På bildene er det en yttervegg, men de andre to er to innevegger (ikke på bildet). Det er langt ned på veggen. Målte med en fuktmåler for tre og kunne stikke en bit inn i den porøse veggen. Gir utslag som mest på ca 32%. Bor i Norrbotten så akkurat nå er det ganske tørr og kald luft, men om sommeren blir det ganske fuktig luft i kjelleren.
Luften akkurat nå er på ca 30% i kjelleren.
Tenkte å legge sementpuss som reparasjon siden det puster og male med silikatmaling.
Bør jeg bli bekymret eller er det noe annet som kan være bra å tenke på?
Huset er bygget i 1954.
Ser likt ut i vår kjeller, slik jeg har funnet ut problemet bør du drenere om, slå bort løs puss, slenge på rødgrunn, la herde, slenge på cbruk, la tørke noen måneder, male med silikatmaling. Sett inn en avfukter
gjerne en sorpsjonsavfukter så slipper du tømme støtt og stadig.
Takk for svar! Hadde en fyr her fra et firma som også har drenert rundt dette huset for ca 20 år siden. Han sa at det ikke er uvanlig for eldre hus med kjeller med disse blæredannelsene og siden det for det meste er innervegger så er det sterkt mistenkelig at fukten kommer fra platen under, og at 1954 var platene av annet materiale enn i dag, noe som kan forklare fukttransporten.Schwen92 skrev:
Ja, om det er drenert for 20 år siden så skal du jo ikke trenge å drenere igjen om det ikke er gjort helt galt. Som dere sier, helt sikkert er det kapillærkraften som drar opp fukt og det kommer du ikke unna (på noen rimelig måte i alle fall). Som alltid handler det om god ventilasjon, varme og ikke-organiske materialer for å få en sunn innendørsmiljø for både deg og huset.
Fukt opp på innervegger. Da finnes det vann under platen som sannsynligvis ligger direkte mot mark, vanlig på den tiden. Har du en skrubb eller så, hugg opp et hull ca 30 cm i diameter og grav ned til 0,5 meter og se om den blir fylt med vann. Eneste måten da er å sette en pumpegrop så dypt som mulig og få bort vannet. Gulvet får ikke ha et tetningslag av maling eller tett matte, da går fuktigheten opp i veggene.
Takk for svar. Føles litt tungvint å grave et hull dog. Har et heldekkende teppe som puster i et rom. Gulvet var tidligere malt med plastmaling (som flasset) og jeg skrapte bort all den malingen før teppet kom på plass. For øvrig er det fliser og malt betonggulv. Det ble så mye blemmer på flere steder i sommer som ikke er i tilknytning til nylig fiksede områder.J jonaserik skrev:Fukt opp på innvendige vegger. Da er det vann under platen som sannsynligvis ligger direkte mot bakken, vanlig på den tiden. Har du en bod eller så, hugg opp et hull ca 30 cm i diameter og grav ned til 0,5 meter og se om det blir fylt med vann. Eneste måten da er å sette en pumpegrop så dypt som mulig og få bort vannet. Gulvet må ikke ha et tettesjikt av maling eller tett teppe, da går fukten opp i veggene.
Hei! Vi har litt samme problem (drenering gjort for 20 år siden og fukt i innvendige vegger nedenfra) men vi har også forhøyet fuktighetsnivå i ytterveggen tvers innvendige vegger.
Fikk en forklaring at dreneringen trolig ikke er helt bra gjort og at vannet "fastner" på klacken på utsiden og så finner en vei inn i nederkant på innvendige vegger langs armeringen.
Tror dere at det stemmer? Eller er det markfukt i kombinasjon? Eller bare markfukt som sprer seg til ytterveggen fra innvendige vegger? Føles ikke som vi kommer unna en drenering, eller hva tror dere?
Takk for hjelpen!
Fikk en forklaring at dreneringen trolig ikke er helt bra gjort og at vannet "fastner" på klacken på utsiden og så finner en vei inn i nederkant på innvendige vegger langs armeringen.
Tror dere at det stemmer? Eller er det markfukt i kombinasjon? Eller bare markfukt som sprer seg til ytterveggen fra innvendige vegger? Føles ikke som vi kommer unna en drenering, eller hva tror dere?
Takk for hjelpen!
Medlem
· Sverige
· 5 688 innlegg
Tiltaket å fjerne tette overflatesjikt fra yttervegger og kjellervegger kan vise seg å være meget vellykket i noen tilfeller, blant annet vårt.
Vi drenerte ikke om siden det ikke fantes indikasjoner på at dette var nødvendig, bare gjorde nettopp ovenstående. På med i dette tilfellet reparasjonsmørtel, altså relativt finkornet, la tørke noen måneder (nødvendig fordi det kreves en del vann i pussingsprosessen). Deretter på med silikatgrunn og -farge.
Har holdt fint i 20 år siden tiltaket, så jeg føler meg trygg på at dette kan være en god metode.
Forutsetningen er selvsagt at man ikke har en høy fuktbelastning nedenfra, at eksisterende drenering fungerer. I vårt tilfelle ganske uproblematisk siden huset ligger høyt i området, ingen betydelige fuktbelastninger utenfra via grunn. Og som sagt, den gamle dreneringen fra typ 1972 fungerte fortsatt bra.
Vi drenerte ikke om siden det ikke fantes indikasjoner på at dette var nødvendig, bare gjorde nettopp ovenstående. På med i dette tilfellet reparasjonsmørtel, altså relativt finkornet, la tørke noen måneder (nødvendig fordi det kreves en del vann i pussingsprosessen). Deretter på med silikatgrunn og -farge.
Har holdt fint i 20 år siden tiltaket, så jeg føler meg trygg på at dette kan være en god metode.
Forutsetningen er selvsagt at man ikke har en høy fuktbelastning nedenfra, at eksisterende drenering fungerer. I vårt tilfelle ganske uproblematisk siden huset ligger høyt i området, ingen betydelige fuktbelastninger utenfra via grunn. Og som sagt, den gamle dreneringen fra typ 1972 fungerte fortsatt bra.
Marken er alltid fuktig og markfukten kan man ikke drenere seg fra uansett hvor mye man betaler for tiltaket. Enig med Harald B. Beste måten å håndtere moderat markfuktighet i en kjeller er å la den passere.
Alle tette overflater vil før eller senere sprekke/boble. Puss med samme puss som det er pusset med fra starten av og mal med riktig maling som slipper dampen ut.
Alle tette overflater vil før eller senere sprekke/boble. Puss med samme puss som det er pusset med fra starten av og mal med riktig maling som slipper dampen ut.
Takk for svar! Jeg er helt enig med dere, men det er fukten nederst i ytterveggene som bekymrer meg. Gravde opp litt på utsiden og det ser ut som dreneringsplatene som ligger der ser ut som hvit isopor, ikke i det hele tatt som jeg forventet. Trodde det skulle være som podrän. Vet dere hva de kan ha drenert med? Takk!!!!
Troligvis ikke, Platonmatten har en lengre levetid enn det. Det føles som om det er fukt som trenger opp nedenfra gjennom betongen som skaper det problemet.C Ccc Ccc skrev:
Det eneste som jeg ser som kunne vært et problem fra utsiden er om dreneringsrørene er tette slik at vann ikke ledes bort til steinkiste/avløp og vann fyller opp bakken og at det da trenger inn bak matten.
Sjekk om det går an å filme dreneringsslangen for å se om den er tett, ellers er det nok markfukt som trenger opp gjennom platen.
Det er naturligvis en sjanse for at de som gjorde dreneringen ikke dro Platonmatten ut over klakken som grunnmuren står på men det er vanskelig å sjekke om man ikke har bilder eller graver ned på et sted og sjekker.


