hei
har et 70-tallshus, hvor vi har renovert overetasjen og etter hvert blitt lei av svikt og "hengekøye" i gulvene. skal renovere rommet under stuen og tenkte å forsterke bjelkelaget nedenfra.
nedenfra og opp består det av
1. takpanelplanker typ 20mm tykke
2. spikrek/lekt 45x45mm
3. asfaboard 22mm
4. bjelker 185x45mm med cc600mm.
5. parkett direkte på bjelkene
jeg har vurdert følgende alternativer:
1. legge inn ekstra limtrebjelker mellom eksisterende bjelker og feste disse med bjelkesko i bærelinja.
2. under eksisterende bjelker legge en stålbjelke eller limtrebjelke på tvers for å halvere spennet. jeg ville jo akkurat der denne ligger droppe board, lekt og takpanel/gips. da har jeg jo i alle fall 85mm til gode.
hva sier du?
har et 70-tallshus, hvor vi har renovert overetasjen og etter hvert blitt lei av svikt og "hengekøye" i gulvene. skal renovere rommet under stuen og tenkte å forsterke bjelkelaget nedenfra.
nedenfra og opp består det av
1. takpanelplanker typ 20mm tykke
2. spikrek/lekt 45x45mm
3. asfaboard 22mm
4. bjelker 185x45mm med cc600mm.
5. parkett direkte på bjelkene
jeg har vurdert følgende alternativer:
1. legge inn ekstra limtrebjelker mellom eksisterende bjelker og feste disse med bjelkesko i bærelinja.
2. under eksisterende bjelker legge en stålbjelke eller limtrebjelke på tvers for å halvere spennet. jeg ville jo akkurat der denne ligger droppe board, lekt og takpanel/gips. da har jeg jo i alle fall 85mm til gode.
hva sier du?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Hva er spennvidden? Det store problemet ser uansett ut til å være liten høyde på virket? Man kan jo spørre seg hvorfor man velger å gjøre så og så ha 45mm glespanel?
3,5m spennvidde
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man skal ikke moralisere for mye over svaiende bjelkelag i eldre hus. Byggenormene har endret seg betydelig gjennom årene. TS mellombjelkelag er sikkert korrekt utført i henhold til SBN 67 som trolig gjaldt da huset ble bygd. Dagens (meget velbegrunnede) sviktkriterium har kommet til mye senere.
Enkleste tiltaket er å sette en limtrebjelke som bjelkelagstøtte på tvers midt under bjelkelaget. Kan bjelken utnytte de 85 mm som undertaket omfatter, behøver den ikke være så forstyrrende. Limtre er mer fleksibelt enn stål i slike situasjoner, ettersom man også kan jobbe med bjelkens bredde. Hvis du også oppgir rommets bredde, skal du få et dimensjonsforslag. Det er selvsagt mulig å legge inn limtrebjelker mellom de eksisterende bjelkene, men det er en mer krevende og dyrere løsning.
Enkleste tiltaket er å sette en limtrebjelke som bjelkelagstøtte på tvers midt under bjelkelaget. Kan bjelken utnytte de 85 mm som undertaket omfatter, behøver den ikke være så forstyrrende. Limtre er mer fleksibelt enn stål i slike situasjoner, ettersom man også kan jobbe med bjelkens bredde. Hvis du også oppgir rommets bredde, skal du få et dimensjonsforslag. Det er selvsagt mulig å legge inn limtrebjelker mellom de eksisterende bjelkene, men det er en mer krevende og dyrere løsning.
det høres jo bra ut.
bredden er litt over 3,7m.
hvordan skal jeg deretter feste bjelken i endene? den havner jo under neglebåndet, eller hva man nå skal kalle det. veggene er av lettbetong. min tanke var at limtrebjelken kunne hvile på en form for søyle i endene.
bredden er litt over 3,7m.
hvordan skal jeg deretter feste bjelken i endene? den havner jo under neglebåndet, eller hva man nå skal kalle det. veggene er av lettbetong. min tanke var at limtrebjelken kunne hvile på en form for søyle i endene.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, med lettbetongvegger er søyler i endene klart å foretrekke. Søylene må lande på noe som kan ta opp disse belastningene, men det pleier alltid å løse seg. Når det gjelder bjelkedimensjon, så er 90x225 et grensetilfelle. Neste størrelse oppover er 90x270. Ved å velge en bredere bjelke kan du holde nede bjelkehøyden hvis det er ønskelig, f.eks. 190x180. Søylene bør tilpasses bjelkens bredde. Det går med vanlig konstruksjonsvirke, selv om limtre er penest.
hva kult, stor takk.
pilarne skulle i så fall havnet direkte på den ikke-isolerte 70-tallsplaten. jeg bruker gjerne noen ekstra kroner på limtre.
skal man legge en fuktsperre under pilaren og mellom vegg og pilar?
pilarne skulle i så fall havnet direkte på den ikke-isolerte 70-tallsplaten. jeg bruker gjerne noen ekstra kroner på limtre.
skal man legge en fuktsperre under pilaren og mellom vegg og pilar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Punktlasten som søylen representerer er ca 8 kN (ca 800 kg). Det er jo ikke noe problem. Søylene bør hvile på svillepapp, men mot lettbetongen trengs det ikke.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Forsterke trebjelkelag med en til bjelke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Förstärka träbjälklag
Golv -
Lydisolere og forsterke mellomvegger
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Forsterke sviktende etasjeskiller med limtrebjelke