Kanskje feil sted for tråden.
Flytt den i så fall. Takk.

Hva mener dere er bedre og hvorfor? Bygge frittstående eller tilbyggt garasje?

Rent økonomisk er vel et tilbygg kanskje å foretrekke - en yttervegg mindre, og garasjen fungerer jo også som en varmebuffer til huset, så oppvarmingskostnadene burde bli noe lavere. Det gir også fleksibilitet for fremtiden - kanskje vil man selv eller neste eier åpne opp fra hus til garasje og lage et hobbyrom/kontor/gjesterom/spa der, og sette bilen i carport i stedet.

Det siste avsnittet er ikke så dumt! At jeg ikke tenkte på det.

Da kommer jeg med ulempene da :)

Du får en branncellegrense, noe som krever litt ekstra jobb. Så har vi lukt, lyd og støv hvis man gjør noe i garasjen. Disse blir jo bedre med en separat garasje.

En stor fordel er at man har verktøy og lignende tilgjengelig innenfra uten å måtte forsere en snøfonn i mørket :)

H
Det fikser man gjennom å ha et ekstra sett i kjelleren.
Separat garasje synes jeg er bedre.

Jeg har i 1 år nå hatt 75m2 garasje/verksted sammenbygd med huset, og jeg synes det er veldig praktisk.
Perfekt å tasse over i tøfler for å fikse en småting eller bare for å få litt "egen tid" :)

Den eneste ulempen som har blitt påpekt som jeg er enig i, er støv/lukt/lyd som kan bli forstyrrende hvis man ikke tenker seg om.
Brannklassen når jeg bygde var ei 30 som stort sett hvilken vegg som helst oppfyller.

Ulempen med tilbygg er at man forstyrrer de andre beboerne når kompressoren eller støyende verktøy brukes, likeledes kan jo sveiserøyk eller noe annet luktende merkes også.
Men fordelene overveier, hadde jeg mulighet skulle jeg bygge det sammen med huset, 75 m2 høres ut som en passe plass dessuten grattis til det d^_^b jeg burde bytte hus følte jeg plutselig :P

hokanp skrev:
Det fikser man gjennom å ha et ekstra sett i kjelleren.
Det var der feilen lå.
Jeg skal umiddelbart gå og hente spaden og begynne å grave litt ;)

Vi bygde 90 kvm tilbygg for 2 år siden. Hvorfor tilbygg?

Som tidligere nevnt kan man tusle ut når man vil i bare tøflene.
Det hadde blitt for smalt om vi ikke hadde bygget det sammen med huset.
Elektrisitet og vann blir enkelt å dra.
Man kan laste ting direkte fra bilen inn i kjøkkenet hvis man bygger på riktig sted med riktige forutsetninger.

Tja, det var vel det.

Når det gjelder støy, så funker det ganske bra. Jeg kan sage og snekre på innsiden av garasjen uten at kona klager eller ungene våkner.

At det blir enklere å bygge vet jeg ikke helt. Man slipper riktignok å bygge en del av en vegg, men så gjelder det å få taket tett mot eksisterende yttervegg og få det til å passe pent sammen med huset, så den delen spiller nok mindre rolle.

Men som sagt. Det er veldig bra å kunne løpe ut i garasjen og ha tilgang til ting. Dessuten kan man ha ganske mye oppbevaring i garasjen og på garasjeloftet som man kan trenge å komme til uten at man vil ut i kulda og løpe.

Det må være kanon å bare kle seg raskt i litt varme klær, starte snøfreseren og bare kjøre noen minutter uten å tråkke i snøen.

Eller dra bort for å handle. Fra en garasje til den andre garasjen. Man bare trykker på fjernkontrollen og porten åpner seg. Alt mens det regner som satan!

Kanon når det er kaldt og regnfullt ute. Bare ta en tur gjennom kjelleren og ut i bilen som holder +12 når man kjører ut i -20.

Ulempen er at man blir for lat til å måke før man kjører ut, så man kjører på to harde striper.

Men det er skikkelig behagelig å komme hjem når det øser regn og bare trykke på fjernkontrollen og rygge inn.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.