Jeg bygger en redskapskasse til en venn, slike som noen har på kolonihager for å legge raker, spader og annet i. Den er bygget i formplywood med innvendige lekter i impregnert trevirke.
Den forrige kassen holdt jo i typ 20 år. Det gjør kanskje ikke min, men jeg vil jo den skal holde lenge. Jeg vil på en eller annen måte beskytte kantene på plywooden mot fuktighet, der er det jo ingen lakk som på overflaten. Litt vanlig maling føles som for lite beskyttelse.
Noen forslag? Noen supermaling som gir en tett overflate og tåler slitasje? Min tanke var å finne en form for vev på rull (eller klippe til), og så på med noe silikon/lim eller lignende. Prøvde med malerremse men den er for stiv, det går ikke å brette rundt. Og brukte Biltema BT Multibond men det føles som den ikke er riktig, klissete flere uker etter å ha påført den.
Formplywooden er jo også veldig glatt, så det må kunne feste seg til en slik overflate.
Du har rett, farge eller folie er knapt noe som står imot vann eller slitasje/skraping, så det krever nok en aluprofil, en u-profil, som finnes i de fleste størrelser. Man kan bruke en slange i passende størrelse som man skjærer opp på langs, og trekker over kanten..., eller et VP-rør som man også skjærer opp på langs......haha, nå har du fått noen tips, dette er nemlig mitt bord, å finne halvfabrikata...
Lagde selv verktøykasser for 20 år siden, de finnes fortsatt, av laminatgulv, og brukte profiler fra classe, som var nye da. Disse aluprofilene er veldig pene og enkle å jobbe med, men passer kun til 7mm plate..