Håndlagde verktøy og testbiter i lettbetong ved siden av en rasp, brukt for å forme en dekorativ pelare til peisinnsats.

Hei jeg er i ferd med å mure inn en peisinnsats, nå vil jeg forme lettbetongen så det ser pent ut.
Jeg kjøpte en båndsag og flere maskiner enn den vil jeg ikke ta livet av så jeg prøver få til med håndkraft. På bildet har jeg prøvd å lage en søyle som skal sitte ved siden av peisen. Rullen til venstre i bildet blir nok ok, 45° fungerte ganske bra, verktøyet er oppe til høyre, limte sammen en 45x70 med en kryssfiner sagde et hakk og presset ned en sparkel.
Rett under 45 graderen ligger det en "rundare" den fungerer også ganske bra man filer først til kanten så "høvler" man med runderen. Jeg gjorde en liten testbit som synes i bildet.
Men sporene i søylen ble verre. Her skulle man ha behov for å kunne skyve ut bladet alt etter som man får sporet dypere. Jeg prøvde først med raspen men det ble ikke så bra.
Hvordan skal man lage en verktøyholder for blad som ikke har en altfor vanskelig festemekanisme og deretter gjøre det justerbart i dybden. Er det noen som har noen idé, finnes det noe ferdig? Jeg tittet på høvelhyllen for å se om jeg kunne ta en og modde. Visst skulle det optimale vært en fres men sporene i søylen er 2cm brede så det må nok være en fres med 12mm feste og min Trend er litt vel dyr for å ta livet av. Båndsagen kostet 3900:- jeg tenkte at det får holde som ødeleggelse budsjett.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.