Hei!

Dette er mitt første innlegg på Byggahus.se, håper jeg har postet i riktig forum.

Vi planlegger et større utbyggingsprosjekt av vår 1-plans helårshytte på 60 kvm BYA med loft hvor vi vil både bygge ut ca 40 kvm BYA + heve taket fra 27° (loft) til 45° (1.5 plan) + attefallstilbygg for entre, for å gjøre det til en større permanentbolig.
Vi er begrenset av detaljplanen til 100 kvm BYA og 3,0m byggehøyde (forhåpentligvis tillates litt avvik på byggehøyden for å få til en bra overetasje og etasjeskiller).

Vi har laget en planløsning som vi begynner å like nå, men vi har et problem med at vi vil ha en åpen planløsning i første etasje for kjøkken/stue og vi får lange spennvidder for våre potensielle taksperrer på ca 7,9m.

Med maks byggehøyde på 3,0m vil vi ha etasjeskilleren så lavt som mulig.
Vi vil helst ikke ha noen søyle heller, men om vi blir nødt så ville det vært best ved kjøkkenøya.

Det jeg lurer på er om noen har noen ideer på å teknisk løse dette før jeg begynner å kontakte takstolsleverandører, konstruktører etc.?

Jeg har prøvd å regne litt på etasjeskilleren og det ser mørkt ut med helt åpen planløsning..
Men om jeg kjører med en midtplassering ved kjøkkenøya (4,5m fra høyre vegg) så ser det ut til å kunne gå med 2x45x220 C24 eller 90x225 GL30h cc 600, men det føles som sinnsykt mye treverk (kostnad) og fungerer f.eks. en HEA-bjelke som midtplassering? og trengs en søyle i så fall ved tenkt posisjon? (Har dårlig kontroll på hva jeg trenger å ta hensyn til i beregningene for den typen bjelke og opplegg)

For tilbygget kommer vi til å kunne bruke bærende innervegger så der ser jeg ikke at vi trenger å gjøre noe spesielt, men der burde det gå fint med vanlige rammeverkssperrer cc 1200 og etasjeskiller imellom.

Mer info:
  • Snølast 3,0 kN/m²
  • Tenkt platetak
  • Eksisterende bygg: Enplans helårshytte med loft på støpt plate (bygd 2001) med 45x70mm cc 600 bærende ytterveggstamme (Vil dette være et problem at det bare er 45x70mm regel?)
  • Tenkt å etterisolere ytterveggene, bytte noen vinduer og ytterpanel på eksisterende bygg ved ombyggingen, så lite inngrep av yttervegg er mulig ved behov, men det føles litt mye å bytte ut stammens...
Om tegningene:
  • Blå vegger er eksisterende bygg
  • Stiplet linje er potensiell avvekslingsbjelke som jeg har tegnet inn (HEA for å holde nede byggehøyden?)
  • X-firkant ved kjøkkenøy er potensiell posisjon for midtsøyle for avvekslingsbjelke.
Er det noe annet jeg glemmer? Vil punktlaster på plate begrense også?

Planløsning som viser eksisterende hus (blå vegger) med forslag til utvidelser, inkludert planlagt kjøkkenøy og mulig midtstolpe.

Nedre etasje (Blå vegger er eksisterende bygg)

Plantegning av hus med åpen planløsning og mål. Kjøkkenøy og mulig posisjon for midtstolpe er markert. Dører og trapper er synlige.

Tenkt nedre etasje

Byggetegning som viser tverrsnitt av hus med 45 graders takvinkel, mål og høyder for planlagt utbygging og mellomdekke, samt takstolplassering.

Seksjonsskiss

Plantegning av en enebolig med flere rom, dører, og en trapp i midten. Utkast for utvidelse viser eksisterende strukturer.
Øvre etasje

Illustrasjon av grunnstruktur for et hus med reisverk og takstoler, viser plan for utbygging og takløft fra 27° til 45°.
Typeskiss grunnstamme for eksisterende bygg

Vennlig hilsen
Marcus, optimistisk byggeplanlegger :)

Sist redigert:
S
fungerer f.eks. en HEA-bjelke som midtstøtte? og trengs det en søyle i så fall ved tenkt posisjon? (Har dårlig peiling på hva jeg trenger å vurdere i beregningene for den typen bjelke og oppsett)
Til å begynne med forstår jeg ikke helt skissen din. Streker ikke dine takstoler seg over spennet 7,6m? Du nevner at de skal strekke seg over 7,9m.

Mener du at du skal bruke HEA bjelke som et søylestøtte? Eller at dine mellometasjer skal bestå av HEA bjelker? Uansett så er det en lang spennvidde uten en søyle. Når det kommer til søylen trenger du blant annet å sjekke:
  • Trykkfastheten m.h.t knekk
  • Bøyefastheten
  • Ev. trykk og bøy interaksjon
Den konsentrerte lasten kan påvirke platen, det kan f.eks. oppstå gjennomstansing.

Sist redigert:
S scorp1on skrev:
Til å begynne med forstår jeg ikke helt din seksjonsskiss. Strekker ikke takstolene dine seg over spennet 7.6m? Du nevner at de skal strekke seg over 7.9m.

Mener du at du skal bruke HEA bjelke som et søylestøtte? Eller at dine mellometasjegulv skal bestå av HEA bjelker? Uansett så er det en lang spennvidde uten en søyle. Når det kommer til søylen trenger du blant annet å kontrollere:
  • Trykkfastheten m.h.t knekk
  • Bøyefastheten
  • Ev. trykk og bøy interaksjon
Den konsentrerte lasten kan påvirke platen, det kan for eksempel oppstå gjennomstansning.
Hei,
Takk for svar!
7.6m er innermålet på ytterveggene og avstanden mellom bjelkene som takstolene hviler på er ca 7.9m.

Jeg mener at jeg skulle ønske å bruke HEA bjelke som midtstøtte for mellometasjegulvet. Helst i nivå med mellometasjegulvet slik at det ikke bygger ekstra mye på høyden.

Jeg har mulighet til å gjøre beregninger på dette selv, men jeg er usikker på hvilke laster jeg må ta med, samt hvilke kriterier som gjelder for de berørte delene (HEA-støtte, søyle og plate).
Har du noen input på dette?

• Bygningsillustrasjon med takstoler og en HEA-bjelke i midten, brukt som støtte for mellomgulvet. Viser rammeverk uten ytre panel.
S
Digitala_tvillingen MarcusL89 skrev:
Hei,
Takk for svar!
7.6m er innermålet på ytterveggene og avstanden mellom stenderne som takstolene hviler på er ca 7.9m.

Jeg mener at jeg skulle ønske å bruke HEA bjelke som midtstøtte for mellometasjen. Helst i nivå med mellometasjen slik at det ikke bygger ekstra mye på høyden.

Jeg har mulighet til å gjøre beregninger på dette selv, men jeg er usikker på hvilke laster jeg må ta med, samt hvilke kriterier som gjelder for de berørte delene (HEA-støtte, søyler og plate).
Har du noen innspill på dette?
For mellometasjen har du en nyttig last fra loftet, deretter må du sjekke trykkfastheten vinkelrett fibrene ved støttene.

For selve HEA-bjelken belastes den av støttekreftene fra belastningen av mellometasjen samt i form av støttemoment. Søylen belastes på tilsvarende måte, med en trykkraft tilsvarende støttekreften og støttemoment fra HEA bjelken. Observér; Ikke glem egentyngden for alle berørte deler.

De kriteriene som du nevner er et antall og det er for mye å gå gjennom her. Det er en del kontroller og ligninger som du trenger å bruke. Jeg antar at når du utfører beregningene så bruker du et eller annet FEM-program? eller noe CAD-program med noe innebygd program som løser systemet for deg?

Kan du skrive inn de ulike rommenes bruk/tenkt møblering? Da er det lettere å vurdere om planløsningen dere har skissert er bra.

Edit; Ser at du først og fremst vil ha hjelp med dimensjonering, men si fra om du vil ha meninger om romdisponering mm. :)

S scorp1on skrev:
For mellomdekker har du en nyttig last fra loftet, så må du sjekke trykkfastheten vinkelrett fibrene ved opplagene.

For selve HEA-bjelken belastes den av opplagskreftene fra belastningen av mellomdekker samt i form av støttemoment. Søylene belastes på tilsvarende måte, med en trykkraft som tilsvarer opplagskraften og støttemoment fra HEA-bjelken. Merk; Ikke glem egenvekt for alle berørte deler.

De kriteriene du nevner er mange, og det er for mye å gå gjennom her. Det er en del kontroller og ligninger du trenger å bruke. Jeg antar at når du utfører beregningene, bruker du noe FEM-program? Eller noe CAD-program med et innebygd program som løser systemet for deg?
Ja, jeg arbeider med FEM daglig og har litt forskjellige verktøy som jeg kan bruke.
Har testet Finnwoods, men det er dårlig med HEA-bjelker i det verktøyet, men det har god støtte for byggstandardene synes jeg.

Jeg føler at jeg har relativt god kontroll på hvordan kreftene blir i konstruksjonen.
Det som er uklart for meg er kreftenes størrelse som jeg bør ta med i beregningene basert på de typiske byggstandardene, samt deres kriterier.
Så det er litt synd at det ikke går å ta opp her i tråden... Vet du hvor jeg kan ta del av dem eller om du (eller noen andre) har mulighet til å regne på dette?
Er det noe som mangler for å kunne utføre nødvendig beregning?

M MetteKson skrev:
Kan du skrive inn de forskjellige rommenes bruk/tenkt møblering? Da er det lettere å vurdere om planløsningen dere har skissert er bra.

Edit; Ser at du først og fremst vil ha hjelp med dimensjonering, men si ifra om du vil ha meninger om romdisponering mm. :)
Ja, akkurat nå i denne tråden er det dimensjoneringen av en potensielt bjelke jeg vil ha hjelp med. :)

Mulig at jeg åpner en planløsningstråd snart også for å få litt innspill på den.

• Liker
MetteKson
  • Laddar…
Hvorfor akkurat HEA-bjelke? En HEB er jo ikke spesielt mye større men tåler mer belastning enn tilsvarende (nesten) HEA-bjelke.

R roli skrev:
Hvorfor akkurat HEA-bjelke? En HEB er jo ikke spesielt mye større, men tåler mer belastning enn tilsvarende (nesten) HEA-bjelke.
Sant, vi skal ikke låse oss fast i HEA vs. HEB i dette stadium. Les "stålbjelke" fra nå av ;)

Dette trenger man absolutt ingen FEM-verktøy for. Det holder godt med elementærtilfeller for bjelker samt EKS11 som støtte. Deretter finnes det gode håndbøker på svensk tre.

B bossespecial skrev:
Dette trenger man absolutt ingen FEM-verktøy for. Det holder godt med elementarfall for bjelker samt EKS11 som støtte. Så finnes det gode håndbøker på
B bossespecial skrev:
Dette trenger man absolutt ingen FEM-verktøy for. Det holder godt med elementarfall for bjelker samt EKS11 som støtte. Så finnes det gode håndbøker på svenskt trä.
svenskt trä.
Enig med deg i at man ikke skal trenge å kjøre FEM for dette.
Takk for veiledning for EKS11 og Svensk träs håndbøker. Skal ta og sjekke dem ut.

Dog om du eller noen andre allerede har noe ferdig basert på EKS11 som kan regne på dette med erfaring, så må du gjerne gjøre det mens jeg prøver å sette meg inn i håndbøkene :)

En god start kan være å kontrollere at plasseringen av pillaren ikke er slik at det blir løft i ytterpillaren i det kortere rommet.

B bossespecial skrev:
En bra begynnelse kan være å sjekke at plasseringen av søylen ikke er slik at det blir løft i ytterste søylen i det kortere faget.
Som jeg nevner tidligere er jeg først og fremst interessert i å se om jeg kan klare meg uten søyle. Men absolutt, det bør vi sjekke opp hvis det viser seg å være nødvendig med en søyle.

Det er en lang bjelke, og da er det alltid en risiko for forstyrrende vibrasjoner når folk beveger seg i overetasjen. Du kunne bruke dine FEM-verktøy og beregne litt på vibrasjoner. Alternativt ta i på dimensjon på bjelken og leve med eventuelle vibrasjoner. Det kan hende at funksjonen i overetasjen ikke er så følsom for litt vibrasjoner?

B bossespecial skrev:
Det er en lang bjelke, og da er det alltid en risiko for forstyrrende vibrasjoner når folk beveger seg i overetasjen. Du kunne bruke dine FEM-verktøy og regne litt på vibrasjoner. Alternativt ta i på dimensjonen på bjelken og leve med ev. vibrasjoner. Det kan hende at funksjonen i overetasjen ikke er så følsom for litt vibrasjoner?
Interessant aspekt i det hele. Det der må jeg absolutt ta og simulere senere i så fall ;) Angående funksjon så blir største delen over et soverom, så svaiet der kontra helt åpent i kjøkken/stue så står åpenheten høyere på priolisten. (Til en viss grense så klart)

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.