4.948 lest ·
9 svar
5k lest
9 svar
Forslag på alternative overflater på badet. Takk for tips og idéer!
Snart har turen kommet til badet i vår renovering. Men akkurat nå virker det veldig vanskelig å finne billige og bra overflatebelegg til veggene!?! Hvis man ikke vil ha fliser, eller fliselignende plater, (som ser ut til å være de absolutt vanligste alternativene,) hva gjenstår da?
Hvilke regler gjelder når man vil male på vegg i våtrom? Jeg har sett flere som har hvitmalt trepanel på veggene i sine bad, men hvordan får man det til å fungere med membran og sikkert vann og alt sånt? Finnes det noen som kan anbefale noen fine våtromstapeter?
Takknemlig for alle svar og tips!
Hvilke regler gjelder når man vil male på vegg i våtrom? Jeg har sett flere som har hvitmalt trepanel på veggene i sine bad, men hvordan får man det til å fungere med membran og sikkert vann og alt sånt? Finnes det noen som kan anbefale noen fine våtromstapeter?
Takknemlig for alle svar og tips!
Det som finnes er våtromsmatter godkjent i henhold til GVK, det er bare å dra til en velassortert forhandler for å bla i permene og se hva som finnes.
Når det gjelder maling, er det MVK som er bransjereglene, der er imidlertid ikke malt trepanel godkjent.
Så finnes alltid valget å ignorere bransjereglene, de er ingen lover. Du kan bygge hvordan du vil, men eventuell skade vil da bli justert eller eventuelt avslått helt av forsikringsselskapet ditt.
Når det gjelder maling, er det MVK som er bransjereglene, der er imidlertid ikke malt trepanel godkjent.
Så finnes alltid valget å ignorere bransjereglene, de er ingen lover. Du kan bygge hvordan du vil, men eventuell skade vil da bli justert eller eventuelt avslått helt av forsikringsselskapet ditt.
Jeg tror det finnes et bra endelig hjemme-program som satt panel i et våtrom, de hadde en slags fuktsperre bak. Treverket i seg selv har ingen problemer med å være i våte rom, hvordan skulle det ellers fungere med trebåter osv
Malt system er absolutt billigst. I denne tråden har jeg noen bilder av gråmalt vinylbelegg og hvitmalt våtromstapet. Det kan gi et bilde av hvordan det kan se ut.
På mange måter er vinyl+malt en bedre løsning enn flis. Det er billigere, sannsynligvis lettere å gjøre selv, føles ikke kaldt å gå på uten gulvvarme og jeg vil tro det er betydelig lettere å reparere skader og gjøre modifikasjoner (om man f.eks. vil flytte en dør). Om man blir lei av fargen burde man kunne male om med noen flere lag dekkfrakk.
På mange måter er vinyl+malt en bedre løsning enn flis. Det er billigere, sannsynligvis lettere å gjøre selv, føles ikke kaldt å gå på uten gulvvarme og jeg vil tro det er betydelig lettere å reparere skader og gjøre modifikasjoner (om man f.eks. vil flytte en dør). Om man blir lei av fargen burde man kunne male om med noen flere lag dekkfrakk.
Sir Anton: Japp, nå sitter lykkelig og rødmer foran tastaturet. "Tre i seg har ingen problemer med å være i fuktige rom, hvordan skulle det ellers fungere med trebåter osv."
pelpet: Takk for gode tips! Vårt bad er helt nytt og har altså ingen tetningslag eller overflatelag ennå. Hadde jeg hatt en gammel plastmatte, hadde jeg absolutt malt, det ble kjempefint!
pelpet: Takk for gode tips! Vårt bad er helt nytt og har altså ingen tetningslag eller overflatelag ennå. Hadde jeg hatt en gammel plastmatte, hadde jeg absolutt malt, det ble kjempefint!
Sist redigert:
Du får trolig nesten nøyaktig samme utseende hvis du velger en grå plastmatte på gulvet og malt system med hvitt på veggene. Eller så velger du en litt kreativ fargesetting når du maler. Fondvegg? Markering av ulike funksjoner? Litt morsomme silhuetter på veggen?
Man kan finne på masse morsomme ting, om man vil. Det viktige er å finne ut hvorfor det er så viktig merd tettesjikt, så man forstår "fysikken" og naturlovene bak det hele. Så kan man tenke på hvordan man løser både tettesjikt og overflatesjikt.
Jeg har selv lagt inn et nåtat teakgulv i vårt bad, det er ikke godkjent i henhold til noen bransjestandard, men garantert tettere enn alle andre alternativer. Kanskje jeg skulle starte en egen bransjestandar
Og som allerede nevnt, også på veggene kan man sette tre, selv pleier jeg å sammenligne med trepanel på hus, det fungerer jo
Hele greia er at det ikke er overflatesjiktets materiale og fuktmotstand i seg selv som er det store greia, men tettesjiktet, som hindrer varm fukt fra badet fra å finne ut i kaldere deler av husets konstruksjon der den varme fukten kan kondensere, bli til vann og forårsake mugg.
Jeg har selv lagt inn et nåtat teakgulv i vårt bad, det er ikke godkjent i henhold til noen bransjestandard, men garantert tettere enn alle andre alternativer. Kanskje jeg skulle starte en egen bransjestandar
Og som allerede nevnt, også på veggene kan man sette tre, selv pleier jeg å sammenligne med trepanel på hus, det fungerer jo
Sedertre er også godt treverk for bad, lerk og teak fungerer bra det også og visse andre "harde tresorter" men de blir ofte dyrere. Malt panel fungerer fint, men ikke der de utsettes for fuktighet. Det finnes jo billige malte MDF-paneler også, men de er nok mer sensitive for fukt og kan lettere få mikro-sprekker i malingen, vil jeg tro.
Når det gjelder maling er det ganske enkelt, først opp med våtromsduk. Den fungerer akkurat som vanlig glassfiberduk for vegger og finnes som mønstret og glatt. Limes opp med våtromslim.
Så på med våtromsgrunn og deretter en våtromsmaling på det som du kan få i hvilken farge du vil.
Når det gjelder maling er det ganske enkelt, først opp med våtromsduk. Den fungerer akkurat som vanlig glassfiberduk for vegger og finnes som mønstret og glatt. Limes opp med våtromslim.
Så på med våtromsgrunn og deretter en våtromsmaling på det som du kan få i hvilken farge du vil.
Klikk her for å svare