Hei. Tenkte å støpe et gulv i et kjellerrom med såkalt finsats. Nå er det slik at jeg har en masse mursement A liggende fra tidligere prosjekter. Kan jeg bruke det sammen med ballast, eller må jeg kjøpe vanlig portlandsement?
Det er et lite lagerrom hvor jeg skal legge fliser senere.
Håper jeg har postet spørsmålet på rett sted, ellers får mod. flytte det.

Nei dessverre det er ikke anbefalt pga innblandingen av kalkstein og tilsetningsstoffer som gjør at den ikke blir like sterk. Visse produsenter fraråder direkte fra å bruke Murcement til betong f.eks Combimix her i fet stil: http://www.combimix.se/pdf/Combimix_MurcementA_PDB_SV.pdf

• Liker
Roundup
  • Laddar…
Att, da får jeg dra og handle litt på byggevarehuset. Takk for svaret.

Gammel tråd men hva er det man vil oppnå når man blander ut med kalk m.m.? Ønsker man en mer fleksibel mørtel når man murer?
Hvis man tenker motsatt: Kan man blande ut portlandsement med billige fyllstoffer og få mursement?

M
Huddingebo skrev:
Gammel tråd men hva er det man vil oppnå når man blander ut med kalk m.m.? Etterstreber man et mer fleksibelt bruk når man murer?
Om man tenker motsatt: Kan man blande ut portlandsement med billige fyllmidler og få mursement?
Ja, blant annet og ja:

Portlandsement + lesket murkalk + sand + vann = KC-bruk

Kalk/Sement 50/50 vekt% (2/1 volum%) = Mursement for KC-bruk Klasse C
Kalk/Sement 35/65 vekt% (1/1 volum%) = Mursement for KC-bruk Klasse B

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Takk!
Bør bli betydelig mye billigere å mure med mørtel laget av portland siden en slik pose koster like mye som en pose mursement..? Eller er slukket murkalk dyrere? Hvor kjøper man det?

M
Beijer tar 200 spenn for 10 kilo slokket murkalk E. Det bør finnes på en velassortert byggevarehandel nær deg, om ikke bør de kunne ta inn for deg.

Ok, da er det jo ikke i det hele tatt lønnsomt å blande selv. Bedre å bare kjøpe mursement og sand da. 200:- /10kg var mye mer enn hva jeg hadde gjettet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.