Tenkt meg å bygge noen fuglekasser.
Vet at man skal unngå trykkimpregnert trevirke, men kunne man ha det i bunnen og taket?
Eller avgir det en lukt som fuglene ikke liker?

Impregnert trengs ikke i en kasse, treet puster såpass bra i den åpne konstruksjonen at det ikke råtner særlig raskt.

Trykkimpregnert er dog ikke så giftig som det ryktes, kobbersalter er ikke særlig farlige i motsetning til arsenikk og krom som man brukte før. Om vi kan ha impregnert på gulvet på utegrillplassen så kan en fuglekasse ha det også. En fuglekasse er godt ventilert og ikke i det hele tatt som å ha impregnert innendørs. Men hva skjer med kassen senere, vil den ligge igjen i skogen og lekke kobber til jorden når den har falt ned om 10 år? Eller vil noen gjøre seg bryet med å kjøre den til gjenvinningsstasjonen og sortere som impregnert?

Om det mot formodning skulle flytte inn en hvitryggspett, eller annen akutt truet art (fjellgås?) i kassen, så ville jeg revurdert litt, så sett ikke kassen i en råtten osp er du snill. Men jeg tror at hvilken som helst fugl som flytter inn nok har mer nytte av en kasse enn de tar skade av et terrassegulv.

Sist redigert:
Trykket virke er vel ofte høvlet også? og fuglekasser skal ha en grov overflate

• Liker
Abies koreana
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Trykket virke er vel ofte høvlet også? og fuglekasser skal ha en grov overflate
Gjør det virkelig noe om "bunnen og taket" tilfeldigvis er høvlet? Men jeg ville brukt ubehandlet virke overalt. Føles litt overarbeidet og unødvendig med flere forskjellige varianter av virke i en fuglekasse.

Det går sikkert bra med trykkimpregnert, så lenge det er moderne planker uten arsenikk. Fuglene har nesten ingen luktesans så de bryr seg ikke.

Når det gjelder høvlet/uhøvlet så har det ingen som helst betydning for småfugler. De hopper opp til hullet.

Så er det kanskje unødvendig med trykkimpregnert. En fuglekasse holder ganske lenge uten noen som helst behandling. Så maler jeg mine med tre-fire lag linoljefarge på både innsiden og utsiden, men det gjør jeg mest for min egen skyld. Men jeg har full beleggning i alle fuglekassene, så fuglene har uansett ingenting imot fine fuglekasser. :)

• Liker
multix
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.