4.103 lest ·
18 svar
4k lest
18 svar
Forstørre døråpning i teglvegg mot ferdig badrom
Side 1 av 2
Hei!
Vi ser for øyeblikket på en leilighet (fra 1920-tallet) der badet er nyrenovert på slutten av 2014. Døren inn til badet sitter i en teglvegg (trolig ikke bærende da det er ½-stens. Døren inn til badet er bare ca. 180 cm høy, og det er flislagt mot originallistene på innsiden. Hvordan går man frem hvis man vil sette inn en høyere dør, men uten å ødelegge badet mer enn nødvendig. Det er folietettsjikt.
Vi ser for øyeblikket på en leilighet (fra 1920-tallet) der badet er nyrenovert på slutten av 2014. Døren inn til badet sitter i en teglvegg (trolig ikke bærende da det er ½-stens. Døren inn til badet er bare ca. 180 cm høy, og det er flislagt mot originallistene på innsiden. Hvordan går man frem hvis man vil sette inn en høyere dør, men uten å ødelegge badet mer enn nødvendig. Det er folietettsjikt.
Sist redigert:
Hvis det ikke er noen bærhet å ta hensyn til så er det lett, men ganske støvete, jobb.
Sag med diamantblad, ev fra begge sider. Det finnes ganske enkle billige blader som passer til vinkelslipere som duger utmerket til denne jobben.
Sag med diamantblad, ev fra begge sider. Det finnes ganske enkle billige blader som passer til vinkelslipere som duger utmerket til denne jobben.
Kan ikke være enig med Mikael L dessverre.
Siden dere vil gjøre hullet større oppover, vil dere måtte kutte i en eller annen form for bærende funksjon for den delen av veggen som finnes over hullet. Teglet (veggbiten) som blir igjen over hullet henger ikke av seg selv, men må støttes nedover av noe.
Hvis det er en originalvegg og originalt dørhull fra 20-tallet, har man antagelig en murt bue som holder oppe veggen over dagens dør. Det kan også være en jernbjelke, men mindre sannsynlig da det var både enkelt og billigere å slå en bue på den tiden.
Å åpne opp og enten mure en bue eller legge en bjelke, kan ikke gjøres uten å ødelegge folien rundt døren. Så avhenger det helt av hvor døren er, om det i det hele tatt er noen risiko for skader på grunn av skadet folie i det området. Men man må nok regne med at folie og fliser fra dørens overkant opp til taket vil måtte byttes, og antagelig en del til sidene også.
Siden dere vil gjøre hullet større oppover, vil dere måtte kutte i en eller annen form for bærende funksjon for den delen av veggen som finnes over hullet. Teglet (veggbiten) som blir igjen over hullet henger ikke av seg selv, men må støttes nedover av noe.
Hvis det er en originalvegg og originalt dørhull fra 20-tallet, har man antagelig en murt bue som holder oppe veggen over dagens dør. Det kan også være en jernbjelke, men mindre sannsynlig da det var både enkelt og billigere å slå en bue på den tiden.
Å åpne opp og enten mure en bue eller legge en bjelke, kan ikke gjøres uten å ødelegge folien rundt døren. Så avhenger det helt av hvor døren er, om det i det hele tatt er noen risiko for skader på grunn av skadet folie i det området. Men man må nok regne med at folie og fliser fra dørens overkant opp til taket vil måtte byttes, og antagelig en del til sidene også.
Det er en murt vegg og hvordan tror du at mursteinen ovenfor skal holde seg oppe hvis man fjerner det eksisterende opplegget?smurfen72 skrev:
Jeg har verken sett eller hørt om et tilfelle hvor man har murt en døråpning eller en åpning for et vindu uten å ha en teglbjelke (nyskapning som ikke fantes i 1920), stålbjelke eller en murt bue som holder oppe steinene ovenfor. De henger ikke i luften av seg selv, men er murt på et opplegg.
Enda tidligere hadde man riktignok trebjelke, typ i bindingsverkshus men det er jo ikke det vi snakker om her.
Edit: Du kan alltid ta opp hullet nedover men ikke oppover uten å legge inn et nytt opplegg for teglet ovenfor åpningen.
Sist redigert:
Nei, det er den delen jeg også har fundert over. Skal man da felle inn en ny bjelke som skal bære steinene over så føles det vanskelig å ikke skade for mye av badet. Døren er på motsatt vegg fra dusjhjørnet så det er ingen fare med hensyn til tetningslaget på veggene etter min vurdering.
Hvis du leste hva jeg skrev, så er det ikke så uvanlig at f.eks. døråpninger tas opp i etterkant ved ombygninger uten ytterligere forsterkning.oceanis skrev:Det er en murt vegg, og hvordan tror du at mursteinen ovenfor skal henge igjen hvis man fjerner det eksisterende opplaget?
Jeg har verken sett eller hørt om et tilfelle der man har murt en døråpning eller en åpning for et vindu uten å ha en teglbjelke (nymotens som ikke fantes i 1920), stålbjelke eller en murt bue som holder opp steinene ovenfor. De henger ikke i luften av seg selv, men er murt på et opplag.
Enda tidligere hadde man riktignok trebjelker, typisk i bindingsverkshus, men det er jo ikke det vi snakker om her.
Edit: Du kan alltid ta opp hullet nedover, men ikke oppover uten å legge inn et nytt opplag for tegl over åpningen.
Jo, jeg leste.smurfen72 skrev:
Og naturligvis tar man opp døråpninger hver dag på byggeplasser, men det innebærer ikke at man unnlater å lage et opplag for mursteinene over åpningen. Det er ingen som murer steiner hengende fritt i luften uten man må lage et opplag av en eller annen form for å kunne mure opp over åpningen. Muring gjøres fra bunnen og oppover, ikke ovenfra og ned.
Om du river bort opplaget, vil steinene ovenfor rase ned og du vil helt sikkert få en trekantformet åpning ovenfor uansett hvor moderne huset er eller hvilket bindemiddel man har brukt. Og spesielt i et hus fra 20-tallet med kalkmørtel, så vil ingen steiner sitte mer enn et par minutter før de faller ned.
Man murer nedenfra og opp og noen ganger bygger man bare en form man begynner mure fra men nå er det vel ingen som skal mure? Jeg har jobbet for lenge på byggeplasser så jeg vet at det tas opp åpninger uten forsterkning men om det går i dette tilfellet kan man ikke svare 100 % sikkert på uten å se det på stedet.
Hvis du har jobbet lenge på byggeplasser, så forbauser det meg at du påstår at man i en teglvegg med døråpning bare tar bort opplaget i åpningens overside og tror at steinene ovenfor blir hengende i luften.smurfen72 skrev:Man murer nedenfra og opp og noen ganger bygger man bare en form man begynner å mure fra, men nå er det vel ingen som skal mure? Jeg har jobbet for lenge på byggeplasser så jeg vet at det tas opp åpninger uten forsterkning, men om det går i dette tilfellet kan man ikke svare 100 % sikkert på uten å se det på stedet.
Vis gjerne med et eksempel der man har gjort på dette viset, det finnes ikke!!! Uten da har man sikret med f.eks. en stålbjelke, eller annen bjelke type Murmas bjelker, eller rett og slett murt en ny bue.
At man murer på en form er akkurat det man gjør når man slår en bue, men buen mures da på en måte som gjør den bærende for teglene som så skal komme ovenpå og ikke bare som en vanlig veggbit.
Og man trenger ikke å se noe på stedet om det nå er en teglvegg fra 20-tallet som TS har, for det er helt sikkert sånn at det må til et nytt opplag.
Påstår ikke at man fjerner opplegget i eksisterende døråpning, men vet at man lager nye hull i teglvegger uten å forsterke ved mindre åpninger. Er det større åpninger pleier man å felle inn f.eks. L-jern. De jeg har sett som har murt på form, har murt som vanlig med eventuelt armering mellom hver rad og ikke som ellers f.eks. ved hver tredje, og uansett henger den nedre steinen i luften, muligens støttet av dørkarmen senere. Vet ikke årgang på huset jeg har vært på, men de er i alle fall nyere, ca. -50 tipper jeg på.
Ikke mye å krangle om egentlig, men sjekk med dine murer-kompiser neste gang så får vi se hva de sier 
For TS så naturligvis går det meste, men regn med at du har fliser for minst en rad på begge sider av døren og hele veien opp over døren før du begynner, for det vil sikkert være nødvendig. Det pleier jo å være vanskelig å finne samme flis, så sjekk dette. Så finnes det gode bjelker å bruke om du ikke bruker vanlige vinkeljern. Sjekk litt på Murmas hjemmeside, de har noen rep-bjelker som kan brukes.
For TS så naturligvis går det meste, men regn med at du har fliser for minst en rad på begge sider av døren og hele veien opp over døren før du begynner, for det vil sikkert være nødvendig. Det pleier jo å være vanskelig å finne samme flis, så sjekk dette. Så finnes det gode bjelker å bruke om du ikke bruker vanlige vinkeljern. Sjekk litt på Murmas hjemmeside, de har noen rep-bjelker som kan brukes.