Hei! Tenkte spørre hva dere tror om dette? Orker ikke holde på med sparkling og sliping så river bort disse platene og tenkte sette opp vanlige 13mm gipsplater isteden. Men er usikker på om disse platene "jeg ikke vet navnet på" isolerer bedre enn gips? Noen flere som har gjort det på samme vis?
Det ser ut til å være en eller annen tretex plate eller lignende. Det er ingen merkbar forskjell i isolasjonsevne på tretex kontra gips. Gips er betydelig hyggeligere å arbeide med.
Akkurat det er ekstremt mykt. Jeg kunne kjørt med renoveringsgips men de er betydelig dyrere samt at jeg slipper å holde på med lister rundt vinduer og dører da det blir nøyaktig samme tykkelse som før på veggene
Etter å ha lest litt rundt angående tretex så var det dessverre som jeg hadde tenkt meg. At det isolerer veldig bra, så kommer nok beholde den i resten av huset. Men spørsmålet er hvor mye bedre enn gips det isolerer? Er det ikke kjempestor forskjell så vil jeg helst rive ned skiten for å få rette vegger overalt.
Om jeg har forstått det riktig så isolerer tretex til og med bedre enn celleplast og mineralull? Men spørsmålet er hvor mye en 12,7mm tretexplate er i sammenligning med f.eks. celleplast? Altså like mye som en 50mm celleplastplate eller en 30mm om dere forstår hva jeg mener?
Ifølge listen din er den vel dårligere enn både mineralull og cellplast?
Så er jo 13mm isolasjon liksom ingenting egentlig. Man vil jo ha 300mm.
Man kan la Tretexen sitte igjen uten problem med gips utenpå, men å regne med isolasjonsverdien føles bortkastet.
Men tretexen har en lambda på 0,036 og celleplast 0,037? Men sammenligner man med gips så har jo den 0,25.. Problemet er at jeg ikke har noen kontroll på lambdaverdier så vet ikke helt hvor stor forskjell det gjør om man beholder tretexen eller fjerner den:/ vil jo som sagt helst fjerne den.
Hei
13 mm plate er så tynt at jeg ikke ville bekymret meg, bytt tetningslist i et vindu har du forbedret isolasjonen mer enn hva du taper på å bytte tretex til gips. Jeg har kastet ut masse Tretex fra huset mitt. Brutt i småbiter er det bra som opptenningsved. Men ikke ta for mye, det brenner intenst.
Jeg har latt treetexen være på veggene i 2 rom og brukt som komplement til osb/plyfa og skrudd gips utenpå. Jeg er ikke overdrevent imponert over treetexen. Prøv å skru i en skrue i treetexen og dra ut med hovtang eller kloverktøy og så det samme på osb eller plyfa, så skjønner du.
Man må også tenke på at det knapt går an å male treetex.
Hvis du ikke slår gips utenpå, så er det tapet eller microlit som gjelder.
Tillegg, i øvrige rom har jeg altså revet til stenderverket for å bli kvitt treetexen. Bruk maske når du river, man snyter brunt i flere dager ellers.
Kan legge til at alle vinduer skal byttes ut mot 3-lags PVC til våren. Noe som betyr at de isolerer mye bedre enn de gamle som sitter nå.
Det er veldig forskjellige svar man får, virker som om halvparten av folket beholder og den andre halvparten river ned og kjører med kun gips skal nok beholde min iaf pga det blir bedre isolasjon.
Lambdaverdien er et mål på et byggematerials spesifikke varmeisolerende evne og mest interessant når man skal sammenligne forskjellige materialer. Treetexplatene var populære i en tid da den vanligste ytterveggen bestod av 3 tommers treplank uten annen isolasjon. Med dagens høye isolasjonskrav er effekten av treetexplatene ubetydelig. Man kan imidlertid gjerne la dem sitte igjen dekket av et annet materiale som er lettere å overflatebehandle.
Huset er et sutterenghus fra -64 med tegl på øvre plan. Spørsmålet er hva det kan være for isolasjon mellom planken og teglsteinen så å si. Kan gjette på at de brukte spon på den tiden? Hadde vært interessant å bryte opp et par planker for å se.