7.631 lest ·
23 svar
8k lest
23 svar
Fortsette å rive veggene? Hjelp!
Vi har gjort på flere forskjellige måter...
-Renoveringstapet utenpå funker, men man må sperre treetexen med maling for at den ikke skal suge opp alt tapetlim. Det funket dessuten dårlig for oss å beholde den gamle tapeten på treetexen, limet fra renoveringstapeten bløt opp den gamle tapeten fra treetexen med bobler som resultat. Rå treetex + maling + renoveringstapet funker bedre.
-Renoveringsgips på treetex. Funker bra om treetexen er noenlunde plan. Hvis veggen er bulket så vil reparasjonsgipsen delvis følge bulkene.
Rive ut og erstatte med gips gjør vi i rommet vi jobber med nå. Det føles ærlig talt som at det er den enkleste måten å få et godt sluttresultat på. Våre yttervegger er 40 cm tykke, så isolasjonsverdien i treetexen føles som et ikke-tema for oss, men treetexen har trivelige lyddempende egenskaper som man kanskje vil savne.
-Renoveringstapet utenpå funker, men man må sperre treetexen med maling for at den ikke skal suge opp alt tapetlim. Det funket dessuten dårlig for oss å beholde den gamle tapeten på treetexen, limet fra renoveringstapeten bløt opp den gamle tapeten fra treetexen med bobler som resultat. Rå treetex + maling + renoveringstapet funker bedre.
-Renoveringsgips på treetex. Funker bra om treetexen er noenlunde plan. Hvis veggen er bulket så vil reparasjonsgipsen delvis følge bulkene.
Rive ut og erstatte med gips gjør vi i rommet vi jobber med nå. Det føles ærlig talt som at det er den enkleste måten å få et godt sluttresultat på. Våre yttervegger er 40 cm tykke, så isolasjonsverdien i treetexen føles som et ikke-tema for oss, men treetexen har trivelige lyddempende egenskaper som man kanskje vil savne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et sokkelhus fra 1964 er sannsynligvis et fasadesteinsbelagt trehus med bindingsverk på en kjellergrunn av betonghullstein på en uisolert betongplate. En yttervegg i øvre etasje i gjennomskjæring utenfra og inn bestod sannsynligvis av halvsteins fasadestein, luftspalte på ca 2,5 cm, asfaltpapp av en eller annen sort, 2x4 tommers trestendere med 60 cm mellomrom fylt med 10 cm mineralullsplater, spennpapp, horisontal lekt og 16 mm gipsplater. Du trenger ikke bryte opp veggen. Slik bygde man mellom 1950 og 1975.
Tusen takk for alle svar! Men som sagt så kommer nok beholde den på alle vegger bortsett fra i soverommet der jeg allerede har revet det ned
så kjøre med 13mm gips over dritten. Blir interessant å se forskjellen om vinteren i vårt soverom, og i døtrenes der jeg beholder det.
Tretexen er ikke bare isolerende mot kulde men også mot lyd, leder varme dvs også kulde jeg har tenkt å montere tak varme og skal bruke gips som overflatebehandling pga gipsens ledningsevne.M Miki_s skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Før i tiden monterte man ikke tretex for isolasjonens skyld. Det var nok mest for å få en base for videre overflatelag. Det går betydelig bedre å tapetsere på tretex sammenlignet med rå plankevegg for eksempel.........Ville man male så fortsatte man eventuelt med masonitt.
Man kan mene eller tro hva man vil om den saken, men mitt hus ble bygd i 1952 og har doble lag med Tretex i tillegg til 10 cm mineralull som isolasjon. Han som bygde var byggmester, liksom 3 av sønnene, som også bekreftet spørsmålet om Tretex som isolasjon.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Jo det er klart at man kan legge til tretex om man er ute etter litt mer isolasjon, men det jeg mente var mest rent generelt. Det er jo ikke sånn at de droppet tretex hvis det var godt isolert ellers. Noe måtte de jo ha som ytre lag også, og det fantes ikke så mye annet før. Tretex og masonitt var vel det som fantes bortsett fra trepanel da.
Merket du noen forskjell?M Miki_s skrev:
Klikk her for å svare