Om du sørger for at det er tørt og veldig godt ventilert skal det nok gå bra! Pressen bør helst ikke ligge mot gipsen noe sted, og ikke tette til nedover.

Er det for en lengre tid er det ingen hit.

Vi hadde innegipset ute i rundt tre måneder. Det var en åpnet bunt og en innplastet uåpnet bunt og alt lå under presenning. Det var ingen problemer da vi deretter bar det opp på overetasjen etter at sponplategulvet var på. Trengte ikke kassere noen plater!

Om innegips lagres utendørs skal det nederste gipsplaten være ca en 1/2 meter over bakken, det skal være lekter mellom platene for lufting og det skal være presenning, men det skal ikke bli for lufttett...
Hvilken prosess >:(
Jeg har gipsplater under presenning, jeg fulgte ikke mine egne råd, og platene er veldig muggent og klare for å kasseres...
Nei, egentlig skal ikke gips brukes i bad på baksiden av fliser, selv om man bruker vanntettsjikt etter kunstens regler, våtromsgips er bedre men man bør foretrekke minerit vt-plate fra Tepro, aquapanel fra Danogips/Knauf eller murede vegger av teglstein...
I Finland dekker ikke forsikringsselskapene fuktskader om man har gips i våtrom, jeg tror at vi også vil komme dit snart, for et år siden kom det jo forbud mot å bruke gulvgips i våtrom... ???

Bob_the_builder
pete_01 skrev:
for et år siden kom det jo forbud mot å bruke golvgips i våtrom... ???
Det påstanden stemmer dog ikke...

Forrige uke leste jeg i en liten notis i lokalavisen at gips kan mugne. At det var fuktsensitivt og absolutt ikke skulle settes i baderomsvegger.

Noen som har hørt/lest noe om dette? Fra det ene til det andre altså
Kan det være dette du har sett? http://www.byggindustrin.com/news.php?artikel_id=3203

Det påstandet stemmer dog ikke...

IF Skadeforsikring påstår det og de har forbudt oss å bruke gulvgips i våtrom, når vi utfører fuktskadejobber for dem, det skal flytesparkles i stedet... :o

Bob_the_builder
Merkelig, må jeg si. IF kan naturligvis stille hvilke krav de vil på forsikringsjobber, men PERs/GVKs regler gjelder jo for all nyproduksjon. De inneholder ikke noe forbud mot gulvgips...

Bob_the_builder skrev:
De innehåller inte något förbud mot golvgips...
inte än, kan man kanske säga.... alla nya fuktsäkra system brukar bli omvärderade var 10-15 år när man har hunnit upptäcka tillräckligt med skador och hittat orsaken ;)
gaia

Bob_the_builder
Må så være... Det finnes mye som vil være annerledes om 15 år. Blant annet så vil vi ha sluttet å bygge hus på senger av isopor. ::)

/Saida-Bob

...og slutte å kle inn våre hus i tette lag av celleplast på veggene også

Om man har en korrekt utført fuktsperre så skal det vel ikke spille så stor rolle hva man har bak så lenge det er vel oppstivet/ stivt samt et "dødt" materiale, eller?
Gips, minerit eller lignende.

Det kom jo nye ideer for noe eller noen år siden om at den øverste platen gulvgips ikke fikk skrus, men måtte limes mot underliggende plate, dette for at skruehodene ikke skulle kunne forårsake hull i fuktsperren.

Det finnes jo også funderinger / forslag om å ikke lenger godkjenne flytende fuktsperre som rulles ut, i stedet skulle man bruke en hel gummimatte eller membran.

Kan det hende at bransjen vil gjøre det så vanskelig som mulig for hjemmefikserne så vi må leie bort jobben?

F
Inger.P. skrev:
Kan innegips lagres utendørs - under presenning - uten å ta skade?
Støver av dette spørsmålet litt. Vi (rett og slett husfirmaet) har en bunke igjenliggende innegips (47 stk) som har stått utendørs under byggplast siden slutten av september. Platene har bøyd seg av vekten og er antageligvis skikkelig fuktige. De står ca 1 cm over bakken. Er det mulig å tørke dem ut hvis man tar dem inn og bruke disse platene?

Vi har blitt tilbudt å kjøpe platene for 1000 kr.

Kommer jo an på hvor mye de har bøyd seg....

Personlig ville jeg dog ikke tatt sjansen, gips er ikke en stor del av den totale budsjettet. Kjøp nye og unngå eventuelle problemer er mitt råd!

C
Enig.
Om det viser seg at det bare er sk-t så må du jo både betale for det og dessuten æren av å prøve å bli kvitt det.
Om noen plate ser brukbar ut, si at du kan ta hånd om det hvis du FÅR en femhundrelapp så slipper de å komme dit og kjøre bort det.

/C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.