Hvordan gjør dere som har gjort det før?
Skal sette opp en vegg med bjelke for å ta opp lasten fra to takstoler på den nylig støpte delen. Den nye døren og eventuelt sidevinduet skal stå der.
Takstolene kan man ane.
Som nybegynner innen hjemmebygging lurer jeg på hvordan man pleier å gjøre.
Bygger man veggen med bunnsvill, stendere, bjelke og toppsvill og reiser den? Da må man jo løfte takstolene litt for at det ikke skal kile seg fast.
Eller fester man bunnsvill og stendere hver for seg for deretter å tvinge bjelken på plass og droppe toppsvill?
Eller gjør man det på en annen måte?
Skal sette opp en vegg med bjelke for å ta opp lasten fra to takstoler på den nylig støpte delen. Den nye døren og eventuelt sidevinduet skal stå der.
Takstolene kan man ane.
Som nybegynner innen hjemmebygging lurer jeg på hvordan man pleier å gjøre.
Bygger man veggen med bunnsvill, stendere, bjelke og toppsvill og reiser den? Da må man jo løfte takstolene litt for at det ikke skal kile seg fast.
Eller fester man bunnsvill og stendere hver for seg for deretter å tvinge bjelken på plass og droppe toppsvill?
Eller gjør man det på en annen måte?
Så her gjorde jeg.
Satte syllen først.
Med hjelp av lekter målte jeg ut hvor hammarbåndet kom rett over syllen.
Banket på plass de urjakkede lektene. Skråk Skrudde lekter i syll.
Banket på plass bjelkelag. Passet på at alt var i lodd. Skrudde sammen.
Tok hjelp av en domkraft og en lekt for å sette litt trykk på takstolene for å kunne tvinge inn bjelkelag.
Satte syllen først.
Med hjelp av lekter målte jeg ut hvor hammarbåndet kom rett over syllen.
Banket på plass de urjakkede lektene. Skråk Skrudde lekter i syll.
Banket på plass bjelkelag. Passet på at alt var i lodd. Skrudde sammen.
Tok hjelp av en domkraft og en lekt for å sette litt trykk på takstolene for å kunne tvinge inn bjelkelag.
Klikk her for å svare