1.561 lest ·
3 svar
2k lest
3 svar
Forlenge levetiden på en gammel CTC varmeveksler fra 1966.
Jeg har en gammel CTC varmeveksler i form av en stor tønne ca. 1,5 meter høy, installert i 1966. Skal bytte ut et ett-rør oppvarmingssystem til et to-rørs system med nye elementer i løpet av sommeren. Siden jeg jobber med gamle dampfartøy vet jeg at man vanligvis blåser av bunnslammet i kjelen for å fjerne skrap som samler seg i bunnen av kjelen og kan føre til korrosjonsskader. På min CTC-veksler har jeg fire store uttak i bunnen av varmeveksleren. Vurderer om jeg kan forlenge levetiden på min varmeveksler ved å løsne en av disse pluggene og skylle ut bunnsatsen i varmeveksleren. Den vanligste feilen på disse varmevekslerne sies å være at det oppstår hull i bunnen, og vannet renner ut. Vurderer også om det går an å reparere disse varmevekslerne. Jeg liker at det er plenty med varmt vann i systemet ved fjernvarmeavbrudd. Ulempen er bare at disse varmevekslerne har mye dårligere virkningsgrad om sommeren. Anslår at den forbruker ca. 400 watt varmt vann? Da jeg monterte inn håndkletørker på badet, la jeg merke til at vannet i systemet er helt svart og derfor burde være det samme vannet fra 1966. Når jeg fyller opp med nytt vann, hvordan skal jeg bli kvitt oksygenet i vannet? Kan jeg koke opp vannet? Jeg mener å huske at man i damplokomotiver blander inn natron for å forhindre korrosjonsskader på dampkjelen. Det ideelle ville være om man kunne bruke en slags lettflytende olje som sirkulerte i elementene.
Bikarbonat omdannes med stigende temperatur og trykk til karbonat og kullsyre, hvilket forårsaker avleiringer. Det finnes gammel teknologi basert på ionebyttesyklusen for å fjerne salter og annet fra vannet. Det er omtrent hva jeg husker fra skolen.
Vannet blir alltid svart etter en stund. Helt normalt. Oksygenet forsvinner av seg selv når det forbrukes i rustprosessen. Når oksygenet er slutt, slutter det også å ruste. Du kan fremskynde avgassing ved å få kjelen til kok, men bare nesten. Men hvis det bare er litt vann du har fylt på, spiller det ingen som helst rolle.N nallepu skrev:Når jeg monterte inn håndkletørkere i badet merket jeg at vannet i systemet er helt svart og derfor burde være det samme vannet fra 1966. Når jeg fyller på med nytt vann, hvordan skal jeg få bort oksygenet i vannet? Kan jeg koke opp vann? Har for meg at man i damplok blander i bikarbonat for å forhindre korrosjonsskader på dampkjelen. Idealet ville vært om man kunne bruke en lettflytende olje som sirkulerer i elementene.
At de helte bikarbonat i damplokkene høres usannsynlig ut siden vannforbruket var enormt. Dessuten kan ikke bikarbonat være velgjørende i sylindere og ventiler.
Selv har jeg veldig vanskelig for å tro at det ligger en etsende bunnfall i din varmeveksler.
Staffan
Klikk her for å svare