4.103 lest ·
18 svar
4k lest
18 svar
Forstørre døråpning i teglvegg mot ferdig badrom
Snakket nettopp med megleren og nå hadde han sett nærmere på veggen når han var der (jeg har ikke vært der selv ennå) og han mener at det sannsynligvis er en plankevegg med pusset sivmatte eller lignende. Sannsynlighetene blir jo da større for å kunne gjennomføre dette uten større skader på flisene. Hvordan ville dere gjort det? Den nye døren må jo bli noe bredere da flisene i dag støter mot originalkarmen mens den nye karmen sannsynligvis må ligge utenpå flisene.
Jeg hadde levd med den døren som sitter der i dag.
Om du ikke kan leve med den så ville jeg startet med å finne ut hva man har gjort med veggen i forbindelse med renoveringen. Hvis det er en original kloasongvegg som man har flislagt direkte på med kun en folie på, er det ikke en godkjent eller fornuftig konstruksjon. Årsaken er at det da er en ren kalkpuss på et stråmatter og det bærer normalt ikke fliser. Men hvis man har gjort det riktig, har man nok skrudd opp osb/plywood og en gipsplate, men helst en våtromsplate på veggen før flislegging, og da er det nok litt enklere å få det til.
Det må jo selgeren vite, for megleren gjetter nok mest akkurat nå for å tilfredsstille deg.
Reglene krever minst en kalksementpuss, men da forutsetter man et underlag av stein, ikke stråmatter.
Om du ikke kan leve med den så ville jeg startet med å finne ut hva man har gjort med veggen i forbindelse med renoveringen. Hvis det er en original kloasongvegg som man har flislagt direkte på med kun en folie på, er det ikke en godkjent eller fornuftig konstruksjon. Årsaken er at det da er en ren kalkpuss på et stråmatter og det bærer normalt ikke fliser. Men hvis man har gjort det riktig, har man nok skrudd opp osb/plywood og en gipsplate, men helst en våtromsplate på veggen før flislegging, og da er det nok litt enklere å få det til.
Det må jo selgeren vite, for megleren gjetter nok mest akkurat nå for å tilfredsstille deg.
Reglene krever minst en kalksementpuss, men da forutsetter man et underlag av stein, ikke stråmatter.
Sist redigert:
Ja, det går å finne ut av da det finnes papirer på alt. Badet er renovert i forbindelse med en vannskade på tappevannstammene i huset som senere også ble byttet ut i sin helhet. Det er altså F-bolaget som har valgt entreprenøren. Ja, man må jo nesten forutsette at de har satt opp plater om veggen er en kloasongvegg, hvilket er mest sannsynlig. Ellers tør man jo ikke kappe noe med risiko for at alt ramler ned. Vi finner selvfølgelig ut av dette før kjøp.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bör man ha isolering mellan karm och tegelvägg?
Fönster & Dörrar -
Bygge teglesteinvegg mot murpipe
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan lage døråpning i teglvegg best?
Åpne døråpning i bærende teglvegg.
Göra dörrhål i bärande tegelvägg
Fönster & Dörrar