Tenker litt på utformingen av trappen jeg skal bygge til min terrasse. Trappen kommer være 9,6m
Vurderer å lage vange-stykkene selv da nivåforskjellen er 41,5cm. Tanken var å kjøpe 45x145, deretter frese av disse så de blir 13,8cm og stable tre slike oppå hverandre? (Se bilde) beste måten å binde disse sammen på er å bruke en regelbit og legge på siden og skru sammen eller er hullplater bedre å bruke?
Deretter vurderer jeg hva som blir best å ha tre stykker 145 terrassebord per trinn eller to stykker?
Jeg hadde satt en regelbit og skrudd sammen i stedet for spikerplater.
Glem ikke at det øverste steget bygger like mye til som tykkelsen på det tenkte virket.
Jeg la passet på den gamle terrassekonstruksjonen, så lot jeg passet stikke ut en bit utenfor, så tok jeg tommestokken for å ta ut høyden mot den nye terrassens bjelkelag.
Så da blir alternativet med to stykker 145mm passe da?
Så her kanskje?
Størrelsen på leppen kan man vel diskutere, har regnet med 20mm
[bilde]
Tjusigt! Grunnen til at bunndelen er 104mm høy er fordi du tenker at den står oppå trallen? Hadde tenkt å feste vognstykkene i stommen, så da burde den delen også være 138mm høy?
Man bruker trappeformelen for å beregne trinnbredde i forhold til trinnhøyde:
2x trinnhøyden + trinnbredden = 600 til 650 mm. Aller helst 620 til 630. (En trinnhøyde på 170-180 er passende.)
Altså, jo lavere trinnhøyde desto lengre trinnbredde.
Edit: Så trinnbredden 350 mm som i forslaget ovenfor føles ganske optimalt.
Edit 2: men regn fra forkant til forkant på overhenget/leppen.
Fint! Grunnen til at bunndelen er 104 mm høy er fordi du tenker at den står oppå terrassen? Jeg hadde tenkt å feste vangen i konstruksjonen, så da burde den delen også være 138 mm høy?
Akkurat, man trekker fra terrassebord-tykkelsen 34 mm som jeg antok at du brukte 145x34 terrassebord.
Jeg tolket ditt innlegg før som at du ville ha trappen oppå terrassen, men du skal ha den integrert? Som de to første figurene i innlegget mitt 8 viser.
Precis, man trekker fra terrassebordtykkelsen 34mm som jeg antar at du har brukt 145x34 terrassebord.
Tolket innlegget ditt før at du skulle ha trapp oppå terrassebordet men du skal ha den integrert? Som de to første figurene i innlegget mitt 8 viser
Var nok litt uklar da jeg formulerte meg. Den skal være integrert, altså bunnbiten skal hvile på bjelkelaget/stammen. Skal kle inn med terrassebordene når jeg har montert trappetrinnene. Takk for dine svar, har virkelig lettet
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.