Hei!

Er ny på forumet og har ingen anelse om hvorvidt dette ligger i riktig kategori. Moderator kan gjerne flytte tråden om den ligger feil. :) Uansett: Skulle trenge litt hjelp fra dere som er kunnskapsrike og/eller erfarne med renoveringer og bygg.

Har nettopp flyttet til en borettslagsleilighet (bygd 2002) der tidligere eier har endret en soveromsvegg med vanlig dør til en med skyvedører. Jeg liker løsningen, men det er ikke helt bra utført: Dørene er skjeve og tetter ikke godt, dørene kan vippes litt til siden, noe som forårsaker et jævla liv om natten når katten ikke kan la dem være, dørene i seg selv lager en del lyd når man åpner/lukker, den ene døren vil gjerne sette seg fast på veien tilbake, den ene veggen sitter ikke fast i gulvet og kan rukkes på, soverommets lysbryter sitter på utsiden av den nye veggen, og litt annet.

Så jeg føler rett og slett at jeg vil få inn håndverkere for å gjøre om alt fra grunnen, og fikse en stillegående og penere løsning. Saken er at jeg aldri har renovert før, så jeg har NULL peiling på hvordan jeg går frem.
  • Hva trenger jeg av håndverkere? Snekker og elektriker eller er det noe mer? Maler trengs ikke.
  • Hva er det beste stedet å be om et tilbud fra seriøse håndverkere?
  • Hva vil dette koste, anslagsvis? Jeg kan muligens fikse litt selv, som å sette på nye sokler og sånt. Eller er det bedre å la håndverkerne fikse alt sånt når de uansett er i gang?

Noe mer jeg trenger å tenke på?

Takk! :)

Bor for øvrig i Stockholm. Kom på at det kan være bra å nevne. :)

Det er snekker. Hva det koster vet jeg ikke men høres ut som om veggen ikke engang sitter fast.
Riv, gjør om og gjør riktig.
Du kan sikkert gjøre det selv om du googler litt.
Google for eksempel bygge innervegg.
Elektrisiteten er ikke vanskelig den ser du jo når du åpner men der kan du be om elektriker senere.

D danielwerner86 skrev:
Hei!

Er ny på forumet og har ingen anelse om dette ligger i riktig kategori. Moderator får gjerne flytte tråden om den ligger feil. :) Uansett: Skulle trenge litt hjelp av dere som er kunnskapsrike og/eller vant til renoveringer og bygg.

Har nettopp flyttet til en borettslag (bygget 2002) der tidligere eiere har gjort om en soveromsvegg med vanlig dør til en med skyvedører. Jeg liker løsningen, men det er ikke helt godt gjort: Dørene er skjeve og slutter ikke tett, dørene kan vippes litt i sideveis retning som forårsaker et jævla liv om nettene når katten ikke kan la dem være, dørene i seg selv bråker en del når man åpner/lukker, den ene døren vil gjerne sette seg fast på tilbakeveien, den ene veggen sitter ikke fast i gulvet og kan rykke på, soverommets lysknapp sitter på utsiden av den nye veggen, og litt annet.

Så jeg føler rett og slett at jeg vil ta inn en håndverker for å gjøre om alt fra grunnen, og fikse en stillegående og penere løsning. Saken er at jeg aldri har renovert før, så jeg har NULL peiling på hvordan jeg går frem.
  • Hva trenger jeg av håndverkere? Snekker og elektriker eller noe mer? Maler trengs ikke.
  • Hvor er det beste stedet å be om et tilbud fra seriøse håndverkere?
  • Hva vil dette koste, omtrent? Jeg kan antakelig fikse litt selv som å fikse nye sokler og slikt. Eller er det smartere å la håndverkerne fikse alt sånt når de uansett er i gang?

Noe mer jeg trenger å tenke på?

Takk! :)
Hei. Jeg har nettopp latt snekkere gjøre denne løsningen på to forskjellige steder. Altså montere en skyvedør. I det ene tilfellet kostet det 15.000, og i det andre tilfellet 20.000. Det burde vel koste omtrent det samme å gjøre om/tilbakeføre i ditt tilfelle. Jeg kan si at i det ene tilfellet ble resultatet bra, og i det andre tilfellet omtrent som for deg. En grunn er blant annet at selve dørene varierer i kvalitet. Den ene slår seg avhengig av årstid, og går periodevis tregt.

Jeg har lært av dette at veggen blir altfor skjør med bare metallprofiler og gips. Det ville trenges dobbelt gips eller osb/gips for å bli stabilt. Men da vokser prosjektet, så sier man ingenting, så er det enkelgips man får. Det er jo ikke feil, men ikke særlig bra.

Takk for svaret!

Venter for øyeblikket på tilbud på dette. Hadde først fått et på 15 000 men det var bare for å rive den ene halvdelen av veggen og gjøre den litt tykkere. Håndverkeren sa at grunnproblemet er at veggen er for smal for dette. Men jeg vil benytte anledningen til å bytte skyvedørene samtidig, så siden det er nye lekter, må hele veggen rives.

Hva kan dette koste tro? 30 000 inkl nye dører (de koster 9000)? 40 000?

De sa også at de skal forsterke med plywood; høres det bra ut? Det viktigste for meg er at det blir stabilt og relativt stille. Bedre isolasjon er selvfølgelig et pluss også.

D danielwerner86 skrev:
Takk for svaret!

Venter nå på tilbud på dette. Hadde først fått et på 15 000 men det var bare for å rive den ene halvdelen av veggen og gjøre den litt tykkere. Håndverkeren sa at grunnproblemet er at veggen er for smal for dette. Men jeg vil benytte anledningen til å bytte skyvedørene samtidig, så siden det er nye stender, må hele veggen rives.

Hva kan dette koste tro? 30 000 inkl nye dører (de koster 9000)? 40 000?

De sa også at de skal forsterke med plyfa; høres det bra ut? Det viktigste for meg er at det blir stabilt og relativt stille. Bedre isolasjon er selvfølgelig et pluss også.
Best blir det med doble plater (gips + plywood/OSB). Men veggen blir da tykkere enn den er nå. Altså må man bygge om hele veggen. Veldig dyre dører du sikter på. Jeg ville ikke kjøpt en innerdør for 9.000 (4.000 stykk?). Du finner gode dører for 2.000.

Det "burde" koste 20.000, men markedet er som det er. Dette er en liten jobb på ca 3 dager, som mange egentlig ikke er så sugne på, så de drar sikkert til med alt mellom 20-30.000. Pluss dører da.

Det blir dessverre ingen rot fradrag på en BRF leilighet.

P Per i Hamrånge skrev:
Best blir det med doble plater (gips + plywood/OSB). Men veggen blir da tykkere enn den er nå. Altså man må bygge om hele veggen. Veldig dyre dører du sikter på. Jeg ville ikke kjøpt en innerdør for 9.000 (4.000 stykk?). Du finner gode dører for 2.000.

Det "burde" koste 20.000, men markedet er som det er. Dette er en liten jobb på ca 3 dager, som mange egentlig ikke er så fristet av, så de tar sikkert mellom 20-30.000. Pluss dører da.

Det blir dessverre ingen rot-fradrag på en BRF-leilighet.
Er du sikker på at det ikke blir rot-fradrag? Ifølge skatteetatens web ser det ut som om det gir fradrag. Se for eksempel https://www.skatteverket.se/privat/...illrotavdrag.106.5c1163881590be297b5899d.html

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Er du sikker på at det ikke blir rot-fradrag? Ifølge skatteverkets nettside ser det ut som om det gir fradrag. Se f.eks. [lenke]
Sikker og sikker. Ingen av de to jobbene jeg hyret håndverkere til i min BRF kunne ordne rot-fradrag. Det var de helt tydelige på. Jeg prøvde ikke å overbevise dem om det motsatte. Men det er klart de kan ta feil. Ikke vet jeg.

Ingen rariteter med ROT på en BRF-leilighet.

Det går helt utmerket - om man eier boretten og arbeidet er ROT-berettiget. Derimot kan ikke borettslaget få ROT-fradrag på arbeider det bestiller.

1 16386 skrev:
Det går aldeles utmerket - om man eier boretten og arbeidet er ROT-berettiget. Derimot så kan borettslaget ikke få ROT-fradrag på arbeider det bestiller.
Interessant likevel at to veletablerte snekkerfirmaer kan ha så feil. De anså at det må finnes en eiendomsbetegnelse for å utstede et ROT fradrag.

Hadde samme problem og veggen er absolutt ikke skjør i mitt tilfelle.
Satte en møbeltass på innsiden av veggen på et strategisk sted.

P Per i Hamrånge skrev:
Interessant likevel at to veletablerte snekkerfirmaer kan ta så feil. De mente at det måtte finnes en eiendomsbetegnelse for å utstede en ROT-fradrag.
Ganske sikker på at du har en eiendomsbetegnelse. Og rot er ingen problem for en br.

JLyck JLyck skrev:
Ganske sikker på at du har en eiendomsbetegnelse. Og rot er ikke noe problem for en br.
Nei. Min BRF har ingen eiendomsbetegnelse. Foreningen har en så klart. Men den eier jo ikke jeg. ROT kobles til eier OG eiendomsbetegnelsen.

Dere har sikkert rett. Ville bare dele mine erfaringer at 2 uavhengige firmaer har hevdet at ROT på leilighet ikke er mulig.

Eiendommen du bor i har en betegnelse, spør styret om denne. Pleier også stå i årsregnskapet om jeg ikke husker feil. Den betegnelsen kan du deretter bruke når du søker om ROT. Du er tross alt en del av foreningen.

Disse to uavhengige firmaene tar feil.

https://www.skatteverket.se/privat/...tetbostadsratt.4.3810a01c150939e893f6b18.html

Men ifølge skatteverket er det nok med brf organisasjonsnummer og leilighetsnummer.

Kanskje kan det være slik at de ikke vil blande inn skatteverket? Eller at du har utført arbeid som ikke er godkjent for rot.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.