Da garasjetaket tar inn vann så vil ny papp eller plåt legges etter at man har byttet ut de råtne bordene, så lurer jeg på å ha taket som uteplass men når man går rundt så føles det jo ikke så overdrevent stabilt, noe som kanskje disse spille-vink bjelkene er årsak til. Holder sikkert men funderte på om man kunne styrke eller rett og slett bytte dem ut.
Har et magasin som har masse stabiliseringsløsninger så litt sterkere/stabilere burde man jo kunne gjøre også dette taket.

Eller er disse sterke nok, så diverse påfunn som å legge flere bord vertikalt mot masoniten mellom øvre og nedre bord så det blir som små ruter - bare ville være unødvendig?
Har et magasin som har masse stabiliseringsløsninger så litt sterkere/stabilere burde man jo kunne gjøre også dette taket.

Eller er disse sterke nok, så diverse påfunn som å legge flere bord vertikalt mot masoniten mellom øvre og nedre bord så det blir som små ruter - bare ville være unødvendig?
Hei Yrrol.
Vanskelig å se hvordan de er bygd. Er det 2"4 med masonitt imellom? Annerledes!
Ville nok droppet dem.
Sett inn en ekstra tak/gulvregel imellom disse i stedet. En ekstra 2"8 på høykant imellom hver, så blir det nok stabilt.
cc 60 er jo mer standard når det gjelder gulvbjelkelag.
Hadè!
Johan
Vanskelig å se hvordan de er bygd. Er det 2"4 med masonitt imellom? Annerledes!
Ville nok droppet dem.
Sett inn en ekstra tak/gulvregel imellom disse i stedet. En ekstra 2"8 på høykant imellom hver, så blir det nok stabilt.
cc 60 er jo mer standard når det gjelder gulvbjelkelag.
Hadè!
Johan
Ser ut som om det er en trevariant på I-bjelke. De har et spesifikt navn men jeg kommer ikke på det akkurat nå. Da det er høyden på konstruksjonen som gir styrken så er de antagelig bra mye sterkere enn en 2X8"
Det er vanlige masonite-bjelker. Fabrikkproduserte og altså ikke noe en snekker har funnet på selv. Å sette på stående bord gjør ingen nytte. Trolig tvert imot da spikeren du fester bordene med skader flensene.
Årsaken til at det føles svakt å gå på er at det ikke er ment at man skal gjøre det. Det hadde vært det samme om det var bygget av vanlige trebjelker. Det er dessuten bare rupanel mellom takstolene som sikkert bøyer seg ganske bra når man trår der på midten.
Vil du forsterke dette slik at du kan bruke taket som terrasse, må du enten supplere med ekstra takstoler + bæring ned til bakken i veggen, eller bygge terrassen frittbærende oppå det eksisterende taket. Det siste er kanskje å foretrekke, ettersom du da ikke tar noen hull i taket som må tettes.
Årsaken til at det føles svakt å gå på er at det ikke er ment at man skal gjøre det. Det hadde vært det samme om det var bygget av vanlige trebjelker. Det er dessuten bare rupanel mellom takstolene som sikkert bøyer seg ganske bra når man trår der på midten.
Vil du forsterke dette slik at du kan bruke taket som terrasse, må du enten supplere med ekstra takstoler + bæring ned til bakken i veggen, eller bygge terrassen frittbærende oppå det eksisterende taket. Det siste er kanskje å foretrekke, ettersom du da ikke tar noen hull i taket som må tettes.
Ditt problem er at et gulv trenger c/c 60 som Korp-Johan skrev, er råsponten i taket i god stand så holder det sikkert å gå og sitte på men hva vet man om hva gjester og barn finner på, på en terrasse?
Om du uansett skal gjøre i stand taket ville jeg lagt nye takstoler mellom de eksisterende med bæring ned til bakken før jeg laget terrasse på taket.
Er det et flatt tak som tåler snøtyngden ser jeg ikke at et tredekke på kanskje 200 kilo skal knekke det hele. Våtsnø veier mange tonn. Så lenge dere ikke har en fet fest der oppe om vinteren når det er våtsnø ser jeg ikke at det ikke skulle holde. 
Men for å få litt stabilitet i det hele kan man komplettere med ekstra takbjelker og for sikkerhets skyld kanskje forsterke veggen slik at den kan bære den ekstra vekten som inngrepet tross alt innebærer. Dette for å være på den sikre siden da det eksisterende tross alt er litt vanskadet.
Men for å få litt stabilitet i det hele kan man komplettere med ekstra takbjelker og for sikkerhets skyld kanskje forsterke veggen slik at den kan bære den ekstra vekten som inngrepet tross alt innebærer. Dette for å være på den sikre siden da det eksisterende tross alt er litt vanskadet.
Enig i v-g sitt innlegg. Tenk om alle kunne forstå hva man mener, og ikke hva man skriver eller sier!
Ikke mist motet, det blir sikkert så stabilt at dere kan ha "rulle seg i blautsnøen"-fest!
Ha det gøy!
Johan
Ikke mist motet, det blir sikkert så stabilt at dere kan ha "rulle seg i blautsnøen"-fest!
Ha det gøy!
Johan
Snø veier riktignok mye men hopper sjelden rundt.
Som de andre sier: Sett inn bjelker på halve avstanden så er det ikke noe problem å få et stabilt gulv. Trolig klarer ytterveggen seg som den er, men det må du kontrollere. Det kan jo være litt vanskelig å få til et vanntett tak som tåler å gå på, skrape med stoler etc., men det klarer du nok.
At jeg nevnte frittbærende konstruksjon var mest fordi jeg har sett nettopp slike løsninger. Den store fordelen der har dog vært at man har latt takpappen/platen være uberørt, noe som jo ikke er et problem for deg siden den allerede er borte.
Som de andre sier: Sett inn bjelker på halve avstanden så er det ikke noe problem å få et stabilt gulv. Trolig klarer ytterveggen seg som den er, men det må du kontrollere. Det kan jo være litt vanskelig å få til et vanntett tak som tåler å gå på, skrape med stoler etc., men det klarer du nok.
At jeg nevnte frittbærende konstruksjon var mest fordi jeg har sett nettopp slike løsninger. Den store fordelen der har dog vært at man har latt takpappen/platen være uberørt, noe som jo ikke er et problem for deg siden den allerede er borte.
Klikk her for å svare