Skal man skjære bort avfasningen på gipsplaten nærmest innerhjørnene, eller hvordan gjør man det?

Hvorfor gipser de ofte horisontalt i USA? (Har sett på en del artikler fra USA)

Ja, eller bruke en tidligere delt plate...

Ola78
Bort med fasing i hjørnene. Glemte det en gang. Svor lange remser etterpå da det tok lang tid å få til sparkelen.

Liggende høres usunt ut, men det matcher jo amerikanerne..
Da må du skjære nederste, fasingen. Skjære øverste om det ikke stemmer på høyden. Men har du 240 i takhøyde kan det være smidig.
Stående: ingen eller maks en skjæring.

• Liker
Mia75
  • Laddar…
Om man skulle sette opp to lag med gipsplater. Skal man ha flate gipsplater i første laget? Altså uten avfasninger.

For man kommer vel ikke til å sparkle det første laget, og avfasningene kunne jo forårsake groper i det andre laget når man strammer gipsskruene? (har aldri skrudd opp gips så jeg vet ikke om det kan bli sånn)

• Liker
Qmwgork
  • Laddar…
Sett OSB først istedenfor så har du noe å henge bildene i istedenfor.

Om du setter doble lag gips trenger du ikke sparkle det første laget. :)

Ola78 skrev:
Jeg skjærer alltid kanten da det blir mye lettere å få hjørnet pent. Her kan du lese litt mer om montering i hjørner og rundt åpninger [lenke] og her litt generelt om montering blant annet tas liggende montering opp [lenke] Ta og surf rundt på Norgips sin hjemmeside, den er veldig bra og det finnes mye nyttig der.
Takk for linkene.

Det står at man helst ikke skal montere gipsplater stumt mot gulv eller tak. Men det står ingenting om innerhjørner. Hvordan gjør jeg der? Skal jeg kanskje la det være 3 mm og fuge så?

Ola78
Hvorfor dobbeltgips? Kan ikke se en eneste grunn til hvorfor, med mindre man må for brannklassifisering!
Bruk OSB, kryssfiner eller sponplate i stedet. Riktig praktisk når man skal henge opp ting på veggene, og du slipper ekspanderskruer.
Dessuten er det enklere å gipse hvis man har for eksempel OSB bak, du trenger ikke treffe stenderne, bare kjøre på!
Når det gjelder hjørnene, lar jeg dem være urørt. Får man til at platene møtes bra der, sprekker ikke tapeten. Men selvfølgelig, sleng på en fuge hvis det trengs.

Tenk også på å forskyve skjøtene mellom 1. og 2. platelaget.

Chepo skrev:
Hvorfor dobbeltgips? Kan ikke se en eneste grunn til hvorfor om man ikke må for brannklassifiseringen!
Kjør på OSB, plyfa eller sponplate i stedet. Riktig smidig når man skal opp ting på veggene og du slipper ekspanderskruer.
Dessuten er det smidigere å gipse om man har f.eks. osb bak, du trenger ikke treffe stendere, bare kjøre på!
Ang. hjørnene så lar jeg dem være urørt. Får man til at platene møtes bra der så sprekker ikke tapeten. Men visst kast på en fugestreng om det trengs.
Det er veldig viktig å skru gjennom OSB'n og inn i stenderne. En OSB beveger seg et par mm per m avhengig av fukt- og temperaturforandringer mens tilsvarende for en gipsplate er noen tidels mm. Sprekkfare m.a.o.

Når det gjelder hjørner så er det sparkel og papirrems som gjelder. Fremfor alt om det skal tapetseres. Muligens kan jeg tenke meg å legge fug i takvinkelen.

Elvis69 skrev:
Det er veldig viktig å skru gjennom OSB'n og inn i lektene. En OSB beveger seg noen mm per m avhengig av fukt- og temperaturforandringer mens tilsvarende for en gipsplate er noen tidels mm. Sprekkfare m.a.o
Nja.. Platen bak gipsen, uansett hva man velger, skrus jo fast i lektene hvilket forhindrer eller iallfall reduserer bevegelsen. Har ikke brydd meg om å finne lekt når jeg har satt gips på sponplate. Noe som har fungert utmerket!

• Liker
1alexander
  • Laddar…
Når man setter OSB bør man la 2-3mm mellom platene for bevegelsesrom.

Ola78
På den andre siden, ser man Norgips monteringsanvisning her under rubrikken platelag så skal alle lag skrues i bakomliggende regel. http://www.norgips.se/index1,187.htm Danogips skriver om det hva jeg kan finne så begge er nok like rett/feil. Angående hjørner er det samme, Norgips anbefaler bare sparkelremse mens Danogips mener at man kan bruke også fugemasse, rett eller feil vil det vel alltid strides om, selv fuger jeg hjørnene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.