Hei,

Skal forsterke et bjelkelag i et rom som måler 6200 x 7200mm. Nåværende bjelker er ca 270x200 og ligger med 1000cc. Gulvet er spontede bord ca 40mm, men svikter noe utrolig. Nedbøyning ca 50mm midt i jf med kantene.

Det som gjør prosjektet vanskeligere er at det finnes en riktig fin takmaleri i det reveterte taket i rommet under, så største forsiktighet må tas for å unngå sprekker.

Jeg kan gå opp ca 20mm over eksisterende bjelker, og likevel få det pent med et nytt spontet gulv. Vurderer limtre 270x90, men 270x115 i midten. De nye bjelkene legges da 10-20mm over eksisterende undertak for å muliggjøre viss nedbøyning. Forsterkning skjer langs med eksisterende bjelker samt kortlinger.

Er jeg inne på rett spor? Ser dere noen andre alternativer? Forstår at det blir kostbart med så mye limtre, men søyler er ikke et alternativ.

Mvh
 

Beste svar

Dine eksisterende gulvbjelker har antagelig permanente deformasjoner av en eller annen grunn som ikke er åpenbar for meg. Egentlig burde den dimensjonen klare spennvidden på 6,2 meter, men de har blitt utsatt for ekstra store laster over lang tid. Den beste løsningen er å beholde disse gulvbjelkene og legge inn nye limtrebjelker midt mellom dem. Dimensjonen på disse bjelkene bør være noe større enn det du skriver. Forslagsvis 165x270 mm (breddetallet først). For å få en rimelig c/c avstand for dine gulvbord foreslår jeg at du i tillegg skrur fast nye lekter på siden av dine gamle gulvbjelker. Disse lektene, som ikke trenger å ha større høyde enn at de kan skrus fast, justeres slik at de kommer i nivå med limtrebjelkene. Oppå dette kan du enten legge nye gulvbord eller kombinere en skrulimmet sponplate med tynnere gulvbord. Det siste alternativet gir et stivere gulv.
 
  • Liker
Johan_86
  • Laddar…
Stor takk Justus. Høres ut som en veldig bra løsning, og sparer litt på limtreet også, noe jeg i dag innså koster en del..

De bjelkene som skrus på eksisterende bjelker, lønner det seg å kjøpe 45x220 fingerskjøtet så det blir hele lengder, en på hver side av eksisterende bjelke eller går det like bra å skjøte vanlig 45x170 f.eks.? Tenker på om det kan hjelpe til å skape en stivere bjelkelag

Mvh Johan
 
En fordel med hele lengder er at det kan bli lettere å rette gulvet. Det er klart at det hjelper til å stive opp også. Har du noen forklaring på at de gamle gulvbjelkene ser ut som de gjør? Er virket dårlig? (Noe som ville forundre meg mye) Du har ikke et bilde av hvordan det ser ut i dag eller er gulvet fortsatt tett?
 
Jeg vet faktisk ikke hvorfor de er så dårlige, det ryktes om at innflyttingsfestens dans skjedde der, så da kan det ha vært en riktig belastning i løpet av en kveld? Rommet har ikke blitt brukt på 125 år til annet enn lagring.

Som referanse har jeg en gjeng med innevinduer lent mot en vegg, når jeg går over rommet skvalper det så mye i glassene at man tror de skal sprekke.

Har bare revet 2 bord så langt, river resten til helgen så kommer jeg tilbake med bilder da.
 
Langtidslaster er mye verre enn en dans med for mange deltakere. Jeg ser frem til bildene.
 
  • Liker
Johan_86
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Langtidslaster er mye verre enn en dans med for mange deltakere. Jeg ser fram til bildene.
Kan nok bekrefte langtidslast, som du ser på bildene ligger der en regel langs bjelkene. På disse hviler planker samt stokker. Oppå lå det over 10 cm kalkpuss blandet med vass, og til slutt kull og grus. Vi har nok måkt ut et tonn og er ikke klare ennå..

Gulv med synlige trebjelker, treplanker, og byggestøv; kabler og verktøy er plassert på bjelkene. Renovering av gulv med synlige bjelker og fjernet materiale. Kalk- og grusrester på gulvet, bøtte og spade ved døren i bakgrunnen. Gulvet på et oppussingsprosjekt med synlige bjelker og avfall fra kalkpuss og vass, omgitt av verktøy og rotete byggematerialer.
 
Jeg misunner ikke arbeidet, men det virker å være en interessant bygning. Sprekken i panelet på bjelkenes underside som er tydeligst på bilde 1, antyder at taket i etasjen under består av puss på rørning (vassmatte). Det må dere ta vare på. Den flittig utførte krysskolvningen hadde som mål å begrense gulvets svikt, men har jo ikke hatt noen effekt på de overdrevne lastene.
 
J justusandersson skrev:
Jeg misunner ikke arbeidet, men det ser ut til å være en interessant bygning. Sprekkpanelet på bjelkenes underside som er mest synlig på bilde 1 antyder at taket i etasjen under består av puss på rørning (vassmatte). Den må dere være forsiktige med. Den flittig utførte kryssavstivningen hadde som mål å begrense gulvets svikt, men har jo ikke hatt noen effekt på de overdrevne lastene.
Stemmer bra, det er noen sprekker i taket, men for det meste er det i fin stand med en vakker takmaleri i salen under, så arbeidet utføres med største forsiktighet.

Tar nok til deg forslaget ditt og kjører skruvlimmat gulvspån for å få det så stivt som mulig. Kan jo gå ned noe i tykkelse på det nye plankegulvet for å møte eksisterende gulv.

Stor takk for all hjelp
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Akkurat som justusandersson sier er langtidsbelastning mye verre enn korttidsbelastning. En annen synder, spesielt i kombinasjon med langtidslast, er fukt. Hvis huset har stått ubrukt så lenge, gjetter jeg at det har vært uoppvarmet. Holdfastegenskapene reduseres med økt fuktkvote, og det inntreffer såkalt kryp i materialet.
 
  • Liker
Johan_86 og 1 annen
  • Laddar…
Takk for all deres input, virkelig verdsatt. Det endte med 140x270 limtre i fagene mellom eksisterende bjelker og nye 45x220 på begge sider. Gulvet svikter noen mm men føles veldig stødig med gulvspån på nå.

I midten differensierte det 9cm i forhold til første og siste bjelken. Viktigst av alt er at taket under klarte seg!
 
  • Rom under renovering med synlige trebjelker i gulvet, en sag på en arbeidsbenk, og et blått bord ligger over bjelkene.
  • Liker
Slarvpellen og 3 andre
  • Laddar…
J Johan_86 skrev:
Hei,

Skal forsterke et bjelkelag i et rom som måler 6200 x 7200 mm. Nåværende bjelker er ca. 270x200 og ligger med 1000 cc. Gulvet er pløyd bord ca. 40 mm, men svikter noe forferdelig. Nedbøyning ca. 50 mm midt i sammenlignet med kantene.

Det som gjør prosjektet utfordrende er at det finnes en skikkelig fin takmaleri i det pussete taket i rommet under, så største forsiktighet må tas for å unngå sprekker.

Jeg kan gå opp ca 20 mm over eksisterende bjelker, og likevel få det til å se bra ut med et nytt pløyd gulv. Jeg vurderer limtre 270x90, men 270x115 i midten. De nye bjelkene legges da 10-20 mm over eksisterende undertak for å muliggjøre viss nedbøyning. Forsterkning skjer langs eksisterende bjelker samt kortlinger.

Er jeg inne på riktig spor? Ser dere noen andre alternativer? Innser at det blir kostbart med så mye limtre, men søyler er ikke et alternativ.

Mvh
Hvis du skal ha limt bjelker som skal tåle et spenn på 6200 mm, så er ikke en 90x270 tilstrekkelig.

Minst en 90x315 mm GL30C eller 115x270 mm gl30C er nødvendig og tåler spennet under forutsetning av at de ligger på 600 cc og at du har limt gulvsponplate.

EDIT: ser at du allerede har begynt og at du har valgt en 140x270. Hva bra, og en slik tåler 6680 mm med limt gulvsponplate på 600 cc, så det er jo perfekt.

Bra at du gikk opp i størrelse.
 
J Johan_86 skrev:
Det som gjør prosjektet vanskeligere er at det finnes en virkelig fin takmaleri i det pussete taket i rommet under, så største forsiktighet må tas for å unngå sprekker.
Helt off topic, men det hadde vært interessant å få se et bilde av takmaleriet!
Sånt er jo vi andre vanlige Svenssons ikke så bortskjemte med...
 
Så hyggelig det er med litt tilbakemelding! Jeg lurer virkelig på hva for en flott bygning dette er? Gjerne et eksteriørbilde også.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men det hadde vært interessant å få se et bilde av takmaleriet!
Sånt er vi andre vanlige Svenssons ikke så bortskjemte med...
Ta en titt blant hans bilder så ser du bilder av taket i spisesalen, noe som antyder at det er det som menes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.