Hvor stort hull snakker vi om? Et større hull er definitivt betong å foretrekke av flere grunner som beskrevet ovenfor. Bruk betong først og sparkel deretter om du trenger en finere overflate
Det er bare å kjøre på hvis ikke hullet er av kaliber parkere en mindre bil i... men normalt ved avløp så fyller man med leca og støper med betong de siste 7-10 cm omtrent... Men visst du kan ha stein i flytsparkel men det vil gå med mye sparkel... en 25 liters sekk gir ikke mange liter... Betong gir mellom 10-15 liter... sparkel rundt 6-7 liter mellom tommel og pekefinger...Zeb skrev:
David:
Tenk på at man ikke kan flise/tetteskikt m.m. på betong som er for ny. Den skal jo helst tørke 2-3 måneder. Vi fikk rådet å bruke ABS 318 av nettopp denne grunnen, tørketiden. Den trenger bare ca 2 dager...
En byggherre jeg snakket med som hadde ganske stor erfaring hadde sett bad som etter et år hadde svarte muggflekker i fuger m.m. Dette kom fra alt vannet i betongplaten, hevdet han som kom fram med tiden.
MVH
PJ
Tenk på at man ikke kan flise/tetteskikt m.m. på betong som er for ny. Den skal jo helst tørke 2-3 måneder. Vi fikk rådet å bruke ABS 318 av nettopp denne grunnen, tørketiden. Den trenger bare ca 2 dager...
En byggherre jeg snakket med som hadde ganske stor erfaring hadde sett bad som etter et år hadde svarte muggflekker i fuger m.m. Dette kom fra alt vannet i betongplaten, hevdet han som kom fram med tiden.
MVH
PJ
Kan man forkorte den tiden hvis man setter i gang gulvvarmen? Under betongen er det gips+spån+glespanel deretter er det luft ca 3 dm (Badet er i overetasjen). Kan ikke betongen tørkes ut nedenfra?
Betongen er som tykkest 2,5 cm og vil få mulighet til å tørke i minst 25 dager i romtemperatur før tettesjikt legges på. Tror du at det er tilstrekkelig? Eller skal vi sette i gang gulvvarmen? (noe som krever litt jobb)
Mvh Lisa
Betongen er som tykkest 2,5 cm og vil få mulighet til å tørke i minst 25 dager i romtemperatur før tettesjikt legges på. Tror du at det er tilstrekkelig? Eller skal vi sette i gang gulvvarmen? (noe som krever litt jobb)
Mvh Lisa
En rask gjetning, nei. Betong trenger en viss tid på seg for å herde, og driver man ut vannet for raskt så herder det ikke på riktig måte (=sprekker, smuldrer opp). Den kjemiske prosessen trenger en viss mengde vann og tid for å fungere.
Hva sier betongekspertene?
/ama
Hva sier betongekspertene?
/ama
Det er helt riktig Ama, så så jeg tykkelsen 2,5 cm... Det er flytsparkel jobb. Betong da kreves det minst 5 cm lag ellers er det meningsløst...
Bruk flytsparkel er mitt råd....dyrere eller ikke det er ikke gøy å holde på med fin betong når laget er for tynt!!!!
Bruk flytsparkel er mitt råd....dyrere eller ikke det er ikke gøy å holde på med fin betong når laget er for tynt!!!!
ok, jeg spør videre... :
Hva kan skje med betongen om den er for tynn? Sprekker den? Kan den dra med seg tetningssjiktet ved sprekkdannelse og i lengden gi fuktskader? Eller er det bare vanskelig å jobbe med eller lang tørketid som er dårlig?
Mvh Lisa
Hva kan skje med betongen om den er for tynn? Sprekker den? Kan den dra med seg tetningssjiktet ved sprekkdannelse og i lengden gi fuktskader? Eller er det bare vanskelig å jobbe med eller lang tørketid som er dårlig?
Mvh Lisa
2.5 cm er tynt, noe som gjør det litt vanskelig å jobbe med... Betongen vil "rulle" på underlaget når du skal rive av den og stålslipe den. Og risikoen for tørkesprekker er nok ganske stor. Deretter tror jeg at du kan få en viss "krypning" i overflaten. Dvs. gjenværende deformasjoner etter belastning. Jeg mener 2.5 cm er ikke mye, og skal man unngå sprekker i betongen bruker man armeringsnett. Det krever i sin tur rundt 2-3 cm i dekkeskikt oppover og nedover, dvs. ca. 5 cm, helst nærmere 10.
Fuktskaderisikoen er nok den samme som ved flytsparkling egentlig, men som du påpeker, sprekker fremskynder prosessen en hel del. Var jeg i dine sko, ville jeg valgt en glassfiberarmert gulvsparkeltype.. Det er vel ABS 318 som noen allerede har påpekt. Det eneste man trenger å tenke på der, er å ha riktig mengde vann samt å tette alle eventuelle hull i bjelkelaget. Nå snakker vi alle hull. Sparkel leter seg inn i sprekker og begynner det å renne, er det alt annet enn gøy. For så vidt kan du blande litt sparkel i en hardere konsistens for å bygge fall hvis du skal ha det. Ellers blander du, tror det er 4.5 liter / 25 liters sekk normalt. Og helle, helle, kanskje en tannsparkel tar 20 minutter om du blander og heller. Et tips er å blande så mye som mulig direkte for å minimere sparkelkanter som oppstår om sparkelen rekker å tørke overflaten.....
Fuktskaderisikoen er nok den samme som ved flytsparkling egentlig, men som du påpeker, sprekker fremskynder prosessen en hel del. Var jeg i dine sko, ville jeg valgt en glassfiberarmert gulvsparkeltype.. Det er vel ABS 318 som noen allerede har påpekt. Det eneste man trenger å tenke på der, er å ha riktig mengde vann samt å tette alle eventuelle hull i bjelkelaget. Nå snakker vi alle hull. Sparkel leter seg inn i sprekker og begynner det å renne, er det alt annet enn gøy. For så vidt kan du blande litt sparkel i en hardere konsistens for å bygge fall hvis du skal ha det. Ellers blander du, tror det er 4.5 liter / 25 liters sekk normalt. Og helle, helle, kanskje en tannsparkel tar 20 minutter om du blander og heller. Et tips er å blande så mye som mulig direkte for å minimere sparkelkanter som oppstår om sparkelen rekker å tørke overflaten.....
Klikk her for å svare