Hei!
Jobber med vaskerommet/grov inngangen vår.
Rommet er 2,2x3,9 meter.
Gulvbjelkene er 45x220 og går langs de lange sidene.
Altså 3,9 i spennvidde.
Det er i dag cc60.
Og siden vi skal ha fliser, trenger jeg cc30. Eller i det minste forsterke det!

har spurt litt rundt blant bekjente og mange av dem hadde bare kortle mellom eksisterende bjelker på cc 30. For å på den måten forsterke det,

jeg er usikker på om jeg kan få inn en bjelke til for å ligge imellom så jeg får cc 30.

blir det galt å bare kortle?
Eller er det godt nok?
Bør man lime kortlene eller bare skru med f.eks 100 mm skrue?
Kommer i så fall til å bruke 45x220 virke.

så kommer det jo gulvplater oppå som limes og skrus.
Så jeg tenker at det burde bli ganske stabilt?

i dag kjenner man litt bevegelse i bjelkene.
I de tidligere kunne man også kjenne vibrasjoner. Men tror det har å gjøre med at eksisterende gulvplater kun var slurvete limt mot bjelkene og ikke i not og fjær.

takk på forhånd!

A amoreex skrev:
Hei!
Holder på med vår vaskerom/groventré.
Rommet er 2.2x3.9 meter.
Gulvbjelkene er 45x220 og går på den lange siden.
Altså 3.9 m spennvidde.
Det er i dag cc60.
Og siden vi skal ha fliser trenger jeg cc30. Eller i alle fall forsterke opp!

har spurt litt rundt blant bekjente og mange av dem har bare kortlett mellom eksisterende bjelker på cc 30. For å slik forsterke opp,

jeg er usikker på om jeg kan få inn en bjelke til for å ligge imellom så jeg får cc 30.

blir det galt å bare kortle?
Eller holder det godt nok?
Bør man lime kortlingene eller bare skru med for eksempel 100mm skruer?
Kommer i så fall bruke 45x220 trevirke.

så kommer det jo gulvspon oppå som limes og skrus.
Så tenker det burde bli ganske stabilt?

i dag kjenner man litt gynging i bjelkene.
I de tidligere kunne man og kjenne vibrasjoner. Men tror det har å gjøre med at eksisterende gulvspon bare var slurvete limt mot bjelkene og ikke i not og fjær.

takk på forhånd!
Hvordan ligger bjelkene i rommet i dag (bilde?) kommer du til å kunne skru på sidene? Blir jo ganske mange kortlinger du må skru dit hvis du bare skal kortle. Bruk i det minste 120mm skruer og lim skader aldri.

AXS
Er det isolert?

Du kan også smelle på en regel på hver eksisterende regel for å gjøre det mer stabilt, den trenger ikke å være 220.

T Tompafix skrev:
Hvordan ligger stenderne i rommet i dag (bilde?) kan du få skrudd på sidene? Blir jo ganske mange korte biter du må skru fast hvis du bare skal sette korte biter. Bruk i det minste 120mm skruer, og lim skader aldri.
Ikke det beste bildet.
Men man ser retningen i det minste.
Gulv under renovering med isolasjon, verktøy og rør. Hvit dør og trevegger synes i bakgrunnen.

Ja det blir jo omtrent 30-40 stk..
Mot de ytre må jeg jo bruke bjelkesko.
Men de andre kan jeg jo sette litt forskjøvet.

Så det trengs mer enn 100?
Tenkte på å doble tykkelsen på materialet. Men visst, man skrur jo inn i endetre og det er jo svakere.

AXS AXS skrev:
Er det isolert?

Du kan også sette på en regel på hver eksisterende regel for å få det mer stabilt, den trenger ikke være 220.
ja det er bunnsvill. Med 220mm isolasjon og krypkjeller under.
Hvordan mener du med å sette på hver eksisterende?

Det kommer så klart bli mer stabilt enn i dag om du kortler mellom bjelkene og er nøye med limingen av sponplaten. Men du vil bare få mer samvirke av de eksisterende bjelkene som finnes i dag. De vil jo fortsatt ha den spennet de har i dag. Så helst skal du legge inn bjelker mellom som har samme støtte som de som ligger. Også et par rader av kortlinger for å øke samvirket enda mer. Du kunne også forsterke nåværende bjelkelag nedenfra i krypkjelleren og på den måten få en kortere spennet enn det du har i dag.

AXS AXS skrev:
Sjekk her: [lenke]
nå forsto jeg!
Altså at man kanskje øker fra 45mm tykk til 90mm tykk?

AXS
A amoreex skrev:
nå forsto jeg!
Altså at man kanskje øker fra 45mm tykk til 90mm tykk?
Eksakt!

Fordelen som jeg ser det er at innfestingen i hver ende ikke blir like kritisk. Men ikke like sterkt som cc30 og isolasjonen kommer ikke til å passe.

Hvis du kortler, er det viktig at de sitter biter hele veien fra vegg til vegg. Det skal altså bli som en "hel" regel i motsatt retning fra dine nåværende regler.

• Liker
amoreex
  • Laddar…
Oppdatering!
Tok og løftet på isolasjonen og bjelkelagets bunnplatene (om det er riktig ord?)

og ser at jeg absolutt kan felle inn en bjelke der..
Ser grunnmuren.
Og mellom muren er det 385mm.
Altså kan jeg jo komme til den på andre stedet også.

spørsmålet er dog om det går å bøye ned bjelken og felle den opp?

noen av de andre bjelkene er allerede skjøtet med spikerplater.
Så kanskje noe jeg mer kan gjøre?
Og så forsterke ekstra på stedet der man har skjøtet?

tenker det bør jo være et bedre alternativ enn å bare forsterke?
Siden jeg får inn flere bjelker.

så klart forsterker man mellom bjelkene. Men kanskje ikke like tett.

da går det jo å bare dele isolasjonen så den får plass! :)
Samme med bjelkelagets bunnplater går jo å kutte til!

dog i det første faget der jeg filmet. Sitter det en gulvsluk.
Som jeg må lage en løsning rundt for det går jo ikke å ha en bjelke i veien der.

• En delvis åpen gulvkonstruksjon med synlig grunnmur, isolasjon og tømmer. En rørføring er også synlig i toppen av bildet.
  • Liker
Filbert og 1 annen
  • Laddar…
Jeg skulle ha montert gulvspon etter kunstens alle regler og så avrettet med armeringsnett.

G Gabbe1 skrev:
Jag skulle ha monterat golvspån enligt konstens alla regler och sen flytspacklat med armeringsnät.
ja det kommer det ju göras..
Men enligt GVK är spännvidden för lång och behöver ner till cc30

Håper dere kan se filmene også.
Og forstår hvordan jeg har filmet og så!

Du skal absolutt sette bjelker på grunnmuren om du kan. Tenker om du setter inn den diagonalt i rommet så burde det ikke være noe problem å få dem på plass. Unngå å skjøte dem da det kreves mye for å få en bra skjøt. Deretter noen kortlinger så vil det bli stivt og bra.

T Tompafix skrev:
Du skal absolutt sette bjelker på grunnmuren om du kan. Jeg tenker at om du setter dem diagonalt i rommet bør det ikke være noe problem å få dem på plass. Unngå å skjøte dem da det kreves mye for å få en god skjøt. Deretter noen kortlinsere i rader så vil det bli stivt og bra.
ja jeg tror jeg skal prøve å gjøre det!
Derimot på visse steder vil jeg trenge å feste bjelkene på kortlinse.
F.eks. der gulvsluket kommer i veien.
Men det er vel ikke hele verden?
Den står jo på grunnmuren på den ene siden i alle fall da.
Og så ekstra med kortlinser der for å fordele belastningen i øvrige bjelker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.