Jeg har et gulv på 6x4m med bjelkene på langs cc600, 230x100mm bjelker. Siden jeg fjernet en vegg ca 1,5m fra den ene kortsiden opplever jeg gulvet som noe sviktende. Hopper man forsiktig gynger det ubehagelig mye, så jeg ønsker å forsterke bjelkelaget. Da oppstår jo spørsmålet hvordan
En idé er å skru fast tverrbolter mellom bjelkene, men jeg vil helst ikke rive opp hele gulvet. Så da er det en rad med tverrbolter, spørsmålet er om det hjelper noe?
Så fikk jeg en annen idé, at jeg sager ut bjelkene og legger en stålbjelke på tvers og forankrer i de ytre bjelkene som har støtte fra veggene nedenfor. Jeg har en U-bjelke 100x40 på gang og bildet nedenfor viser hvordan jeg har tenkt.
Jeg tok feil angående bjelken, den er 100x50. Ulempen med metoden ifølge bildet er jo at selve bæreevnen i lektene svekkes drastisk, men det burde bjelken kunne takle i stedet. Jeg har forsøkt å finne litt data, men det var ikke så lett. I verste fall legger jeg to bjelker, det skal vel pokker til om ikke det holder. Bjelken har jeg gratis, det er jo alt boringen for skruer som er det slitsomme
Lettest må jo være å støtte opp der du tok bort. Ofte når man hører en åpning setter du søyler på begge sider av åpningen og en bjelke imellom. Om du bare gjorde en åpning på 1,5 m så er det ingen kraftig bjelke vi snakker om. Hvorfor gjorde du åpningen og kan du ikke ha en utenpåliggende bjelke i taket?
Din variant ser ut til å fungere veldig bra, men det blir jo ganske dyrt og slitsomt å åpne opp hele taket. Lettere å bygge søyler i 90x90 og en bjelke ovenfor med typ to 45x145 ved siden av hverandre i den åpningen du gjorde.
Forstår jeg rett så burde jo veggen du tok bort bare ha støttet opp maks to stendere i gulvbjelkelaget. Det innebærer at min dimensjonering ovenfor til og med er litt overdrevet.
Jeg var kanskje uklar ser jeg,
Veggen jeg tok bort er altså i rommet der gulvet er Og dette er i andre etasje, i første etasje er det et rom tilsvarende det jeg har i andre etasje nå når veggen er fjernet. Veggen jeg rev stabiliserte altså gulvet.
Å gjøre noen tiltak fra første etasje er utelukket da det rommet er nyrenovert med svindyr takpanel blant annet.
Jeg snakket med en venn i dag som er snekker og han mente i stedet at jeg skulle sveise på hullplater på begge sider av bjelken og som gikk lenger ned på regel. Han nevnte noe om årringene og risikoen for sprekker ved belastning.
Nå er det jo sent men jeg forstår ikke i det hele tatt konstruksjonen.
Gulvet som lå under en vegg du tok bort ble ustabilt når du fjernet veggen. Hvordan kan en vegg støtte opp et underliggende gulv?
Helt riktig. Veggen på ovenpå etasjen stiver opp gulvet, kanskje ikke rent bæreevnemessig men svaiet var mye mindre før. Huset er bygd -35 og har plankestamme så veggene er ganske robuste.
Slik tenkte min snekker, og jeg er mer inne på det også. Dels trenger ikke utskjæringen i regelen være så nøyaktig, så slipper jeg å bore en masse hull i bjelken. Ulempen er at bjelken må opp og ned i huset en ekstra gang for sveisingen. Reglene er for ujevne for å kunne måle ordentlig.
Nei det ser ikke ut til å være noe for meg. Jeg prøver å finne en løsning basert på hva jeg har å jobbe med. Så å rive opp hele gulvet, kjøpe dyre lettvektsbjelker er ikke et alternativ. U-bjelke har jeg gratis og bjelkelaget er allerede støttet opp i underetasjen så det er egentlig et spørsmål om bjelken jeg har valgt holder mål. Jeg vurderer å sette to stålbjelker mot hverandre og bolte dem sammen på stedet. På den måten får jeg mer stivhet og jeg slipper å bære opp en kjempetung bjelke.
Gjør en test. Legg opp stålbjelken på opplegg med samme spennvidde som du tenker legge gulvlast på den. 4 meter om jeg forstår det riktig. Prøvelast ved å stille deg på den. Er det svikt i det hele tatt så vil du forverre situasjonen i ditt gulv med den metoden du foreslår. Du fjerner det meste av bæringen i det du har og henger opp alt på stålbjelken som allerede svaier med bare din last på den.
Alternativ og tradisjonell metode som kan utføres helt ovenfra (du tenker jo uansett åpne opp gulvet for å sage gjennom alle bjelker). Kryssbjelking. Google og se på bilder så ser du hvordan det fungerer. Bruk 2"3. Spikr inn fra sidene i underkant på alle skråkortlinger. Fra begge retninger. Stram dem ned alle samtidig ved å banke dem ned ovenfra samtidig som du sjekker høyde på alle bjelker med f.eks. linjelaser. Spikr ovenfra. Legg tilbake eventuell isolasjon og gulv.
Fungerer overraskende bra. Mye bedre enn rette kortlinger.
Jeg har testet å gynge på bjelken og den er helt klart stivere enn gulvet mitt, farsan var her tidligere og hans første refleksjon var at han syntes det hørtes spinkelt ut med en stålbjelke på 100mm, så jeg har akkurat vært og fikset en til. Jeg kommer til å intermittentsveise dem sammen til en firkantprofil og sveise på hullplater i henhold til bildet ovenfor. Det burde virkelig holde.
Kryssforsterkning så ut som et alternativ, men siden jeg har bjelken gratis og jeg ikke gjerne river opp hele gulvet, blir det stålbjelke. Takk for synspunkter og tips!
Nå sitter bjelken på plass, og jeg er ikke fornøyd. Det er ikke stivt nok, ærlig talt vanskelig å si om det gjorde noe.
Jeg har definitivt ikke lagt ned alt arbeidet for dette resultatet så det blir bare å gjøre om. Eller legge til helst.
Jeg river fortsatt helst ikke opp mer gulv enn nødvendig, så jeg har fundert på hvordan jeg kan forsterke med det som finnes. Min idé nå er krysskolve fast special selvfølgelig Å krysskolve tradisjonelt virker både tungvint og tidkrevende. Å slå ned rette biter er utelukket da bjelkene er skjeve og ujevne.
Jeg kom på ideen om å slå ned en kortling med fasade kanter ifølge bildet, på den måten kan man føre den ned skrått og så slå den rett så det blir bra trykk i nederkant, deretter banker man ned kiler ovenfra og mye lim mellom alt og skrue.
Hva sier panelet?
Hvorfor krysskjølte du ikke tradisjonelt med en gang?. Du hadde jo ikke trengt å ta opp noe mer gulv enn det du allerede har gjort. Det er selve kryss konstruksjonen som tar opp svaien, gjør du som du har tenkt tror jeg at det vil være like svaiete. Men prøv om du vil, du kan jo alltid krysse som siste alternativ selv om jeg er overbevist om at det er det eneste alternativet bortsett fra en stolpe i underetasjen.
Jernbjelken hviler på klosser jeg har limt og boltet fast i de ytre bjelkene. Den borte bjelken på bildet hviler på en forsterket plankvegg i første etasje som igjen hviler på en kjellervegg. Den her utenfor bildet er boltet i husgavlen.
Det er ingen svai i endene av bjelken, så jeg tror ikke festingen er problemet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.