Hei.

Jeg vil rette opp og forsterke mellomgulvet i min gamle skånelengde, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har sendt forespørsel til en konstruktør også, men ikke fått noe svar ennå.

Det er et rom på ca. 5,70 m x 3,10 m som har to langsgående trebjelker ca. 150 x 150 mm med ca. 1 m mellom bjelkene. I midten av rommet sitter to tverrgående L-formede jernbjelker 50 x 50 mm satt sammen som en opp-ned T og er felt inn i trebjelkene. Tykkelsen på jernbjelkene er 5 mm.

Oversikt:
Tak med synlige trekonstruksjoner og jernbjelker i rom med hengekrone og vindu.

Innfelling av stålbjelke i trebjelke:
Infelling av L-formet jernbjelke i trebjelke i taket på en gammel bygning. Bjelken er delvis utslitt, og treverket viser tegn til alder.

Plantegning på første etasje der rommet i spørsmål er innenfor den røde markeringen.
Plantegning av første etasje med et rødt rektangel rundt stuen, som indikerer det aktuelle rommet for renovering.

Plantegning på loftet. Rommet brukes i dag som garderobe.
Plantegning av andre etasje i huset. Et rom er markert med rød rektangel, brukt som klesrom. Viser dimensjoner og rominndeling.

Mine tanker omkring konstruksjonen:

Jeg vil ha bjelkene synlige for å matche de øvrige rommene i første etasje, så løsningen må være estetisk tiltalende også. Min tanke er å bytte ut jernbjelkene mot en eller flere sammenføyde limtrebjelker og kappe av samt feste de gamle bjelkene i den nye med skjult bjelkesko om mulig, er dog usikker på om det kan være en rimelig konstruksjon.

Planløsning som viser to langsgående trebjelker (150x150 mm) og tverrgående limtrebjelker med skjulte bjelkesko, størrelsen er 5,70 m x 3,10 m.

Jeg har funnet noen ulike varianter på skjult bjelkesko, men jeg har ingen anelse om de er egnet til bruk siden jeg antar at de er svakere enn vanlige bjelkesko.

Eksempel på skjult bjelkesko:
Diagram av endetræbeslag og deres dimensioner; detaljer viser montering av beslag i trestendere. Tabellen viser mål for forskjellige modeller: ETB90, ETB120, ETB160, ETB190, ETB230.

Lenker til produsenten:
Ändträbeslag - ETB | Simpson Strong-Tie
Ändträbeslag - ELS | Simpson Strong-Tie
Balkbæreen BTALU - BTALU | Simpson Strong-Tie

Hva tror dere, kunne det være en rimelig løsning eller har dere noen andre forslag til hvordan man kunne gjøre det?

Takk på forhånd!

Mvh Linus

• Planløsning med lengder og bredder på rommet med integrerte limtrebjelker, skjulte bjelkesko og 150x150 mm trebjelker.
De produktene du viser er jo bra for innhegning, men de krever vel at du kommer til for å legge ned bjelkene. Dvs du må løfte gulvet. Uten å vite hvordan eksisterende bjelker har det så kan f.eks. Gunnebo SW-D være et alternativ for skjult innfesting. Skrus i "kryss". Ellers finnes det andre løsninger, en grunka som ser ut som en T, som ikke krever at du løfter gulvet.

https://www.rothoblaas.com/products/fastening/brackets-and-plates/concealed-connections/alumidi

Å legge tverrgående bjelke under i stedet for å kappe gjør at stivheten i eksist. bjelker blir høyere. En HEB under, kan det være noe? Av stål.

• Liker
riomontana
  • Laddar…
Takk så mye for tipsene! Ja det ville vært best om jeg slipper å røre gulvet i andre etasje. Skruene ser interessante ut, men ser også ut til å måtte skrus i diagonalt ovenfra. Den T-lignende du lenket til ser ut til å være det beste alternativet hittil! En ny stålbjelke har jeg også vurdert, men vil helst unngå det hvis det finnes andre alternativer.

Hei
Det der er ingen stålbjelker, men vinkeljern.
Hva vinkeljernene gjør der har jeg ingen anelse om, ikke mer enn at utsporingen har svekket de eksisterende takbjelkene på den verste måten.
Er det mulig at du kan tenke deg en ekstra takbjelke i tre som kan "erstatte" vinkeljernene?
Du kan spor ut i de eksisterende takbjelkene like mye som det allerede er spor ut, bare bredere.
Innfesting av den nye takbjelken kan gjøres på mange måter, f.eks. felle inn i veggen eller støtte med "knær".
Lykke til.
/Workingclasshero

• Liker
Oldboy og 2 andre
  • Laddar…
Takk for innspillet, vinkeljern er absolutt en bedre betegnelse! :)
Ja, lurer på hvordan de kom frem til den løsningen...
Ja, det kunne kanskje funke! Typ slik her da om jeg har tolket rett, dvs den nye bjelken sitter noe lavere enn de gamle?

Skitse av to kryssende bjelker, hvor den nye bjelken er plassert lavere enn den gamle. Den nye bjelken er tilpasset ved å fjerne materialet på toppen.

Å kappe ut den nye bjelken på toppen og sette bjelkene i samme høyde antar jeg er en dårlig idé?

Innfesting har jeg også tenkt på, hva mener du med 'knær'?

Mvh Linus

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
riomontana riomontana skrev:
Takk for innspillet, vinkeljern er absolutt en bedre betegnelse! :)
Ja, lurer på hvordan de kom frem til den løsningen...
Ja det kunne funke! Typ slik da hvis jeg har tolket det rett, dvs den nye bjelken sitter noe lavere enn de gamle?

[bilde]

Å sage ut den nye bjelken på toppen og sette bjelkene i samme høyde antar jeg er en dårlig idé?

Innfestingen har jeg også fundert over, hvordan mener du med 'knær'?

Mvh Linus
Føles som at noen var redd for at bjelkene skulle falle ned, og vinkeljernet vil ved store deformasjoner fungere som en "stropp". Men da har nok gulvbjelkene gått av før det.

Om nye bjelken sages ut blir den svakere -> større deformasjon. Så helt riktig. Dårlig idé.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
T
Ettersom de har sporet inn i de eksisterende bjelkene har de blitt svekket en del så en tverrgående bjelke som felles inn mellom de eksisterende som kappes virker som en fornuftig løsning. Det siste forslaget i ditt spørsmål ser ut til å kunne fungere om du kan skru dem på den nye bjelken før den settes på plass nedenfra. Utfordringen blir å feste den i endene uten å kunne skyve den på plass. Da må det bli fester i veggen, en form for bjelkesko/vinkel som holder den oppe. Vet ikke om det blir "penere" enn å sette bjelkesko i møtet mellom nye og gamle bjelkene?

Ellers er det som Workingclasshero foreslår et alternativ å sette tverrgående bjelke under de gamle, men det påvirker jo takhøyde så det er jo en avveining.

En stålbjelke, HEA, kunne jo vært en variant men det blir vanskelig å få inn den uten å ta ned de eksisterende bjelkene....

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Klurigt dette her og veldig takknemlig for deres hjelp så langt!
Alternativet med å kappe de gamle bjelkene blir nok mest estetisk tiltalende, men mer komplisert å montere. Det T-lignende beslaget ser lovende ut, men blir en utfordring å komme til for å sage sporet der tungen skal inn. Kanskje går med multiverktøy i stedet for sirkelsag som på bildet.

Sirkelsag ved siden av trebjelke, som viser verktøy for presisjonskutt.

Innfestingen i veggene blir også interessant hvordan man skal løse ja, må fundere litt på den.

Takk så langt!

Mvh Linus

• Liker
StrukturalAB
  • Laddar…
T
Å sage opp det sporet burde gå bra med multimaskin når du har kuttet bjelkene. "Bare" å sette stempel på bjelkene og så kutte.

Utfordringen er nok snarere å få på plass den nye, avhengig av hvordan du løser opplegget for den.
Kommer jo litt an på veggene og hvor mye det får synes samt inngrepet du vil/kan gjøre.

Takk Testarn for din input!

Jeg har undersøkt veggene litt mer der den tverrgående bjelken skal festes. På den ene siden går det en murpipe så det er litt problematisk. Veggene for øvrig består av noe gammelt porøst tegl som er pusset på.

Har vurdert om man kan sette opp ytterligere bjelker langs veggene, som festeoverflate for den tverrgående bjelken.

Typ så her:

Skisse av konstruksjon med limtrebjelker festet til vegger, inkludert mål og plassering av skorstein. Viser løsning på festing av tverrgående bjelke.

Hva tror dere om den løsningen?

Jeg har fått svar fra en konstruktør som anslår kostnaden til ca 10 000 kr inkl mva for et forslag med beregninger fra dem. 8 timer á 990 kr eks mva. Kan det være rimelig?

Mvh Linus

T
Hvis du har bjelker liggende på veggene, burde det gå bra å skru en planke mot dem for å ha noe mer å feste den nye bjelken i. Spørsmålet er litt hvordan du tenker å feste dem uten bjelkesko hvis du vil ha en skjult innfesting...? Den T-formede beslaget burde for så vidt fungere her også. :)

Det er jo "bare" noe over 3 m spennvidde, så å ha doble 90x225 føles jo overdimensjonert, men jeg er ingen konstruktør, så jeg har ikke regnet på det...

Når det gjelder hva konstruktøren vil ha betalt, så føles det som at 8 timer for å tegne opp dette og regne på det er ganske mye - men som sagt, jeg er ingen konstruktør :)

Hadde det vært mitt hus, ville jeg satt en 45x220 regel mot hver side og så doble regler av samme dimensjon (som skrulimmes sammen) eller en enkel limtrebjelke 90x225 på tvers uten å være redd for at det skulle falle ned.

Deretter ville jeg nok, siden det er en kjeller, tenkt på om jeg kunne sette bjelkesko som holder det sammen, men da forsøke å finne noen som kunne sveise sammen noe og ikke bruke de som kjøpes i byggevarehandelen. De er vel OK under en terrasse eller inne i en vegg, men de er jo ikke så pene...

• Liker
riomontana
  • Laddar…
Akkurat, jeg tenkte å bruke samme type beslag der også.

Ja, jeg har nok overdrevet litt med dimensjonene. :)

Alle jeg har snakket med syntes det også hørtes litt saftig ut, timeprisen er vel rimelig men antall timer føles mye.

Tidligere var jeg litt inne på å kontakte en smed for å spesialtilvirke bjelkesko i støpejern, kunne også blitt fint.

Å få tak i bjelkeholderne var lettere sagt enn gjort, klarte ikke å finne noen forhandler i Sverige som hadde disse. Nå har jeg klart å bestille fra en butikk i Tyskland, godt man kan oversette fra tysk direkte i nettleseren. :D

• Liker
Testarn
  • Laddar…
En annen utfordring jeg har innsett nå er at sporene som skal sages i sekundærbjelken skal være rundt 10 cm dype. Har ikke klart å finne noe multiblad som er så langt. Maks jeg har funnet er 8 cm, men da med Starlock Max-feste som jeg ikke har på verktøyet mitt. Vurderer om man kan bore i stedet og hugge ut med stemjern.

T
riomontana riomontana skrev:
En annen utfordring jeg har innsett nå er at sporene som skal sages i sekundærbjelken skal være rundt 10 cm dype. Har ikke klart å finne noe multisagblad som er så langt. Maks jeg har funnet er 8 cm men da med Starlock Max-feste som jeg ikke har på verktøyet mitt. Vurderer om man kan bore i stedet og hugge ut med stemjern.
Hvor bredt skal sporet være?

Å bore og hugge ut burde fungere bra.

Sporet skal være 8 mm bredt.
Har kjøpt et borkstativ allerede så forhåpentligvis kan jeg få det noenlunde rett. 😅

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.